McLaren-teambaas Andrea Stella is een engineer pur sang, en dat betekent dat de Italiaan altijd de situatie zo objectief mogelijk probeert te beoordelen. Bij een pijnlijke nederlaag tegen Imola-specialist Max Verstappen maakt Stella er dan ook geen geheim van dat McLaren niet verwacht had dat Verstappen dusdanig sterk zou zijn. De schuldbewuste teambaas spreekt daarnaast uitgebreid over de rol van de banden.
In Miami liet McLaren een zelden vertoonde vorm van dominantie zien. Oscar Piastri en Lando Norris reden de rest van het veld op meer dan een halve minuut achterstand. Toch wist Stella al snel dat McLaren voor een lastigere klus zou staan in zijn thuisland. 'In Miami was onze snelheid erg sterk', opent Stella in gesprek met de aanwezige media, waaronder ook F1Maximaal.nl.
Verstappen onderschat
'We wisten echter dat de verschillen hier kleiner zouden zijn, gezien de temperaturen en de configuratie van het circuit', vervolgt de 54-jarige. 'We wisten dat het ook spannend zou zijn in de kwalificatie. Dat zagen we ook al in Japan en Saoedi-Arabië, twee andere circuits met snelle bochten.' Op die circuits wist Verstappen de polepositions te pakken. In Italië slaagde Verstappen daar niet in, maar de Nederlander won wel de vierde editie op rij.
Dat is wellicht geen toeval. Zak Brown gaf op vrijdag al aan dat McLaren wellicht meer aandacht zou geven aan de kwalificatie om dan wat tijd in te leveren in de race. Verstappen gaf juist meerdere keren aan dat de poleposition voor hem weinig waarde had, en dat hij liever alles voor de race optimaliseerde. Toch had McLaren geen rekening ermee gehouden dat Verstappen zó sterk zou zijn. Piastri liet voor de race nog weten dat het geen ramp zou zijn als hij de leiding bij de start zou verliezen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Piastri verloor die leiding ook, maar dat bleek wel grote gevolgen te hebben, want Verstappen bleef daarna buiten bereik. 'Ik moet wel toegeven dat we in de race wel enigszins verrast werden. Daar moet ik gewoon eerlijk in zijn', geeft de Italiaan ruiterlijk toe over de snelheid van Verstappen. 'We waren verrast door de snelheid van Red Bull. Ze waren erg competitief. Petje af dus voor Max en Red Bull, dat ze zo'n prestatie wisten neer te zetten', aldus de man uit Orvieto.
'Dat zorgde ervoor dat de race grotendeels bepaald werd door de positiewissel in de eerste bocht tussen Oscar en Max', vindt Stella. Piastri kon zijn concurrent daarna niet bijhouden en moest een vroege pitstop maken, al had hij zijn banden vanaf leidende positie mogelijk beter kunnen managen. 'We probeerden Max op te jagen na de start, maar we hadden niet genoeg snelheid om Max te verslaan, nadat hij de leiding bij de start pakte.'
Banden bepalend
McLaren blinkt al het hele jaar uit in het bandenmanagement, maar ook in dit element wist Verstappen zich knap staande te houden. 'De banden waren hier wel belangrijk', zo begint Stella aan het technische deel van zijn uitleg. 'Het ging dan niet om het opwarmen van de banden. De zachte banden deden het in de kwalificatie niet zo goed, en daarnaast waren de banden in de race op twee manieren van belang.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'In de eerste stint leken de banden eerst te degraderen, maar daarna kregen ze nog een tweede leven. Dit is ook de reden waarom Lando en Max, en een aantal andere coureurs, richting een éénstopper leken te gaan. Daarvoor was echter een moment waarop de banden eraan leken te gaan. Op dat moment kozen andere coureurs voor een tweestopper, waaronder Oscar.' Die keuze pakte uiteindelijk verkeerd uit, vooral vanwege de Virtual Safety Car en Safety Car later in de race.
Uiteindelijk hadden verschillende coureurs dan ook geen nieuwe banden meer, waardoor Piastri, Charles Leclerc, George Russell, en Carlos Sainz geen andere optie meer hadden dan door te rijden op het oude rubber. 'Bij de Safety Car-herstart begonnen de banden wél te degraderen, dus toen speelden ze ook een rol. Coureurs met nieuwe banden konden de anderen zo inhalen', sluit Stella af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties