Boordradio's GP Monaco | Pérez: 'Dit zijn we, vamos!' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Monaco | Pérez: 'Dit zijn we, vamos!'

Boordradio's GP Monaco | Pérez: 'Dit zijn we, vamos!'

De Grand Prix van Monaco was al een chaos voordat er ook maar één ronde geracet werd. Door hevige regenval vlak voor het evenement stonden de F1-corueurs lang in de garage te wachten totdat de FIA groen licht gaf. Er heerste onbegrip bij de rijders, terwijl er voldoende meldingen gemaakt werden van meer slecht weer. Dit, en veel meer, belicht F1Maximaal.nl in haar samenvatting van de boordradio's van Monaco.

Bernd Mayländer, de safety car-coureur, reed twee formatieronden op een nat wegdek, om vervolgens de pitstraat weer in te rijden. Voorafgaand aan het evenement was een van de eerste rijders die zich liet horen over de boordradio's Max Verstappen: 'Ik begrijp niet waarom we niet beginnen..', liet hij zijn team weten toen bleek dat de start uitgesteld was.

Toen de regen eenmaal weggetrokken was, doken de coureurs de cockpit weer in, maar bleek ook meteen dat de regenval voorafgaand aan de race wellicht niet de enige regenval zou zijn. 'Het lijkt erop dat er later meer regen aan kan komen', hoorde Esteban Ocon van Alpine. Ook McLaren zat met vraagtekens. 'We weten niet hoe het eruit zal zien voor de rest van de middag. We kunnen in vijf tot zeven minuten meer regen krijgen..', werd Daniel Ricciardo verteld.

Latifi en Stroll vinden de barrières

Dat er weinig grip lag op het asfalt, werd in die formatieronde al duidelijk. Nicholas Latifi, die al geen enorm succesvol seizoen kent, crashte in de formatieronde: 'De auto stuurde gewoon niet in. Ik crashte in de hairpin-bocht..', riep hij zijn team toe. Wel redde hij het terug naar de pitstraat, waar hij van Williams een nieuwe neus kreeg.

Ook Lance Stroll kende een momentje in die eerste ronden. 'Ik heb de barrière geraakt aan de rechtervoorkant, kan je dat checken?', vroeg hij zijn ingenieur, die vervolgens bevestigde dat alles oké was aan de rechtervoorkant, maar dat er wel een ander probleem ontstaan was. 'Je hebt rechtsachter een lekke band', suggereerde zijn ingenieur.

Achter de safety car gingen de coureurs na ongeveer een uur uitstel dan toch van start. Op de natweerbanden hadden de coureurs het zwaar, met een spekglad asfalt dat overmeesterd moest worden. 'Ik denk dat het vrij snel opdroogt', stelde Lewis Hamilton, die in P8 aan het overwegen was of een overstap naar de intermediates al de moeite waard was.

Leclerc wordt geadviseerd

'De komende twintig tot vijfentwintig minuten blijft het droog', hoorde Charles Leclerc van zijn ingenieur na ongeveer vijf ronden. De teams konden dus langzaamaan denken aan de intermediates, wat Hamilton eerder ook al overwoog. 'Gasly en Stroll hebben achter je al naar de inters gewisseld', meldde McLaren aan Ricciardo. 'Het ziet er echter niet heel makkelijk uit.'

'Hoe voelt het, Max?', aldus ingenieur Gianpiero Lambiase. 'Het wordt droger, maar het is op deze banden nog we vrij lastig', moest de Nederlander toegeven. Hij was nog niet van plan om naar de groen omrande banden te wisselen, hoewel Pierre Gasly op die compound inmiddels wel de snelste raceronde neergezet had. Verstappen wist dus dat een wissel hem eventueel over teamgenoot Sergio Pérez, of misschien zelfs wel over concurrent Carlos Sainz heen zou tillen.

Het was niet Verstappen, maar Pérez die als eerste naar binnen ging van de twee Red Bull-rijders. 'Het is absoluut tijd voor inters, nu', meldde de Mexicaan aan zijn renstal. Sainz, de achterste rijder van de twee Ferrari-mannen, ging zelfs nog een stapje verder: 'We gaan rechtstreeks naar de droogweerbanden', stelde de Spanjaard, die bereid was om een risico te nemen.

Sainz heeft de Monegaskische smaak te pakken

Wie naar Monaco komt, waagt graag een gokje. Zo ook Sainz, die ondanks aandringen van zijn team per se meteen naar de droogweerband wilde. 'We hebben die intermediates helemaal niet nodig', suggereerde hij. Niet veel later werden Leclerc en Verstappen binnengeroepen, wat betekende dat Sainz de enige man aan de voorkant van de grid was die nog op full wets stond.

Sainz werd binnengeroepen, en Leclerc per ongeluk ook. Het was tijd voor de droogweerbanden. Op het laatste moment probeerde de Italiaanse renstal Leclerc nog te instrueren om toch níét de pitstraat in te rijden, maar het was al te laat. 'Blijf buiten, blijf buiten, blijf buiten!', kreeg Leclerc te horen. Zijn pitstop duurde langer dan verwacht vanwege de double-stack. '*****! Wat doen jullie?!', vroeg hij zijn renstal. Na de pitstop-fase kwam hij het circuit weer op als vierde. De leider in de wedstrijd had het podium niet meer in zicht.

Verstappen belandde in een treintje met Pérez en Sainz voor zich, en Leclerc achter zich. Ook werden er diverse achterliggers ingehaald toen Verstappen wederom zijn neus gebruikte. 'Ik ruik iets branden, maar ik weet niet bij welke auto..', vertelde hij zijn team. 'We zien niets bij Verstappens auto, en het kan natuurlijk afkomstig zijn van een van de andere coureurs op dit circuit', gaf teambaas Christian Horner later aan.

Slecht nieuws van Ferrari

Leclerc, de man die het hele weekend op de overwinning af leek te stevenen, zag met een rode vlag wederom zijn thuiszege in rook opgaan. 'Er komt geen regen meer aan', meldde zijn ingenieur. 'Er wordt verwacht dat de coureurs zo doorgaan tot het einde.' Leclercs teleurstelling kon hij in zijn reactie niet onderdrukken. 'Perfect', reageerde hij cynisch.

Na het hervatten van de race na de tweede rode vlag kreeg Verstappen via de boordradio te horen dat er nog 29 ronden te gaan zijn: '29 ronden vanaf hier Max', zegt zijn ingenieur. In achtervolging op Perez vraagt Sainz aan Ferrari: 'Enig idee of Checko's banden aan het slijten zijn?', 'Nee', is het antwoord van zijn team. 'Kan ik pushen of blijf ik hier zitten', vraagt Norris die op P6 rijdt. Zijn team antwoord dat hij toestemming heeft om te pushen, maar wel zijn banden heel moet laten.

Hamilton vast achter Alonso

In achtervolging op Norris en Russell vraagt Hamilton, hoe ver hij achter ligt: 'Hoeveel achterstand heb ik?' Zijn team antwoordt met slecht nieuws: '30 seconde, Alonso is erg langzaam', waarop Hamilton antwoordt: 'Als we nog een keer stoppen, zorg dat dat ik voor Alonso zit!' Verstappen jaagt tegen het einde van de race op Sainz en ziet de achter zich Leclerc doorschieten in de chicane: 'Dat is een tijdsvoordeel, wat hij terug moet geven', zegt de Nederlander tegen zijn team.

In de laatste ronden wordt Pérez opgejaagd door de drie coureurs achter zich, waaronder Verstappen, die zegt: 'Sergio heeft zijn banden naar de klote geholpen.' De Mexicaan hield toch stand en vierde de overwinning van met zijn team: 'Dit zijn we, Vamos!' Leclerc is minder blij, de Monegask verliest ten opzichte van Red Bull en Verstappen: 'Hoe kan dit? Ik heb geen woorden', zegt de Ferrari-coureur bij het passeren van de finish.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws