'Aerodynamische updates leverden niet het gewenste effect, Red Bull werkte aan belangrijkste upgrade' Formule 1
Formule 1

'Aerodynamische updates leverden niet het gewenste effect, Red Bull werkte aan belangrijkste upgrade'

'Aerodynamische updates leverden niet het gewenste effect, Red Bull werkte aan belangrijkste upgrade'

De Formule 1-teams hebben in de ontwikkelingsrace van dit seizoen meerdere aerodynamische updates gedaan, maar deze hadden niet het gewenste effect. De balans tussen de renstallen is dit seizoen vrijwel gelijk gebleven, omdat de teams de nieuwe grondeffectauto's nog niet volledig begrijpen. Hierdoor werd de belangrijkste update van het jaar het verminderen van het gewicht van de auto.

Door de nieuwe reglementen werd de ontwikkelingsrace uitermate belangrijk dit seizoen. Dat hebben de teams ook wel gedemonstreerd, aangezien de renstallen bij elkaar 286 aerodynamische updates hebben doorgevoerd. Dat heeft Auto, Motor und Sport berekend en de conclusie is dat McLaren met 53 ontwikkelingen druk bezig is geweest met wijzigingen doorvoeren. Van de topteams is het Mercedes dat de meeste updates deed, namelijk 37. Red Bull Racing en Ferrari volgen respectievelijk met 27 en negentien upgrades.

Toch is het effect van deze updates marginaal gebleken dit jaar. 'Er is eigenlijk niets veranderd in de balans tussen de teams', schrijft het Duitse medium. 'Geen enkele update heeft een renstal echt naar voren weten te brengen.' Auto, Motor und Sport denkt dat de ingenieurs de nieuwe reglementen nog onder de knie moeten krijgen. 'De grondeffectauto's zitten nog vol geheimen voor de ingenieurs. Als er iets wordt veranderd aan de auto's dan heeft dat effect op verschillende factoren.'

Gewicht de belangrijkste upgrade voor F1-teams

Naast de aerodynamische updates was er nog een belangrijke factor waaraan de teams moesten werken. Onder andere Red Bull realiseerde zich dit vroeg in het seizoen, waardoor het gat naar Ferrari redelijk snel gedicht kon worden. 'Minder gewicht op de auto is de beste upgrade dit jaar. Red Bull had de zwaarste auto aan het begin en de bolide heeft zo'n vijftien kilo verloren. Dan kan je al gauw denken aan een tijdswinst van drie tienden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws