Dat er in de Formule 1 regelmatig een voorvleugel, Pirelli-band of ander stuk materiaal sneuvelt, daar kijkt niemand raar van op. Per wedstrijd verdwijnen er wel enkele stukken Formule 1-auto in de prullenbak door spins, crashes en aanvaringen tussen de coureurs. Wie maakt de meeste schade? Wie is de grootste brokkenpiloot in de sport? F1Maximaal.nl houdt met Brokkenpiloten de stand van zaken bij.
Afgelopen weekend was het tijd voor de Grand Prix van Miami. Tussen de grote internationale sterren kregen de twintig Formule 1-coureurs weer de kans om zichzelf van hun beste kant te laten zien, maar ook in The Magic City ging het voor een aantal coureurs weer mis. Met een natte sprintrace is het natuurlijk slechts afwachten op schade, maar ook tijdens de race op zondag gingen er een aantal coureurs de bietenbrug op.
Tijdens de eerste vrije training was het voor sommige coureurs de eerste keer in Miami, zo ook voor Oliver Bearman. De Brit ging tijdens zijn eerste training direct de fout in. Hij spinde met zijn Haas in het stadiongedeelte van het circuit, waardoor hij met zijn bolide in de muur terechtkwam. Het kostenplaatje voor de Amerikaanse renstal liep op tot €213.000, aangezien zijn voor- en achterwielophanging vervangen moesten worden.
Sprintrace zorgt voor flink wat brokken
Op zaterdag was het tijd voor alweer de tweede sprintrace van het 2025-seizoen, en voordat we überhaupt van start waren, was het al raak voor Charles Leclerc. Op een zeiknat Miami International Autodrome ging het op weg naar de startgrid al mis voor de Monegask. Hij verslikte zich namelijk in de omstandigheden op de baan, waardoor hij met de rechterkant van zijn Ferrari de muur ingleed. Hierdoor moest er een hoop vervangen worden aan de Ferrari. De SF-25 werd voorzien van een nieuwe voorvleugel en neus, achtervleugel en achterwielophanging, en dat grapje kostte de Italiaanse renstal zo'n €392.000.
Voor de sprintrace vlogen de brokstukken al in het rond, maar dat was slechts een voorbode van wat er tijdens de zaterdagrace gebeurde. Fernando Alonso vocht met de Nieuw-Zeelander Liam Lawson, en dat ging niet zonder slag of stoot. De tweevoudig wereldkampioen werd in de rondte getikt door de Racing Bulls-coureur, waardoor hij met zijn Aston Martin in de muur belandde. De schaderekening liep al snel pijnlijk op voor het team van Lawrence Stroll tot een bedrag van €413.000. Hiermee werden de grootste schades van dit raceweekend gereden in de sprintrace.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Ook Carlos Sainz ging de fout in tijdens de sprintrace. De Spanjaard leek razendsnel met zijn Williams, maar toch maakte de viervoudig racewinnaar een onnodige fout. Bij het insturen van de ronduit trage chicane onder de brug raakte hij met zijn linkerachterwiel de muur, en hierdoor zag hij de schadepost oplopen tot een bedrag van €214.700.
Verstappen met eerste schade van het seizoen
De sprint begon onder natte omstandigheden, maar al snel werd het asfalt droger en droger. Alle coureurs kwamen binnen voor slicks, en dat zorgde natuurlijk voor drukte in de pitstraat. Ook Max Verstappen kwam binnen voor een nieuwe set banden, maar dit ging niet zonder slag of stoot. De viervoudig wereldkampioen kwam namelijk in aanraking met Kimi Antonelli, nadat zijn team hem onveilig liet vertrekken bij zijn pitstop. De Nederlander liep hierbij schade op aan zijn voorvleugel, waardoor de rekening opliep tot €200.000.
In de race op zondag ging het ook meteen mis. De Nieuw-Zeelander Lawson werd bij het ingaan van de eerste bocht op zijn rechterachterband geraakt door Jack Doohan. Hierdoor liep de Racing Bulls schade op aan zijn vloer, terwijl Doohan zijn race direct moest beëindigen. De Australiër had schade aan zijn vloer en linkervoorwiel, waardoor de rekening voor Alpine opliep tot een bedrag van €214.700. Ook leek dit de druppel te zijn die de emmer deed overlopen, want hij werd na dit weekend gepasseerd voor Franco Colapinto. Het lijkt er dus op dat de carrière van Doohan er voorlopig opzit.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Doohan gaat nog altijd aan kop in het schadekampioenschap, en dat is grotendeels te danken aan zijn monstercrash in Japan. De aankomende races zal de Australiër in ieder geval geen schade meer kunnen rijden, dus het is afwachten of iemand in de aankomende weekenden over de totale schaderekening van Doohan heen gaat.
Alpine voert het klassement van schade nog altijd ruimschoots aan gedurende dit seizoen. De Franse renstal heeft namelijk een bedrag van €2.198.100 moeten aftikken tot dusver, Haas volgt met een bedrag van €1.973.700. Het is te hopen voor Alpine dat Colapinto minder schade rijdt dan Doohan in zijn eerste vijf raceweekenden in de koningsklasse.
Coureursstand F1-brokkenpiloten

Constructeursstand F1-Brokkenpiloten

Lees ook
Prost vindt dat Norris vaker zijn mond moet houden: 'Je zult Verstappen daar nooit over horen'
Horner haalt schouders op na woedende Brown: 'Dat zeg ik helemaal niet'
FIA lijkt gehoor te willen geven aan 'protestkosten' van Brown en 'ziet het nut niet' van budgetplafond
Door: Bastiaan Jongman en Wim G. Vandebilt
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties