Dietrich Mateschitz is de oprichter van het Red Bull-concern. In 1987 lanceerde hij het bekende energiedrankjesmerk tijdens de Grand Prix van Monaco dat jaar. In de jaren daarna zette Red Bull zich in de markt als een merk voor waaghalzen. Het was dan ook niet raar dat de marketing zich richtte op extremere sporten als snowboarden en autosport.
Een aantal jaar na de oprichting deed Mateschitz met Red Bull haar intrede in de Formule 1. In 1995 werd het namelijk de grootste sponsor van Sauber, dat vanaf dat jaar met een Red Bull-livery reed. In 2005 stopte de sponsoring, waarna het merk als zelfstandig constructeur de Formule 1 in dook. Als Red Bull Racing boekte het vervolgens vele successen met onder meer Sebastian Vettel en Max Verstappen.
Sinds 2007 is het merk operationeel onder eigen naar in de Formule 1 en enkele jaren later verstevigde Mateschitz zijn invloed binnen de koningsklasse van de autosport door ook een juniorenteam te ontwikkelen. Het ontwikkelingsteam, dat tot voorheen Scuderia Toro Rosso heette, kwam net zoals het hoofdteam uit onder de naam Red Bull, alleen dan in het Italiaans. Inmiddels heeft Mateschitz besloten de Formule 1 als marketingtool te gebruiken voor het promoten van de Red Bull-kledinglijn, genaamd AlphaTauri. Vandaar dat het juniorenteam van Red Bull sinds 2020 door het leven gaat als AlphaTauri.