toto-wolff-mercedes-austin-cota-vrijdag-1 Opinie
Opinie

Plooij bespreekt mogelijke nieuwe aandeelhouder Mercedes: 'Is een beetje beangstigend'

toto-wolff-mercedes-austin-cota-vrijdag-1

Toto Wolff verkoopt vermoedelijk vijf procent van zijn aandelen van het Formule 1-team van Mercedes. Hij beheerde 33 procent van de Duitse renstal, samen met INEOS-topman Jim Ratcliffe en de Mercedes-Benz Group. De mogelijke toekomstige aandeelhouder is al opgezocht en heeft een achtergrond in de racewereld. Voormalig pitreporter Jack Plooij twijfelt of het wel een goed idee is. Nick Catsburg vult aan.

Na de Grand Prix in Brazilië gingen er veel berichten rond over de mogelijke verkoop van Mercedes-aandelen. Wolff zou naar verluidt vijf procent van de aandelen willen verkopen. The Financial Times meldt dat Mercedes en INEOS de overige 67 procent nog steeds samen zullen beheren. Inmiddels is er ook iets meer bekend over diegene die interesse zou hebben in de aandelen. Het zou gaan om George Kurtz, directeur van Crowdstrike.

Dat bedrijf is een sponsor van Mercedes en heeft sowieso veel te maken met autosport. Het is naamsponsor van de Crowdstrike 24 hours of Spa. Kurtz heeft een racegeschiedenis. 'Wolff heeft in ieder geval weer een beetje toegevoegd aan zijn saldo', zegt Plooij, die daarmee suggereert dat de verkoop al heeft plaatsgevonden. 'Ze hadden met zijn drieën de aandelen verdeeld, elk 33 procent. Nu is opeens vijf procent verkocht aan een best merkwaardig persoon.'

Crowdstrike is een Amerikaans computerbeveiligingsbedrijf dat in 2011 werd opgericht. Het biedt diensten aan tegen onder meer datalekken, ransomware en cyberaanvallen. 'In 2024 hebben die een megacrash veroorzaakt', zegt Plooij. 'Alle Windows-computers bleven maar opstarten. Ik weet niet wie dit heeft meegemaakt of dacht: f*ck, mijn computer is kapot. Maar deze man is fantastisch leuk. Leuke vent', voegt hij eraan toe.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

andrea-kimi-antonelli-mercedes-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag
Het logo van Crowdstrike onder het UBS-logo op het pak van Antonelli.

Nieuwe aandeelhouder was een coureur

Catsburg kan wat meer vertellen over Kurtz als coureur. 'Hij is mijn teamgenoot geweest', vervolgt hij in het Race Café. 'We hebben twee keer de 24 uur van Spa gedaan en twee keer Le Mans. Hij is een ontzettend slimme man natuurlijk. Ontzettend rijk geworden met zijn bedrijf.' Kurtz crashte tijdens een race van de GT World Challenge Amerika in 2023. Daarna heeft hij een tijd niet meer geracet, legt Catsburg uit.

'Ik weet dat nog goed. Alles werd direct gecanceld, hij is midden in de nacht naar huis gegaan en heeft niet meer geracet. Hele jaar niet meer geracet zelfs', zegt de endurancecoureur. 'Hoe werkt zoiets dan? Is hij dan ook de eigenaar van dat team of huurt hij jou gewoon in?' vraagt Richard Verschoor over Catsburgs deelnames aan de 24-uursraces. 'Ja, hij huurt mij gewoon in. Hij koopt dan een entry om de 24-uursrace te doen. Hij mag bepalen welke coureurs hij wil.'

Kurtz' ogen vielen dus al een paar keer op Catsburg. 'Ik ben een paar keer de geluksvogel geweest. Hij is zeker niet slecht, trouwens. Hij racet af en toe ook in een Formule 1-auto. Dan doet hij een testdag en laat hij me heel trots de data zien. Hij doet bocht 1 volgas, zoals F1-coureurs, maar is twee seconden langzamer', lacht Catsburg. 'Hij kan echt wel rijden, maar het blijft een amateur. Hij is zeker niet slecht', herhaalt Catsburg.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

george-kurtz-crowdstrike-mercedes
Kurtz is zelf ook coureur.

Plooij is achterdochtig

De voormalig pitreporter van Ziggo denkt dat Kurtz heel slim bezig is, en ziet maar één reden waarom hij aandelen wil hebben van Mercedes. 'Hij wil gewoon een stoel in de board room en hij wil meepraten. Dat is toch wel een beetje beangstigend', zegt Plooij. 'Want het is een geoliede machine bij Mercedes, en dan gaat opeens iemand zich daarmee bemoeien. Waarom precies nu? 2026 komt eraan', wijst hij aan.

'Ik heb het gevoel dat daar nog wel een luchtje aanzit', luidt Plooijs achterdocht. Wolff heeft dan wel flinke winst gemaakt. Mercedes wilde echter niet op de geruchten ingaan en gaf aan dat de aandeelhouders van het team hetzelfde zouden blijven, waarbij de drie partners, Mercedes-Benz, Wolff en INEOS volledig toegewijd zijn aan het voortzetten van het Duitse merk in de Formule 1.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws