Monaco is altijd een vreemde eend in de bijt op de Formule 1-kalender. Verrassingen zijn altijd mogelijk, en coureurs willen vooral vertrouwen opbouwen en uit de problemen blijven. Hoewel Max Verstappen niet verder kwam dan een tiende tijd, lijkt de wereldkampioen wel beide boxjes af te kunnen vinken.
De Formule 1-teams nemen hun prestaties in Monaco maar op de koop toe. Het stratencircuit wijkt dusdanig af van de andere 23 circuits dat ontwerpers geen rekening houden met dit circuit, en er maar het beste van maken. Dat betekent niet dat het weekend niet doorslaggevend kan zijn, want met een positieve of negatieve uitschieter kun je in de titelstrijd ook veel punten winnen of verliezen. Een goed voorbeeld hiervan is 2021, toen Lewis Hamilton met een zevende plek zeventien punten verloor in Monaco.
Te ver gepusht
Verstappen had vooraf echter al gewaarschuwd dat Red Bull Racing het lastig zou krijgen in het prinsdom. De RB21 blinkt niet uit in de langzame bochten of bij kerbstones, al heeft Red Bull dit zwakke punt in de afgelopen maanden wel enigszins weg kunnen werken. Verstappen zal dan ook dik tevreden geweest zijn na het eerste trainingsuurtje. De Nederlander sloot de sessie als tweede af, achter Monaco-specialist Charles Leclerc.
'De eerste training was best positief', laat Verstappen dan ook optekenen in gesprek met Formula1.com. Helmut Marko vertelde al onder meer aan F1Maximaal.nl dat Red Bull vervolgens de afstelling heeft veranderd. Verstappen beaamt dat. 'Voor de tweede vrije training hebben we wat aanpassingen doorgevoerd, om te kijken hoe ver we de balans konden pushen. Ik denk dat we te ver gepusht hebben', merkt Verstappen droogjes op na een zeer moeizame sessie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen kwam niet verder dan een tiende plek, op zeven tienden achterstand van wederom Leclerc. 'Ik kon de bochten niet meer zo aanvallen zoals ik wilde. Dan laat je gewoon veel tijd liggen en kun je geen goede rondetijd meer neerzetten. Ik verwacht niet dat we het snelst zijn, maar we willen wel veel dichterbij staan dan in de tweede vrije training', maakt Verstappen duidelijk.
De Limburger lijkt zich vooral op de McLarens te richten en is op basis van de eerste sessie nog opvallend positief. 'Ik heb best veel vertrouwen dat we veel dichterbij kunnen staan dan nu. De Ferrari's waren wel heel erg snel. McLaren stond daar vlak achter, maar als je de snelheid over het hele seizoen bekijkt, heeft Ferrari een grote stap vooruit gezet', geeft hij aan over het Italiaanse team.
Applaus voor Colapinto
De wereldkampioen beklaagde zich ook meerdere malen over het verkeer in Monaco. De Limburger heeft door het jaar heen meer dan genoeg ervaring met verkeer in Monaco, maar had op de vrijdag van het raceweekend wel op een betere situatie gerekend. 'Monaco is altijd lastig met het verkeer, maar vandaag was het twee keer best gevaarlijk.' Verstappen had in de krappe straten van Monaco vooral last van de rookies. Gabriel Bortoleto, een goede vriend van Verstappen, reed meerdere keren bij de Limburger in de weg, en datzelfde gold voor het tweede weekend op rij van Franco Colapinto. De Argentijn werd dan ook getrakteerd op een cynisch applausje van de wereldkampioen.
'Het gebeurde één keer in de eerste vrije training en één keer in de tweede vrije training', aldus Verstappen. 'Dat is niet ideaal. Ik weet wel dat het een training is, en gelukkig ging alles goed.' Verstappen zal, net als zijn collega's, vooral in Q1 moeten oppassen. Als de toppers het eerste kwalificatiedeel overleven, zal het steeds rustiger worden op de baan, al kunnen rode vlaggen ook een hoofdrol opeisen in de kwalificatie.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties