Brundle hecht weinig waarde aan woorden Wheatley: 'Cruciale regel niet uitgevoerd' Formule 1
Formule 1

Brundle hecht weinig waarde aan woorden Wheatley: 'Cruciale regel niet uitgevoerd'

Brundle hecht weinig waarde aan woorden Wheatley: 'Cruciale regel niet uitgevoerd'

Martin Brundle heeft gereageerd op de audio de de laatste dagen de ronde doen. De analist stelt nog altijd dat het onacceptabel is wat er gebeurd is in Abu Dhabi en denkt dat de audio niet helpt bij het voor de fans beter maken van het slot. Tegelijkertijd weet de Brit ook dat het geluidsfragment niets zal veranderen aan de uitkomst van de race.

Onlangs is er een audiofragment naar buiten gekomen waarin Jonathan Wheatley, teammanager bij Red Bull, aan wedstrijdleider Michael Masi verzoekt om de race nog te hervatten, en met name de bewoording die daarbij gebruikt spreekt tot de verwondering van velen: 'You only need to let them go, and then we've got a motor race on our hands.'

Dit omdat kort na de inmiddels beroemde uitspraak van Toto Wolff Masi reageerde richting de Mercedes-teambaas met woorden van gelijke strekking: 'Toto, it's called a motor race, okay?' Veel fans denk nu dan ook dat Wheatley door zijn opmerking Masi sterk beïnvloed heeft, en daarmee de uitkomst van de race en het kampioenschap.

Niets nieuws voor Masi

Brundle weegt niet erg zwaar aan de opmerkingen omdat er niets werd verteld tegen de wedstrijdleider wat hij nog niet wist. Dat wat Wheastley vertelde zou namelijk bekend moeten zijn bij Masi, zo vertelt hij tegenover Sky Sports. 'Het gesprek zelf was niet nieuw. Daar komt bij dat Michael Masi niet iets nieuws verteld wordt over de mogelijkheden die hij heeft met de gelapte auto's.'

'Meest cruciale regel niet uitgevoerd'

Toch ziet de Brit wel een ander punt waarop Masi de mist in is gegaan. 'Het maakt de situatie wel ongemakkelijk. Veel mensen, waaronder fans van Lewis Hamilton en Mercedes, zijn nog steeds boos. Ik vind dat de meest cruciale regel niet is uitgevoerd. De safety car zou pas naar binnen moeten komen aan het einde van de volgende ronde', stelt hij.

Echter weten we dat ongeschreven regels, die voor niets in de plaats mogen komen, ervoor hebben gezorgd dat ze geen finish achter de safety car wilden. Dit is echt onacceptabel', aldus Brundle, die duidelijk laat merken het niet eens te zijn met de gang van zaken. 'Ik heb zoveel fans gesproken die nog steeds ontdaan zijn door de gebeurtenissen.'

Communicatie met wedstrijdleiding moet anders

Hoewel de woorden van Wheastley in zijn ogen niet veel verschil hebben gemaakt, vindt de Brit wel dat de vorm van communicatie met de leiding anders moet. 'Het moet niet mogelijk zijn dat teams met de scheidsrechter praten op het moment dat deze cruciale beslissingen moet nemen met auto's en marshals op de baan, al weet ik dat dit gaat veranderen.'

'De auto vloog diverse keren in de brand', zo refereert hij aan de wagen va Latifi. Dit zorgde ervoor dat het opruimen langer duurde, en de verbale bombardementen van de teams helpen Masi dan niet mee. 'Hij probeert dit op te lossen, maar wordt vervolgens van alle kanten benaderd. In het voetbal is dit compleet onacceptabel. Dit is niet goed voor de Formule 1, maar ik denk niet dat deze audio iets aan de zaak gaat veranderen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws