AMuS analyseert: Mercedes sneller, maar balansproblemen voor Hamilton Formule 1
Formule 1

AMuS analyseert: Mercedes sneller, maar balansproblemen voor Hamilton

AMuS analyseert: Mercedes sneller, maar balansproblemen voor Hamilton

Uit de eerste twee vrije trainingen blijkt dat Mercedes sneller is dan Red Bull Racing, maar Lewis Hamilton nog niet. Dat stelt de analyse van Auto, Motor und Sport. In de handen van Valtteri Bottas wist het Duitse team namelijk de concurrentie af te troeven, maar Lewis Hamilton worstelde met onderstuur. Red Bull komt tekort in langzame bochten en op de rechte stukken. Daarnaast was Mercedes vooral sneller in de koude temperaturen van de avond.

Red Bull begon goed aan de vrijdag; in de eerste vrije training waren ze namelijk het snelste. Met een overmacht van wel vier tienden prijkte Max Verstappen bovenaan de tijdenlijst van VT1. Maar, stelt AMuS, dat was in de middaghitte. In de avond, toen de asfalt temperatuur 12 graden lager lag, nam Mercedes het initiatief. Met name Bottas was sterk, met een eerste plaats in de tweede vrije training. Volgens de Fin zelf was dat al meteen ‘dicht bij het optimale’. AMuS stelt dan ook: ‘Als we de eerste indrukken moeten geloven, is Mercedes het snelste.’

7 km/u verschil in topsnelheid

De verschillen tussen VT1 en VT2 laten zien hoe Red Bull moeite heeft met de lagere temperaturen in de Qatarese avond. Helmut Marko stelde dat het team met hun setup ‘niet optimaal gereageerd heeft’ op de lagere temperatuur. Er is voor Red Bull Racing ruimte voor verbetering op de zachte banden, maar op de mediums ging het echter beter, denkt Verstappen. Mercedes wint tijd op de rechte stukken en in de langzame bochten, met een verschil in topsnelheid van wel 7 km/u. In de snelle bochten 12, 13 en 14 kon Bottas de Red Bull overigens ook prima bijhouden.

Dat laatste was trouwens pas in VT2 het geval. In de eerste vrije training verloor Mercedes in die bochtencombinatie alleen al een halve seconde. Niet alleen de temperatuurveranderingen speelden de Fin in de kaart; hij maakte ook setupwijzigingen. Bottas reed met zoveel meer downforce, dat hij 6 km/u topsnelheid verloor, maar wel sneller was. In dat opzicht maakte Hamilton weinig veranderingen, maar hij zal dat morgen wel moeten doen om een vuist te kunnen maken. Hij klaagde over onderstuur, en AMuS verwacht dat hij morgen de setup van Bottas gaat volgen.

AlphaTauri en Aston Martin sterk

Verder naar beneden in het veld, waren er twee teams die indruk maakten: AlphaTauri en Aston Martin. Pierre Gasly werd zelfs tweemaal tweede, en ook Yuki Tsunoda was sterk. ‘Eindelijk is hij niet in het nadeel. In Losail zijn alle rijders rookies’, zegt AMuS daarover. Gasly was extreem sterk in de kwalificatieruns, maar volgens de analyse hebben ze met maximaal vermogen gereden. Dat verklaart de uitzonderlijk goede rondetijden. De long runs zijn echter ‘niet echt serieus te nemen’: Gasly reed een stint van slechts 3 ronden op softs, en was langzamer dan landgenoot Esteban Ocon, die er vier (!) keer zo veel reed. Ook op de harde banden was hij niet fantastisch: langzamer dan Carlos Sainz, met minder brandstof.

Aston Martin heeft een aantal moeilijke races achter de rug, maar liet in VT2 uitstekende prestaties zien. Lance Stroll werd zesde, teamgenoot Sebastian Vettel negende terwijl hij werd opgehouden door Hamilton. In de long runs was Vettel op zachte banden zelfs sneller dan Sergio Pérez, al vermoedt AMuS dat hij met minder brandstof reed. Op de mediums waren de Astons minder indrukwekkend, maar nog steeds solide. Volgens de analyse doet de AMR21 het goed hier, omdat de baan om downforce vraagt zonder ‘inefficiënte’ auto’s (zoals de Aston) te straffen. Lance Stroll denkt in ieder geval dat Q3 een ‘realistisch doel’ is.

Wedden dat Verstappen de pole pakt? Ontvang 2,75 keer je inleg bij Bet365.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws