Aero-regels voor 2019: Simpelere spoilers voor meer sponsor-exposure en beter inhalen Formule 1
Formule 1

Aero-regels voor 2019: Simpelere spoilers voor meer sponsor-exposure en beter inhalen

Aero-regels voor 2019: Simpelere spoilers voor meer sponsor-exposure en beter inhalen

De aerodynamica-regels voor de Formule 1 vanaf 2019 komen langzamerhand naar buiten. De bolides zullen geen drastische veranderingen ondergaan, maar krijgen enkel een strengere vorm van eenvoud qua vleugels en winglets voorgeschreven, zo meldt Auto Motor und Sport.

Dit zou de aantrekkelijkheid voor sponsoren moeten doen vergroten. Door alle spoilers en winglets eenvoudiger te maken, zijn er namelijk meer rechte vlakken waar sponsoren beter zichtbaar zijn. Daarnaast was de complexiteit van de huidige F1-bolide al een doorn in het oog voor Liberty Media, omdat de toegnomen aerodynamica het inhalen niet ten goede komt.

In eerste instantie wilde Liberty Media, omwille financiële redenen wachten tot 2021 met het veranderen van regels omtrent de auto's, zodat de teams niet twee keer moeten investeren in de veranderingen, maar nu de teams ook nadeel ondervinden in hun zoektocht naar sponsoren door de complexiteit van de vleugels op de auto, zijn de alarmbellen gaan rinkelen. Zelfs Ferrari heeft nu sponsorruimte vrij op de auto, en als Ferrari al moeite heeft met sponsors zoeken, dan is er iets mis.

Minder creaties, meer sponsor-ruimte, meer inhalen
Zo zal de achter-spoiler met ingang van 2019 geen open gaten meer mogen bevatten. Hierdoor blijft de wing-end-plate een open vlak, wat een mooie ruimte biedt voor sponsoren om op te pronken. Daarnaast zal het de lucht minder doen verstoren dat de bolide achter hem achterlaat, waardoor coureurs dichter op hun voorganger zouden moeten kunnen gaan rijden. Tot slot zal de beperking in aero-vrijheid tevens de kosten wat doen laten afnemen voor de teams.

De barge-boards zullen ook onder handen genomen worden. Op dit moment is er geen vlak gebied waar sponsoren kunnen staan. McLaren heeft dan ook voorgesteld om de hoogte van de barge-boards te maximaliseren tot vijftien centimeter. Red Bull gaat nog een stapje verder en deed een voorstel van tien centimeter. Ferrari is echter tegenstander van dit concept, grotendeels omdat ze bang zijn dat Red Bull er een significant voordeel van zal genieten. In april zal er tijdens een Strategy-meeting gestemd worden wat het nou precies gaat worden.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws