Christijan Albers had niet zien aankomen dat Max Verstappen zo sterk zou zijn in Imola. De Nederlander greep weliswaar naast de poleposition, maar greep de macht bij de start, en pakte vervolgens onbedreigd zijn tweede overwinning van het seizoen. Albers is duidelijk onder de indruk van de start van Verstappen, maar plaatst wel twee kanttekeningen bij de start van de wereldkampioen.
Albers geeft bij de Formule 1-podcast van De Telegraaf eerlijk toe dat hij er geen rekening mee had gehouden dat Verstappen in Italië zijn vierde race op rij kon winnen op het circuit in Imola. 'Ik was totaal verbaasd', laat Albers optekenen, die juist eerder op een poleposition had ingezet. 'Je hoopt wel dat hij het in de kwalificatie goed doet.' Verstappen koos er echter bewust voor om ditmaal meer op de race te focussen, terwijl McLaren meer focus op de kwalificatie had gelegd.
Ongelofelijk bloedsnel
Oscar Piastri pakte de poleposition en leek daarna ook de duidelijke favoriet. 'Je weet dat McLaren het goed voor elkaar heeft met de bandentemperatuur. Die blijft duidelijk lager en daardoor zijn ze sneller in de long runs. Dat doet echt pijn bij alle concurrenten, dus je hoopt dan stiekem op die kwalificatie, omdat hij voor een poleronde maar één keer hoeft te vlammen.' Piastri en Verstappen hebben tot nu toe allebei drie polepositions gepakt.
Verstappen had na de eerste Q3-ronde wel nog de voorlopige poleposition in handen en versnelde in de slotminuten wederom. 'Die eerste sector was echt ongelofelijk bloedsnel. Daar reed hij gewoon een 23,4, tegenover een 23,6 voor Oscar Piastri. Daar won hij dus al twee tienden. In de laatste sector merkte je wel dat die bandentemperatuur te veel opliep, en daar raakte hij de poleposition kwijt. Misschien heeft hij wel iets te veel gevraagd in de eerste sector', schat Albers in.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen had geen andere keuze
Albers verschuift vervolgens de aandacht naar de race, waar Verstappen opvallend goed voor de dag kwam en dus onbedreigd wist te winnen. 'De temperatuur was lager dan in Miami, daar moeten we realistisch in zijn. De baantemperatuur was daar misschien wel twintig graden hoger. Je ziet dan ook dat de performance (bij Verstappen, red.) terugkomt.' De coureurs gaan nu naar Monaco, waar het juist een uitdaging is om genoeg temperatuur in de banden te krijgen.
'McLaren zegt dat ze de toppers van het veld in hun auto hebben zitten, maar ze optimaliseren echt niet', luidt de conclusie van Albers na de race in Imola, waar Lando Norris en Piastri ruim achter Verstappen eindigden. 'De coureurs, maar ook het strategische team, slapen regelmatig. Ze zijn gewoon niet wild of agressief genoeg in die startprocedure. We hebben van Piastri gezegd dat hij zo'n koele kikker is. Hij had nu de betere start en hij hoefde maar normaal te remmen.'
Piastri remde echter veel te vroeg en bood Verstappen zo een buitenkansje. De wereldkampioen sloeg vooral terug, maar Albers reageert voornamelijk geschrokken op de fout van Piastri. 'Jeetje, man. Ik snap ook dat George Russell in zijn versnellingsbak zat', zo vermoedt hij dat de Australiër op de verkeerde coureur lette. 'Russell had echt een fantastische start. Max kwam wel echt slecht weg.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Iedereen zegt dat Max ze buitenom fantastisch uitremde', merkt Albers op, die daar twee kanttekeningen bij wil plaatsen. 'Als je de onboardbeelden van Max analyseert, zie je ook dat hij geen andere keuze had. Hij moest wel heel laat remmen om er in bocht 2 naast te gaan zitten, want hij kreeg de ruimte niet om in te voegen, omdat Russell in de versnellingsbak van Piastri zat. Verstappen had dus geen andere optie, want anders was hij tot de derde plek teruggevallen.'
Beetje geluk
'Hij had een beetje het geluk aan zijn zijde dat Piastri zo vroeg remde', zo deelt Albers zijn tweede kanttekening. De Eindhovenaar is verder wel zeer positief over de actie van Verstappen. 'Je ziet dan wel die finesse van Max, hoe hij de banden kan aanvoelen en hoe hij bocht 2 in kan remmen. Je moet echt voelen waar het gripniveau ligt. Max doet dat heel knap, vooral met koude banden. Dat is wel geniaal van hem, en dan zie je dat de rest even slaapt. Ik weet ook niet wat er met Piastri gebeurde. Ik weet niet waarom hij zo vroeg remde.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties