Tanabe over nieuwe, lichtere Honda-batterij: ‘Was eigenlijk bedoeld voor volgend jaar’ Algemeen
Algemeen

Tanabe over nieuwe, lichtere Honda-batterij: ‘Was eigenlijk bedoeld voor volgend jaar’

Tanabe over nieuwe, lichtere Honda-batterij: ‘Was eigenlijk bedoeld voor volgend jaar’

De nieuwe energy store – oftewel batterij – van Honda is zowel lichter als effectiever. Dat vertelt Toyoharu Tanabe, technisch directeur van Honda’s Formule 1-project, aan Autosport Web JP. Dit met dank aan nieuwe materialen. Het nieuwe onderdeel was oorspronkelijk bedoeld voor 2022, maar is vervroegd geïntroduceerd met het oog op de titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton.

De nieuwe energy store is een belangrijke stap vooruit voor de power unit van Honda, omdat de Japanse fabrikant in het verleden op dit gebied tekort schoot. ‘Vorig jaar was het elektrische deel onze zwakke plek’, vertelt Tanabe. ‘We hebben de concurrentie al bijgehaald met de MGU-K en MGU-H. De batterij is een ander onderdeel, maar ik denk dat het verschil kleiner is geworden dankzij een betere efficiëntie.’ Volgens de Japanner zal de nieuwe batterij zowel in de kwalificatie als tijdens de race een voordeel bieden.

Nieuwe batterij goed voor gewichtsverdeling

Naast een betere efficiëntie, biedt de nieuwe batterij ook een lager gewicht. Dit biedt volgens Tanabe ook voordelen buiten de power unit: ‘Door het gewicht te verlagen, presteert ook het chassis beter.’ Formule 1-auto’s moeten aan een minimumgewicht voldoen, waardoor de auto’s dus niet lichter moger worden. Tanabe legt uit dat een lichtere batterij wel Red Bull en AlphaTauri in staat stelt een betere gewichtsverdeling te bereiken met hun auto’s. ‘Het zal geen kleine verbetering opleveren’, aldus de Japanner. De nieuwe batterij is lichter dankzij het gebruik van nieuwe materialen en de verbetering van de huidige materialen.

De nieuwe batterij was eigenlijk gepland voor 2022, maar is in verband met de titelstrijd tussen Verstappen en Hamilton naar voren gehaald. ‘We hebben de update voor op ons schema kunnen introduceren. Batterijontwikkeling kost veel tijd, maar we hebben gebruik gemaakt van onze know-how uit onze massaproductieauto’s.’ Verstappen is de eerste van de vier Honda-rijders die met de nieuwe energy store mag rijden. Daarna volgen Sergio Pérez en Pierre Gasly.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws