McLaren is momenteel het sterkste team in de Formule 1. Hun coureurs staan eerste en tweede in het kampioenschap en zijn verwikkeld in een ontzettend spannende strijd om de wereldtitel. Veel van McLarens succes is te danken aan Zak Brown, die in 2016 het stokje overnam van Ron Dennis, op een moment dat het team door een moeilijke periode ging. Brown kijkt niet alleen naar zijn team in de huidige situatie, maar ook naar hoe hij destijds heeft gevochten voor de budget cap, iets wat volgens hem cruciaal was voor het succes van McLaren.
Momenteel heeft iedereen het natuurlijk over het spannende gevecht tussen Oscar Piastri en Lando Norris. In dat verhaal wordt Zak Brown soms een beetje vergeten. Het team werd vorig jaar voor het eerst sinds 1999 wereldkampioen bij de constructeurs. Brown ziet dat niet als toeval en vertelde in een interview met How Leaders Lead hoe de budget cap daarbij een grote rol speelde en hoe hij het team vindt presteren in deze titelstrijd.
Introductie budget cap
Het eerste wat Brown in het interview besprak, was de introductie van de budget cap. Die moest ervoor zorgen dat teams niet langer onbeperkt miljoenen konden uitgeven om de beste te zijn. 'De NFL laat zien waarom het zo’n goed model is. Waarom kunnen kleinere teams vechten met grotere teams? Omdat iedereen hetzelfde uitgeeft.'
Brown vervolgde: 'De Formule 1 vóór de budget cap liet vooral zien hoeveel geld de grootste teams uitgaven, en dat waren ook de teams die het beste presteerden. En juist die teams hadden de meeste overtuiging nodig om de budget cap te accepteren.' De budget cap werd in 2021 ingevoerd en bepaalt dat teams niet meer dan 175 miljoen dollar mogen uitgeven.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Geluk
Brown was destijds een zeer vocale voorstander van de budgetcap. Hij vond het niet alleen cruciaal voor de sport, maar ook de sleutel om zijn team kans te geven op de wereldtitel: 'Ik had het gevoel dat het verschil tussen mijn team en de top drie puur een verschil in budget was.'
Hij ging verder: 'Ik wist dat ik de beste organisatie had. Met de budget cap gaat het niet meer om hoeveel geld je uitgeeft, maar om hoe goed je je organisatie op orde hebt. Dat was voor mij persoonlijk een belangrijke reden, naast dat ik dacht dat het goed was voor de sport.'
Over hoe het proces van overtuigen verliep, zei Brown: 'Eerst wilden de drie grote teams natuurlijk niet dat de budget cap er kwam, maar alle andere teams wel. Door die druk gingen er uiteindelijk twee van de drie akkoord, en daarna ook het laatste team.
Dat het uiteindelijk lukte, had volgens Brown ook met timing te maken: 'Ik had geluk dat corona toen uitbrak. Er was veel onzekerheid in de sport, en dat maakte het aantrekkelijker om de budget cap in te voeren. 'De omstandigheden zaten ons zeker mee!'
Resultaat
Volgens Brown zijn de effecten duidelijk zichtbaar: 'Vorig jaar hadden we een ontzettend spannende strijd om de wereldtitel. We hadden zeven verschillende winnaars in de Formule 1, het meeste dat ik ooit heb gezien, en drie verschillende constructeurs vochten om de titel.'
Voor de budgetcap, zo legt hij uit, 'hadden de grotere teams met de grotere marketingbudgetten eigenlijk vijftien spelers op het veld, en die waren allemaal de besten. De kleinere teams stonden daar tegenover met maar vijf spelers. Nu heeft iedereen elf spelers op het veld staan.'
Brown besluit: 'Ik vind dat het nu echt gaat om wie het beste team is, wie zijn zaken het best op orde heeft en wie de beste cultuur binnen het team heeft. En ik wist gewoon dat dát de manier zou zijn waarop mijn team zou gaan winnen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het raceteam managen
Brown werd ook gevraagd hoe hij het ervaart om het team te leiden in de huidige situatie, waarbij de titelstrijd zich afspeelt tussen zijn eigen coureurs. 'Ik heb de twee beste coureurs ter wereld in mijn team, en dat is waarom wij de besten zijn', begon de McLaren-teambaas.
'Ik denk dat het een voordeel is dat ik zelf coureur ben geweest. Ik weet wat wel en niet fijn is. Het belangrijkste is dat je eerlijk en transparant bent richting je rijders. Als een upgrade nog niet klaar is, waarom krijgt rijder A die dan wel en rijder B niet? Dat moet je gewoon zeggen, in plaats van dat ze dat via de media horen.'
Spanning
Op de vraag of er momenteel spanning is binnen het team antwoordde Brown: 'Er is nu nog geen spanning tussen beide rijders of binnen het team, maar ik weet zeker dat dat nog gaat komen. Dat is ook niet erg. We bespreken dat gewoon met elkaar, en het is niet iets waar iedereen wakker van ligt.'
Het wordt interessant om te zien of Brown en teambaas Andrea Stella de orde binnen McLaren kunnen bewaren. Formule 1-fans zullen zich vast nog de strijd tussen Hamilton en Rosberg herinneren, of bij McLaren zelf in 2007, toen Alonso en Hamilton elkaar zo in de weg zaten dat Kimi Räikkönen uiteindelijk wereldkampioen werd.
Daarom zegt Brown dat hij nog niet zeker is dat de wereldtitel binnen zijn team blijft: 'We zagen vorig jaar dat er nog veel kan gebeuren in de laatste paar races van het seizoen. De twee coureurs achter ons staan niet heel ver weg, maar als alles volgens plan verloopt, wordt een van onze rijders dit jaar wereldkampioen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties