Max Verstappen kreeg onlangs de vraag of McLaren momenteel dominanter is dan Red Bull Racing in 2023. Hij wilde die vraag niet beantwoorden, want hij heeft niet in de MCL39 gereden en kan het niet beoordelen op basis van de auto. De dominantie van de auto beoordelen is dan ook lastig. Daarom dook F1Maximaal.nl in andere statistieken en cijfers om de twee teams te vergelijken.
Momenteel gaat McLaren aan kop in beide kampioenschappen. De Britse renstal heeft de touwtjes stevig in handen met 559 punten in het constructeurskampioenschap, twee keer zoveel punten als Ferrari op P2 heeft. Oscar Piastri leidt het rijderskampioenschap met 284 punten en heeft zo'n vier Grands Prix-zeges voorsprong op Max Verstappen. Lando Norris staat tweede en heeft zijn achterstand op zijn teamgenoot kunnen verkleinen naar negen punten.
Toen het Europese deel van het seizoen aanbrak ging McLaren als een speer. Het ene na het andere één-tweetje werd gepakt en de strijd om de zege ging tussen Piastri en Norris. Verstappen begon die periode van de eerste seizoenshelft sterk met een overwinning in Imola, maar later bleken de McLarens haast onverslaanbaar. Nu Red Bull het lastig heeft, vergeten sommigen bijna dat de Oostenrijkse renstal in 2023 oppermachtig was.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Om de twee teams te vergelijken hebben we alle resultaten genoteerd van de eerste seizoenshelft van 2023 van Red Bull, en de eerste seizoenshelft van 2025 van McLaren. In de bovenstaande tabel zijn de resultaten van Verstappen en toenmalig teamgenoot Sergio Pérez af te lezen. In 2023 werden er twaalf races voorafgaand aan de zomerstop verreden. De Grand Prix van Emilia Romagna werd dat seizoen geannuleerd vanwege noodweer en overstromingen in Italië.
Verstappen pakte in de eerste seizoenshelft van dat jaar tien zeges, de andere twee gingen naar Pérez: de Mexicaan won in Bakoe en Jeddah. Na de Grand Prix van Miami begon Verstappen aan zijn winning streak, terwijl het een beetje bergafwaarts ging met Pérez. Zijn zelfvertrouwen kreeg een behoorlijke klap toen Verstappen zege na zege boekte. De Mexicaan presteerde alsnog redelijk stabiel, maar stond op flinke achterstand op zijn teamgenoot.
Twee Grands Prix meer voor McLaren
In de eerste seizoenshelft van 2025 vonden er twee races meer plaats dan in 2023. Ondanks dat heeft McLaren slechts 56 punten meer gescoord dan Red Bull in 2023. Net als Red Bull moest een van de rijders slechts één keer een DNF laten noteren. Norris reed Piastri aan in Canada en reed zichzelf vervolgens de muur in. Piastri scoorde in de seizoensopener maar twee punten vanwege zijn glijer door het gras tijdens de regen.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Bij McLaren hebben ze dit jaar twee coureurs die erg aan elkaar gewaagd zijn. Dat is te zien in de punten per coureur. Waar er grote verschillen waren tussen Verstappen en Pérez, zitten Piastri en Norris betreffende hun resultaten dicht bij elkaar. Red Bull eindigde in 2023 op 860 punten in totaal, maar McLaren kan daar dit jaar overheen gaan als Piastri en Norris zo blijven scoren. Opvallend is ook dat Verstappen de score vaker maximaliseerde tijdens sprintweekenden.
Winstmarge Red Bull vier keer zo hoog
Om een aantal overige statistieken tot aan de zomerstop ook te vergelijken, hebben we de volgende gegevens op een rijtje gezet. Ter herhaling: dit zijn de statistieken van Red Bull tot aan de zomerstop van 2023, en de statistieken van McLaren tot aan de zomerstop van 2025.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull moest slechts twee keer een poleposition laten schieten, namelijk aan Charles Leclerc in Azerbeidzjan, en aan Lewis Hamilton in Hongarije. McLaren heeft in veertien races acht polepositions gepakt, omdat Verstappen, Leclerc en Russell de foutjes van de heren van McLaren afstraften. Red Bull bemachtigde in 2023 tevens alle sprintpolepositions voorafgaand aan de zomerstop, McLaren heeft er dit jaar maar één gepakt.
Wat het meest indrukwekkend was aan de dominantie van Red Bull in 2023, was de marge waarmee Verstappen won. Regelmatig liet hij zijn teamgenoot of de concurrentie twintig, dertig seconden achter zich. Het is maar een paar keer gebeurd dat iemand binnen twee of drie seconden van Verstappen finishte. De winstmarge van Red Bull was in 2023 voorafgaand aan de zomerstop zo'n twaalf seconden, die van McLaren is drie seconden.
Nadruk op Verstappens capaciteiten
Wat McLaren nu met twee coureurs laat zien, liet Verstappen in principe in zijn eentje zien in 2023. De Britse renstal heeft nu inderdaad meer punten behaald dan Red Bull in de eerste seizoenshelft, maar Verstappen scoorde in 2023 zonder hulp van zijn teamgenoot met twee Grands Prix minder meer punten dan Piastri en Norris individueel op hun naam hebben staan in 2025.
McLaren heeft de dominante bolide in handen en zal ook na de zomerstop nog successen boeken. Voor Piastri en Norris is het ook lastig om zoiets als Verstappen te bereiken, aangezien ze meer competitie hebben van elkaar. Het is nog afwachten of het het team lukt of zo dominant te zijn als Red Bull en Verstappen in 2023 waren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties