Peter Windsor geeft toe dat hij dit al vaak gedacht heeft bij Verstappen, maar de analist meent dat de zege van de Red Bull Racing-coureur in Imola tot zijn beste optredens ooit behoorde. Windsor blikte op zijn YouTube-kanaal terug op de 65e zege van Verstappen. De Brit stipt daarbij wel aan dat de FIA Verstappen nog probeerde tegen te werken en noemt de omstandigheden verdacht.
Verstappen was halverwege Q3 de snelste coureur, maar zag de eerste startplek uiteindelijk toch naar Oscar Piastri gaan. Verstappen maakte al duidelijk dat hij zich liever op de race focuste, maar zelfs de Limburger had niet verwacht dat hij in de Grand Prix zó sterk zou zijn. De 27-jarige coureur greep de leiding bij de start al via een fenomenale inhaalactie. Windsor merkt op dat deze inhaalactie cruciaal was voor de 63 ronden durende race.
Piastri was sneller
'Pirelli heeft nog nooit zulke zachte banden meegenomen naar een race, dus het zou altijd lastig worden zonder vrije lucht', stipt Windsor aan, die dus een duidelijk voordeel voor Verstappen zag na de fout van Piastri. 'Binnen enkele seconden ging Piastri van polesitter en raceleider in de met afstand beste auto in het veld naar een coureur die achter Max Verstappen reed, en dus de bandentemperatuur in de gaten moest houden. Hij had alsnog een serieuze kans.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Max is er zó goed in om in die eerste ronden meteen een gat te trekken', zo omschrijft Windsor de Verstappen-special. 'Oscar was echter sneller en begon dat gaatje te dichten, maar kreeg het toen lastiger met zijn banden en gaf aan dat een eenstopper lastig zou worden. McLaren schakelde op dat moment over op een tweestopper. Ze dachten dat Verstappen ook binnen zou komen en dat ze een undercut deden. Het probleem was dat hij in verkeer terugkwam op de baan, en hij kon daardoor totaal niet inlopen op Max.'
Verstappen bouwt enorme voorsprong op
McLaren schatte de strategie duidelijk verkeerd in. 'Het was niet langer een undercut, maar hij zat vast aan een tweestopper in een race die steeds duidelijker een éénstopper werd. Max had vrije lucht. De beste kans om te winnen was om achter Max te blijven rijden en te hopen dat iets zou gebeuren. McLaren viel te snel op de strategie terug, want met zijn tweeën reden ze weg van de rest van het veld.'
'Toen Oscar een pitstop maakte, had Max opeens een voorsprong van tien seconden op Norris. Hij zat opeens in een perfecte positie', vertelt Windsor. 'De banden van Max zagen geweldig uit en hij managede die banden ook erg goed in de vrije lucht. Hij reageerde gewoon op de tijden van Lando. Lando zei zelf ook dat zijn beste optie was om in vrije lucht te blijven rijden. De Virtual Safety Car kwam echter net nadat Norris stopte.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Verstappen kreeg een goedkope pitstop en had dus een enorme voorsprong op Norris.' Verstappen lag op dat moment bijna twintig seconden voor zijn concurrent. 'Dat had hij mede te danken aan hoe hij Oscar Piastri richting een vroege pitstop duwde, mede aan de Virtual Safety Car, en mede aan hoe constant en sterk hij in de Red Bull reed. Hij maakte nergens fouten en bleef de situatie maximaliseren, ook met zijn bandenmanagement. Dat was geweldig om te zien.'
FIA werkt Verstappen tegen
'Max had een voorsprong van zo'n negentien seconden. Je zou verwachten dat McLaren nu zou inlopen, maar dat gebeurde niet. Max kon alle tijden van Norris pareren', zag Windsor. De analist wijt dat overigens niet aan de kracht van de RB21. 'De McLaren was de betere auto, maar twintig seconden was een te groot verschil. Het leek er dus op dat Max met een enorme voorsprong ging winnen, totdat Kimi Antonelli ook stilviel. Hij hield Lewis Hamilton lang op. Lewis moest zo lang naar zijn oude auto kijken.'
'Ditmaal gebruikten ze geen VSC, ook al viel de auto van Antonelli ongeveer op dezelfde plek stil als de Haas van Esteban Ocon.' Windsor vindt die omstandigheden opvallend en zelfs verdacht. 'De FIA zal wel roepen dat het lastiger was om de Mercedes op te bergen. Ze zullen er vast een excuus voor hebben, maar als toeschouwer leek het toch sterk erop dat twee auto's op dezelfde plek stilvielen en ze de ene keer voor een Virtual Safety Car kozen en de andere keer voor een Safety Car, waarbij het hele veld opeens bij elkaar kwam nadat de leider een voorsprong van twintig seconden had. Dat oogt absoluut verdacht.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Gewauwel van Norris
'Max reed nu voor Oscar Piastri, met Norris daarachter met nieuwe harde banden', zegt Windsor over de situatie tijdens de Safety Car. 'Tijdens de Safety Car begon Norris een beetje te wauwelen. Hij zei dat hij geen teamorders wilde, maar dat hij wel betere banden had en de race kon winnen. Ik dacht dat Oscar Lando wel langs zou laten, maar dat deed hij niet. Hij bleef zo lang mogelijk voor Norris rijden. Hij was niet eens zo langzaam op die oude banden.'
Vooraan heerste Verstappen. 'Max was wel veel sneller. Hij liep een seconde per ronde uit in de eerste vijf ronden na de herstart. Dat deed hij perfect. Dit was een schoolvoorbeeld van uiterste concentratie om je werk zo goed mogelijk uit te voeren. Hij bleef paarse sectortijden rijden terwijl Piastri Norris ophield. Norris deed ook niet genoeg om die plek sneller over te nemen. Op het moment dat Norris de tweede plek overnam, klokte Verstappen ook een nieuwe snelste tijd.'
Masterclass van Verstappen
'Ik ben nog altijd stomverbaasd dat Max deze race gewonnen heeft tegen die twee McLarens op dit circuit', zo komt Windsor bij de eindconclusie aan. 'Deze zege werd gepakt vanwege zijn race craft, en omdat hij waanzinnig rijdt onder grote druk. Ik weet niet hoe vaak ik dit al gezegd heb, maar dit was wel een van zijn beste prestaties als het aankomt op zijn polepositions en overwinningen. Die inhaalactie bij de start hoort echt bij de absolute top.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Denk eens aan de risico's die Max op dat moment nam!' roept Windsor uit als hij weer terugkomt bij de start. 'Hij hield het hoofd koel, dook in het gat en greep de leiding. Ik denk dat iedereen behalve Max daardoor totaal verrast werd', lacht de voormalige teammanager van Williams. 'Norris zal blij zijn met de tweede plek omdat hij Oscar versloeg.'
Windsor sluit af met een vooruitblik op Monaco, waar de coureurs over enkele dagen alweer in actie komen. 'In Monaco draait het puur om de kwalificatie. In theorie zou McLaren daar het sterkst moeten zijn, maar het kan wat meer openliggen dan in Imola, dus sluit ook een verrassing niet uit. Dat kan George Russell of opnieuw Max Verstappen zijn, maar McLaren moet in theorie wel het snelste team zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties