McLaren leek bij vlagen onverslaanbaar aan het begin van 2025, maar Red Bull Racing lijkt zich steeds beter terug te vechten in de wedstrijd. De constructeurstitel lijkt onbegonnen werk te zijn, maar Verstappen houdt zicht op een nieuwe wereldtitel, en wordt daarbij geholpen door grote stappen vooruit met de RB21, onder leiding van Pierre Waché. De Fransman is opvallend positief over de upgrades.
In 2024 sloeg Red Bull de plank vaker mis dan raak met haar upgrades. Daarbij werd vooral de correlatie met de windtunnel als pijnpunt aangewezen. Bij Verstappen liep de emmer in Hongarije dan over, nadat Red Bull wederom geen stap vooruit wist te zetten met een cruciale upgrade. De constructeurstitel ging verloren, maar Verstappen wist zelf stand te houden. Daarbij speelde Verstappen ook op het technische vlak een belangrijke rol, nadat hij in Monza zelf in de data ontdekte wat het probleem bij Red Bull was.
Red Bull met broodnodige doorbraak
Red Bull introduceerde daarna meteen het nodige pleisterwerk om het probleem enigszins te verhelpen, maar het werd al snel duidelijk dat het Oostenrijkse team tot het begin van 2025 moest overleven. Christian Horner en Helmut Marko gaven zelfs aan dat Red Bull in Spanje 2023 al de verkeerde richting in was geslagen. Na het vertrek van Adrian Newey stond technisch directeur Pierre Waché voor de klus om de problemen op te lossen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De wintertest viel echter tegen, nadat Red Bull gekozen had voor een beter te ontwikkelen auto met een iets lager potentieel. De achterstand op McLaren bleef groot, en veel problemen uit 2024 waren nog niet verholpen. Sinds de race in Jeddah heeft Red Bull met een drietrapsraket echter stappen gezet met nieuwe onderdelen. Waché beaamt in gesprek met onder meer F1Maximaal.nl dat men bij Red Bull van een doorbraak mag spreken. 'Dat denk ik wel', geeft de man aan, die zelden vertrouwen durft te uiten in interviews.
'De upgrades hebben ons duidelijk wat opgeleverd, ook met hoe we de banden kunnen managen', meent de Fransman. De betere balans van de RB21 zal daar enorm bij helpen. 'We wisten in Miami een eerste stap te zetten, en we hebben nu nog een tweede stap gezet.' Verstappen sprak na de kwalificatie al uit dat hij duidelijk het beste gevoel tot nu toe in de RB21 had ervaren, en won daarna dan ook de race.
Banden gedroegen zich anders
'De bandendegradatie week ook nog wat af van wat we vrijdag ervaarden. De asfalttemperatuur lag ook wat hoger', weet Waché. Op vrijdag lag de buitentemperatuur dan ook op een bescheiden negentien graden, terwijl het kwik op zondag tot 24 graden opliep. 'Anderen leken hier sterker door beïnvloed te worden dan wij', meent de 50-jarige. Dat is een opvallende conclusie, aangezien oververhitting van de banden dit seizoen staatsvijand nummer één is geweest van Red Bull Racing.
McLaren leek in Miami nog te spelen met de bandentemperatuur, terwijl het rubber bij de concurrentie haast leek te smelten, maar in Imola bleek ook McLaren niet onaantastbaar te zijn. Dat verraste Waché ook. 'Het is nu lastig te zeggen, maar we waren wel verbaasd dat de anderen het niet beter voor elkaar hadden', zegt hij vermoedelijk vooral over McLaren. Het is voor Red Bull vooral te hopen dat deze ervaring in de toekomst herhaald kan worden, ook op andere circuits.
Waché heeft maar één verklaring voor het feit dat McLaren haar sterke punt in Imola niet kon benutten en dat juist Red Bull hier een grote stap in wist te zetten. 'De bandendegradatie werkte hier anders dan in andere races', deelt de technisch directeur van Red Bull, die vervolgens wordt gevraagd of hij kan uitleggen waarom dat het geval was. 'Nee', lacht Waché hardop. 'Zelfs als ik het wel zou weten, zou ik het hier niet gaan uitleggen!'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het leek erop dat de bandendegradatie totaal anders was dan wat we op vrijdag zagen', geeft de technisch directeur nog maar weer eens aan. Dat hoeft echter niet alleen aan de banden te liggen, maar kan ook aan de doorbraak bij Red Bull liggen. 'We hebben onze afstelling enorm verbeterd, en het nieuwe pakket geeft ook meer kansen om hier verder in te verbeteren, vooral in de race vergeleken met de kwalificatie. De upgrade werkte wel goed.' Andere teams benoemden niet dat de banden zich anders gedroegen op zondag, dus Red Bull kan met haar afstelling wellicht ook het bandenprobleem aanpakken.
Minder vermogen
Waché benadrukt echter wel dat het afstellen van de auto erg ingewikkeld blijft. 'Het is zo lastig met deze auto. Je verandert één millimeter hier of daar, en dan verandert alles. Het werkvenster is zo klein, en daarnaast heb je ook nog met de banden te maken. Het is heel erg lastig, en de motorafstellingen zijn ook van grote invloed. Sommige teams gebruiken op vrijdag al het volledige vermogen, en andere teams niet.'
De meeste coureurs proberen het volledige vermogen één keer uit in de vrije trainingen. Veel teams kiezen dan voor de racesimulatie op vrijdag. Verstappen deed dat in Saoedi-Arabië, Bahrein, en Miami ook, maar de Nederlander kiest altijd voor de derde vrije training als de race niet in de avond verreden wordt en er geen sprintrace is. Dat betekent dat hij op vrijdag met minder vermogen reed dan veel van zijn concurrenten.
Perspectief in komende races
Red Bull zal haar topvorm graag ook willen meenemen naar andere circuits, maar Waché rekent zich nog niet rijk. 'Ik heb op geen enkel circuit echt vertrouwen. We hebben in Japan gewonnen, maar in Bahrein en Miami werden we totaal ingemaakt. Je weet dus niks zeker in deze industrie. McLaren heeft een hele goede auto, die ze ook doorontwikkelen. We moeten hard blijven pushen.' Verstappen staat ook na zijn zege nog 22 punten achter Piastri.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Journalist Michael Schmidt vraagt Waché ook of Verstappen de race heeft gewonnen door de mediumbanden in Q3 ongebruikt te laten. 'Dat is lastig om te zeggen. Na de eerste poging in Q3 stonden we echter al eerste. Als je dan nog een mediumband gaat gebruiken, haal je wel wat leven uit die band. Dat zou zonde voor de race geweest zijn. Misschien hadden we dan alsnog kunnen winnen, maar we vonden het in Q3 niet nodig', legt hij uit.
Verstappen kan auto beter gebruiken
Waché bevestigde dat Yuki Tsunoda niet over dezelfde onderdelen beschikte als Verstappen. 'Hij heeft de auto compleet vernield', lacht Waché, die dus niks wil weten over een ongelijke behandeling binnen het team. 'Dat is waarom hij andere onderdelen heeft. We moeten de monteurs feliciteren, want dat ze die auto weer hebben opgelapt in zo'n korte periode is heel indrukwekkend. Hij heeft echt alles nieuw gekregen, ook het chassis. Yuki moest daarna ook de oude vloer gebruiken.'
Red Bull heeft met het pakket aan upgrades in ieder geval de druk op McLaren kunnen verhogen. 'Het was wel een stap in de goede richting, waarmee we meer mogelijkheden qua afstelling kregen. Misschien kon Max de auto hierdoor beter gebruiken. Meer dan dit kan ik niet zeggen, daar moeten we eerst de data voor analyseren', zo blijft Waché voorzichtig.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties