De eerste oefensessie in Australië stond vooral in het teken van chaos, foutjes en de harde crash van Alexander Albon. De Britse Thai had zijn FW46 volledig afgeschreven en kon tijdens de tweede training niet meer in actie komen. Ook Max Verstappen kende een rommelige eerste sessie. De Nederlander liep schade aan de vloer op, wat hem uiteindelijk in de middagsessie kostbaar tijdverlies opleverde. De Red Bull Racing-coureur probeerde nog zo veel mogelijk van de sessie te maken, maar werd daarbij een aantal keren gehinderd door zijn collega's en daar was hij niet over te spreken. F1Maximaal zet de leukste boordradio's van de eerste vrije trainingen van het seizoen voor je op een rijtje.
Om 2:30 uur Nederlandse tijd begonnen twintig coureurs aan het Australische raceweekend. Mercedes kondigde al aan dat het weekend op het Albert Park Circuit van groot belang is voor de ontwikkelingsrichting, dus is een probleemloos weekend meer dan gewenst. Helaas diende de eerste tegenslag zich al na enkele minuten aan. Zowel Lewis Hamilton als George Russell klaagde over de remmen, maar ruim een kwartier later was het euvel in ieder geval voor Russell verholpen. Zijn ingenieur wilde even later weten of alles nog steeds oké was. 'Ja, alles is in orde', liet de enkelvoudig Grand Prix-winnaar weten.
De Mercedes-coureurs waren niet de enigen met problemen in VT1. Ook bij Lando Norris ging het niet van een leien dakje. Norris zette zijn McLaren weliswaar bovenaan de tijdenlijst, maar hij vreesde voor schade aan zijn bolide. 'Kan je de vloer checken, want ik had behoorlijk last van bottoming', meldde de Brit aan zijn team. De grootste problemen waren er echter voor Albon. De Williams-coureur stuiterde over de kerbstones bij het uitkomen van bocht zes, waarna hij eerst rechts en vervolgens links tegen de muur knalde. 'Is alles oké', vroeg zijn ingenieur meteen, waarop de Britse Thai, die met zijn crash voor een rode vlag zorgde, bevestigend antwoordde. Ook zijn collega's maakten zich zorgen over de voormalig Red Bull-coureur. 'Is hij in orde?', wilde Norris van zijn ingenieur weten. 'Het ziet er best serieus uit.'
Getergde Verstappen stoort zich aan collega's, Albon klaar
Waar Albon na zijn zware crash in orde was, daar kon datzelfde niet worden gezegd van zijn bolide. De FW46 was volledig afschreven en de Britse Thai moest de tweede oefensessie dan ook aan zich voorbij laten gaan. Tot overmaat van ramp onthulde teambaas James Vowles ook nog dat Williams geen reservechassis bij zich had, waarna het Britse team een hard besluit nam: Logan Sargeant moet zijn chassis voor de rest van het weekend afstaan aan Albon.
Door de afwezigheid van Albon, begonnen er niet twintig, maar negentien coureurs aan VT2. Althans, dat was de bedoeling. Ook Verstappen stond lang binnen en er werd druk aan zijn RB20 gesleuteld. Het probleem werd veroorzaakt door een iets te fel contact met de kerbstones in de slotfase van VT1. '****, ik stuiterde hard over de kerbstones. Ik denk dat mijn vloer beschadigd is', voelde Verstappen meteen aan dat er iets niet pluis was.
Red Bull wist de vloer nog wel ruimschoots voor het verstrijken van de tijd te repareren, maar Verstappen verloor wel kostbare tijd. Pas na twintig minuten kon de Nederlander zijn RB20 voor het eerst het circuit opsturen. De 26-jarige wilde zo veel mogelijk informatie vergaren, maar zijn collega's hadden daar geen boodschap aan. Eerst was het Zhou Guanyu die hem in de wegreed. 'Kom op man, **** man', stak Verstappen zijn frustraties niet onder stoelen of boeken. Zhou baalde op zijn beurt van zijn ingenieur, die hem eerder had moeten waarschuwen. 'Ja, dit is te laat man', verweet hij zijn ingenieur.
Daarmee was de ergernis bij Verstappen nog niet voorbij. Tegen het einde van de sessie vond hij Lance Stroll op zijn pad. 'Wat is hij aan het doen? Kijk eens, mijn hemel', liet de Nederlander zijn onvrede andermaal blijken. Maar ook nadat de sessie was afgevlagd, was Verstappen nog niet helemaal bedaard. Tijdens de proefstartprocedure op het rechte stuk vond de regerend wereldkampioen dat de auto twee plaatsen voor hem wel erg veel tijd nodig had om het gaspedaal te vinden. 'Die auto voor de Mercedes is volgens mij een **** koffie aan het drinken', waarop zijn ingenieur Gianpiero Lambiase gevat reageerde. 'Ik denk dat hij daar beter vanaf kan blijven.'
Wil je F1 kijken dit weekend in Australië? Bestel Viaplay of bekijk de opties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties