Ben Hodgkinson: Twintig jaar ervaring bij Mercedes, nu leider van Red Bulls motorproject Formule 1
Formule 1

Ben Hodgkinson: Twintig jaar ervaring bij Mercedes, nu leider van Red Bulls motorproject

Ben Hodgkinson: Twintig jaar ervaring bij Mercedes, nu leider van Red Bulls motorproject

Red Bull Racing kwam vandaag naar buiten met groot nieuws over haar eigen motorproject. In de vorm van Ben Hodgkinson heeft teambaas Christian Horner zijn motorman aangetrokken. De Engelsman zal de komende jaren aan het roer staan van Red Bull Powertrains, de nieuwe motorafdeling van het Oostenrijkse team. Wie is Hodgkinson nou eigenlijk precies en wat heeft hij in zijn carrière allemaal gedaan? F1Maximaal zocht het uit.

De uit Northampton afkomstige Hodgkinson heeft een indrukwekkend cv opgebouwd in de Formule 1. Het komt dan ook niet als een verrassing dat Horner juist deze man heeft aangetrokken voor het motorproject van zijn team. Zo begon Hodgkinson in augustus 2001 met zijn werkzaamheden voor Mercedes, toen nog slechts motorleverancier van McLaren. Tot en met februari 2003 werkte hij daar als ontwerpingenieur.

Dat zijn overigens niet de enige jaren dat de Engelsman in dienst was van Mercedes. Sterker nog, hij heeft maar liefst twintig jaar ervaring erop zitten bij de Duitse motorbouwer. Tussen februari 2003 en mei 2004 wisselde Hodgkinson van rol en ging hij aan de slag als ontwikkelingsingenieur bij Mercedes AMG High Performance Powertrains, de motorafdeling van het automerk.

Leidinggevende rollen voor Hodgkinson

Bij Red Bull zal Hodgkinson actief zijn in een leidinggevende rol en hij voelt zich hierin thuis. Dat is duidelijk terug te zien in het feit dat dit de rol is waarin hij de meeste ervaring heeft. Tussen mei en augustus 2004 was hij dan ook een paar maanden actief als ontwikkelingsteamleider. Daarna ging hij tot en met juni van het jaar 2007 aan de slag als teamleider van de ontwerpafdeling.

Vanaf juni 2007 bleef hij actief in een rol binnen de mechanische ontwikkeling van de motoren van Mercedes. Zo werd Hodgkinson aangesteld als projectleider bij de cilindermakers. Dit deed hij tot en met oktober 2008, waarna hij vervolgens een rol vervulde als teamleider mechanische ontwikkeling. Dit deed hij drie jaar lang tot en met november van 2011.

Verantwoordelijk voor dominante motoren Mercedes

Zo komen we steeds dichterbij het hybridetijdperk van de Formule 1. Vanaf november 2011 ging Hodgkinson tot en met december 2014 aan de slag als teamleider mechatronica, wat een afdeling is gespecialiseerd in elektrotechniek. Toen die drie jaar erop zaten, ging hij aan de slag top end teamleider, een rol in de top van de motorafdeling. Deze vervulde hij tot en met oktober 2016, want vanaf die maand werd hij ICE teamleider. Zo droeg hij de verantwoordelijkheid voor de interne verbrandingsmotor van Mercedes.

Tot op heden was hij werkzaam voor het Duitse automerk als hoofd van de mechanische ingenieurstak. Inmiddels heeft hij zijn werkzaamheden bij Mercedes neergelegd en zal hij vanaf eind 2022 aan de slag gaan bij Red Bull Powertrains. Hodgkinson heeft dus een indrukwekkend cv opgebouwd in de Formule 1. Zo stond hij aan de basis van alle kampioenschap winnende krachtbronnen van Mercedes. Met die prijzen en al zijn ervaring haalt Horner een grote naam binnen voor het ambitieuze motorproject van Red Bull.

Waarom haalt Red Bull juist Hodgkinson?

Het spreekt dan voor zich dat Horner juist Hodgkinson wilde binnenhalen voor zijn motorproject. Hij heeft ongelooflijk veel ervaring met het bouwen van allerlei soorten motoren. Hij werkte namelijk aan V10-blokken, V8-motoren en sinds 2014 ook aan hybride krachtbronnen. Daarnaast heeft hij dus ook gewerkt aan motorblokken die aan de absolute top van de Formule 1 stonden en kampioenschappen wisten te winnen.

Mercedes heeft het hele hybridetijdperk al de beste motor gehad. Gezien het feit dat dit tijdperk nog veel langer zal duren, haalt Red Bull iemand binnen die beschikt over de juiste kennis over de hybride krachtbronnen. Zo lijkt het er vrijwel zeker op dat de overname van de Honda-motor vanaf volgend jaar niet zomaar een tussenstap is, maar een serieuze zet voor de toekomst van Red Bull in de Formule 1. Je bouwt als team namelijk niet voor de lol een hele motorafdeling en je haalt ook niet zo'n ervaren man binnen als je geen serieuze plannen hebt.

Heb jij de nieuwe F1 Maximaal-app al gedownload? (ANDROID-IOS)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws