Fernando Alonso, coureur voor het team van Aston Martin, was niet te spreken over de beslissingen die de regie maakte over het delen van bepaalde boordradio's tussen hem en zijn ingenieur. De boordradio's van de Spanjaard zetten hem namelijk in een slecht daglicht door de context waarin ze werden geplaatst, en dat beviel hem allesbehalve toen hij daar na de race lucht van kreeg.
Terwijl het weekend van Alonso er op de vrijdag en zaterdag nog enigszins prima uit leek te zien, viel alles op de zondag de volledig verkeerde kant op. Alonso moest genoegen nemen met een achtste plaats, want met een achterstand van ruim twintig seconden ten opzichte van de concurrentie zat er niet veel meer in dan dat. Over het algemeen kon de Spanjaard nog wel leven met zijn achtste plek, maar hij was wél ontevreden over de manier waarop de regie zijn radioberichten besloot uit te zenden. Alonso kwam in gevecht met Esteban Ocon, wiens snelheid de Spanjaard niet aan zag komen, gevolgd door een aantal gefrustreerde boordradio's. Alonso had namelijk vlak daarvoor een pitstop gemaakt, maar had het nodige te klagen over de strategische keuzes van zijn team.
'Jullie hebben me voor de leeuwen gegooid met die vroege pitstop!'
Nog tijdens het gevecht was de frustratie dan ook voelbaar in het geroep over de boordradio. 'Jullie hebben me voor de leeuwen gegooid door me zo vroeg naar binnen te halen!' In een wanhopige poging probeerde Alonso zijn team dan ook wakker te schudden: 'Ongelooflijk. Hij pakt zo veel afstand op de rechte stukken, bedenk iets!' Ocon wist Alonso daarna succesvol in te halen, en alsof dat nog niet frustrerend genoeg was moest de Spanjaard na afloop nog meerdere vragen over zijn uitspraken beantwoorden. RacingNews365 citeerde het stellige antwoord van de Aston Martin-coureur: 'Het is ook echt altijd hetzelfde, ze halen die FOM radio volledig uit de context.'
Alonso vond zijn opmerkingen zelf niet eens zo vreemd, benadrukte hij zelf. 'Ik ben heel benieuwd wat andere coureurs hadden gezegd als ze in mijn situatie zaten, achter een auto die langzamer hoort te zijn maar op de rechte stukken wel wegrijdt, zelfs als je zelf DRS open hebt.' Alonso verkiest motivatie om in te halen echter boven een passievere aanpak. 'Misschien zeggen de andere coureurs wel: 'Ik vind het prima, ik blijf graag achter een langzamere auto rijden en accepteer het.' Maar ik hecht meer waarde aan mijn motivatie om ze op de baan in te halen.'
Volgens de Spanjaard miste er een hoop context bij het radioverkeer dat de regie wél besloot te delen, en heeft Aston Martin een duidelijke voorkeur als het om positiewinst gaat. 'Ik was langzamer, zelfs met mijn DRS open, en vroeg dus om een andere strategie. We kozen voor een pitstop, en haalden hen in op de baan. Zo doen wij dat. We halen iedereen in op de baan en zijn daar trots op, ondanks dat de regie het anders over laat komen.' Het was niet de eerste keer dat de Spanjaard commentaar leverde op het team, nadat hij zijn auto in Singapore als onbestuurbaar omschreef.
Ook Krack toont begrip voor de frustratie van Alonso
Mike Krack, de teambaas van Aston Martin, vond de frustratie van Alonso geen verrassing. Volgens de Luxemburger zijn de boordradio's immers onderdeel van de beleving van de coureurs, en is adrenaline nou eenmaal een onontkoombare factor tijdens een race waar teams vooral niet te veel waarde aan moeten hechten. 'Als je naar twintig coureurs luisteren over de boordradio zal je al snel merken dat iedereen er met dezelfde passie mee omgaat. Als een coureur dat niet zou doen, kan je jezelf beter af gaan vragen of hij wel geschikt is om in een Formule 1-auto rond te rijden. Dus ja, het is oké zo.' De kritiek die Alonso tijdens de race uitte ziet Krack dan ook niet als een aanval, maar eerder als een nieuwe bron van motivatie. 'Wij zien het allemaal als een motivatie. Het zorgt ook voor een nieuw perspectief, dus alles is prima zoals het nu gaat.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties