Audi zal volgend jaar voor het eerst te zien zijn op de Formule 1-grid en zit meteen al vol ambitie. De belangrijkste doelen: Max Verstappen binnenhalen en titels winnen, en ze weten ook al op welke termijn dit tot de mogelijkheden moet behoren. Rond 2030 moet Audi namelijk gaan meestrijden om het kampioenschap.
Hoewel de meeste livery-onthullingen pas in het voorjaar zijn, ligt dit voor Audi en ook Cadillac anders. Beide teams zijn nieuw binnen de Formule 1 en er is dus nog weinig bekend over de kleurstellingen, waar dit bij alle andere teams al wel te raden is. Bij de onthulling van de auto werden er uiteraard ook enige interviews afgenomen, waarbij Jonathan Wheatley zijn doelen niet onder stoelen of banken stak.
In 2030 een kampioenschap winnen is realistisch
De teambaas, die in het verleden bij Red Bull Racing werkzaam was, is erg enthousiast over zijn nieuwe werkgever en ziet veel potentieel. ‘Dit voelt als een zeer belangrijk moment in onze reis’, stelt hij tegenover Formula1.com. ‘Om alle auto’s nu te zien… Het is alsof Audi de speelgoedkist heeft geopend en alle auto's hier vanavond heeft neergezet’, stelt hij. Het ging hierbij niet enkel om de Formule 1-bolide.
Zelf heeft hij al even mogen genieten van een van de auto’s. ‘Ik heb net een ritje gemaakt in een Quattro Sport, een van mijn favoriete auto's, naar het evenement’, aldus Wheatley. Die rit richting het evenement zorgde bij hem voor een bijzonder gevoel. Hoewel hij en Mattia Binotto, net als de coureur, al werkzaam zijn bij Stake dat volgend jaar Audi wordt, voelde het als de start van een spannende reis. ‘Het voelt allemaal echt, het voelt alsof het gebeurt’, zegt de Brit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Binotto was degene die aangaf dat het team binnen vijf jaar al een kampioenschapswinnende auto wil hebben om daarmee een gooi te doen naar beide kampioenschappen. 2030 klinkt ver weg, maar dat is het zeker niet. ‘We streven ernaar om in 2030 een kampioenschap te winnen. Dat is onze ambitie, ons doel, onze doelstelling’, aldus de Italiaan.
Hij weet uiteraard dat het een lastige klus zal worden. De verwachting is dat Mercedes een sterke motor zal hebben, Red Bull Racing zal met een eigen krachtbron komen, Alpine wil terug naar de gloriedagen die het als Renault beleefde en Aston Martin schept met Honda en Adrian Newey ook hoge verwachtingen. ‘We hebben onze plannen, we weten dat onze concurrenten sterk zijn, maar we zijn hier om goed te presteren’, stelt Binotto, die zich niet laat afschrikken.
Steil stijgende lijn voortzetten de komende jaren
Wheatley meent dat de doelstellingen die de raad van bestuur van Audi heeft gesteld erg realistisch zijn. ‘Ze begrijpen de weg die we bewandelen, ze hebben ongelooflijk veel begrip voor hoe lang dat kan duren, de fasen onderweg, het feit dat alles op zijn plaats moet vallen, groter moet worden en dat we dan onze positie een tijdje moeten consolideren, weer groter worden en dan weer consolideren’, vertelt de Britse teambaas.
Stake heeft al een grote stap gezet ten opzichte van 2024 en het team hoopt dit voort te zetten. ‘Onze doelstelling is dus echt om voort te bouwen op dit momentum dat we dit jaar hebben’, aldus Wheatley. Valtteri Bottas bleef in 2024 puntloos en Zhou Guanyu pakte vier punten. Nu staat Nico Hülkenberg negende in het kampioenschap en heeft rookie Gabriel Bortoleto 19 punten gehaald. Er is dus sprake van een steil stijgende lijn. ‘We moeten dat volhouden, en dan kunnen we aan het einde van het decennium meedoen om het kampioenschap’, concludeert Wheatley.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties