Boordradio Verstappen GP Australië: 'Moet ik een brandblusser pakken, of niet?' Formule 1
Formule 1

Boordradio Verstappen GP Australië: 'Moet ik een brandblusser pakken, of niet?'

Boordradio Verstappen GP Australië: 'Moet ik een brandblusser pakken, of niet?'

Max Verstappen kende een dramatische Grand Prix van Australië. De coureur van Red Bull Racing kon door de safety car twee keer aan de staart komen van Charles Leclerc, maar door graining verloor de Nederlander veel tijd gedurende de race. Uiteindelijk wist Leclerc soeverein naar de overwinning te rijden, terwijl het voor Verstappen van kwaad tot erger ging. De coureur moest zijn RB18 namelijk vroegtijdig aan de kant zetten.

Gedurende het Grand Prix-weekend in Melbourne kon Verstappen telkens niet tippen aan Leclerc. In de kwalificatie kwam de regerend wereldkampioen nog wel in de buurt van de Ferrari-rijder, maar uiteindelijk verloor hij drie tienden in de laatste sector. Vooral de balans in de RB18 voelde niet goed aan en het is dan ook geen wonder dat ingenieur Gianpiero Lambiase hiernaar vroeg tijdens de race. 'Het gaat nog wel in de hogesnelheidsbochten. Voor mijn gevoel is de balans niet heel slecht. We moeten wel een beetje blijven oppassen', was het antwoord van Verstappen.

Verstappen moet brandweerman spelen na irritaties over banden en safety car

Door de afstelling van de auto verloor Verstappen veel tijd ten opzichte van Leclerc. De Red Bull-bolide leunde te veel op de voorbanden, waardoor deze sneller sleten. 'We verliezen vooral tijd in bocht 1 en in bocht 6', zei Lambiase tegen Verstappen. De Nederlander wilde tijdens zijn pitstop dan ook snel een verandering aan de voorvleugel van zijn RB18. 'Doe wat anders met de voorvleugel. Ik heb denk iets meer vleugel nodig.' Uiteindelijk vroeg Verstappen aan zijn team om haast te maken. 'Het is nu echt klote in hogesnelheidsbochten en er is niks wat ik kan doen op het moment. Het is echt heel erg slecht.'

Na de pitstops van de twee kopmannen bleef Verstappen de jager. Door een safety car kwam het veld weer dichter bij elkaar. Al zorgde dat wel voor ergernissen bij de Red Bull-coureur. 'Waarom gaat de safety car maar 140 kilometer per uur op dit rechte stuk? Die auto zou veel sneller moeten kunnen.' Lang heeft Verstappen niet kunnen genieten van het bij elkaar geschoven veld. De coureur begon een vreemde vloeistof te ruiken binnen de cockpit en Lambiase verzocht zijn rijder om de auto aan de kant te zetten bij een brandblusser in de buurt. 'Wil je dat ik een brandblusser pak, of niet?', vroeg Verstappen nog voor de zekerheid.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws