Boordradio's GP Verenigde Staten | Verstappen fel na verliezen P1: 'Dat hoef je mij niet te vertellen' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Verenigde Staten | Verstappen fel na verliezen P1: 'Dat hoef je mij niet te vertellen'

Boordradio's GP Verenigde Staten | Verstappen fel na verliezen P1: 'Dat hoef je mij niet te vertellen'

Max Verstappen heeft alles moeten geven om de Grand Prix van de Verenigde Staten te winnen. De coureur van Red Bull Racing kende een dramatische pitstop, waarna hij op jacht moest gaan op Lewis Hamilton. Pas in de slotfase van de race maakte de Nederlander de cruciale inhaalactie om de race te winnen. Dat leverde een emotionele boordradio op van Christian Horner. F1Maximaal zet de boordradio's van de Grand Prix van de Verenigde Staten op een rijtje.

Aan het begin van de Grand Prix was het gelijk raak. Carlos Sainz werd aangetikt op zijn achterband door George Russell. 'Kom op, wat gebeurde daar? Ik denk dat ik een lekke band heb', vertelde Sainz aan zijn ingenieur. Waar hij de schuld legde bij Russell, zag de coureur van Mercedes dat natuurlijk anders. 'Deze gozer stuurde zomaar in', was het oordeel van Russell.

Wind zorgt voor moeilijkheden bij Verstappen

Door het incident tussen polesitter Sainz en Mercedes-coureur Russell kon Verstappen de eerste plek overnemen. De Red Bull-rijder wist een aardig gat te slaan naar Hamilton, maar dat ging niet zonder moeilijkheden. 'De wind maakt het best lastig. Er zijn best wel wat windvlagen', voelde Verstappen in zijn bolide. Even later kreeg de regerend wereldkampioen extra instructies mee van Gianpiero Lambiase. 'Probeer rechts van de hobbel bij bocht 12 te blijven.'

Hamilton had in de openingsfase van de race moeite om bij te blijven. Het gat liep al gauw op naar ruim vier seconden. De zevenvoudig wereldkampioen moest dan ook trappen van Peter Bonnington. 'Het is Hammer Time.' Verstappen wilde op zijn beurt ook weten wat het plan van het team was. 'Wat wil je dat ik doe?', was de vraag vanuit de coureur. 'Je mag pushen.'

Verstappen klaagt steeds meer over zijn auto

Hamilton was de eerste die naar binnen dook, maar de hards zorgden niet voor de ideale balans. 'De banden voelen niet heel lekker aan', liet de Mercedes-coureur al gauw weten. Verstappen reageerde een ronde later op de pitstop van Hamilton. 'Hoe gaat het op deze compound?', vroeg Lambiase zich direct af. 'Er gebeurt niks bijzonders. Het voelt niet geweldig, maar het voelt ook niet verschrikkelijk.' Charles Leclerc was bezig met zijn eigen race. 'Overweeg Plan E.'

Toch voelde niet alles helemaal goed aan in de cockpit van de Red Bull. Verstappen had in zijn tweede stint dan ook meer moeite om een gat te creëren ten opzichte van Hamilton. 'Wat is er met mijn driveability aan de hand? Het slaat echt nergens op.' De coureur kreeg te horen dat hij een aantal veranderingen aan moest brengen middels zijn stuurtje. 'Ik heb het gevoel dat alle veranderingen mijn driveablity pijn doen.'

Intens gevecht tussen Verstappen en Hamilton

De tweede ronde van pitstops verliep dramatisch voor Verstappen. Het linkervoorwiel wilde maar niet op de auto gemonteerd worden, waardoor de coureur zijn eerste plek verloor en ook achter Leclerc terechtkwam. 'Prachtig, f***ing prachtig.' Lambiase probeerde de tweevoudig wereldkampioen gerust te stellen. 'De race is nog lang.' Daar wilde Verstappen echter niks van weten. 'Dat hoef je me echt niet te vertellen.'

Verstappen wist uiteindelijk zowel Leclerc als Hamilton te passeren. Daar moest hij wel de grenzen voor opzoeken. ‘Je hebt al je jokers gebruikt als het aankomt op track limits', kreeg de coureur als waarschuwing. Hamilton zat er na de inhaalactie van Verstappen ook bovenop. 'Hij overschreed de baanlimieten in bocht 20. Mogelijk ook in bocht 9.' Uiteindelijk overschreed de Mercedes-coureur ook meermaals de baanlimieten.

De marges waren zeer klein op COTA.
De marges waren zeer klein op COTA.

Emotionele boordradio Horner

Verstappen wist de race uiteindelijk te winnen. Mede dankzij de zege en de P4 van teamgenoot Sergio Pérez wist Red Bull de constructeurstitel veilig te stellen. ‘Max Verstappen, jij bent wereldkampioen en wij zijn wereldkampioen. Dank je wel voor alles wat je hebt gedaan en bedankt Dietrich (Mateschitz, red.) voor wat je voor ons hebt betekend. Deze kampioenschappen zijn voor jou’, zei een emotionele Horner over de boordradio.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws