Budgetlimiet volgend jaar op hoogste punt tot nu toe: 'Van de geplande daling komt niks terecht' Formule 1
Formule 1

Budgetlimiet volgend jaar op hoogste punt tot nu toe: 'Van de geplande daling komt niks terecht'

Budgetlimiet volgend jaar op hoogste punt tot nu toe: 'Van de geplande daling komt niks terecht'

Sinds 2021 hebben de Formule 1-teams te maken met de budgetlimiet, die stapsgewijs lager zou moeten worden. Oorspronkelijk was het idee dat men vanuit 145 miljoen zou zakken naar 140 miljoen in 2022 en 135 miljoen in 2023. Met de huidige inflatie zal de limiet echter zijn hoogste stand tot nu toe bereiken volgens Auto, Motor und Sport.

Al wekenlang is de budgetlimiet het onderwerp van gesprek. Red Bull zou de limiet hebben overtreden, ook in 2022. Waar die limiet ligt, is echter niet volledig duidelijk. 'Het is niet zo eenvoudig als vooraf werd gecommuniceerd', zo begint analist Michael Schmidt zijn verhaal. 'De bedragen die op voorhand werden genoemd, zijn namelijk niet meer actueel.' Dit komt door een aantal factoren. 'Allereerst pogen de drie topteams, Mercedes, Red Bull en Ferrari, constant de limiet te verhogen met het argument dat zij zich het meeste moeten aanpassen.'

Daarnaast krijgen de teams meer geld door de invoering van sprintraces en de uitbreiding van de kalender. 'De limiet geldt voor 21 races. Per race die daar bovenop komt, mogen de teams weer 1,2 miljoen dollar uitgeven. Dit geldt ook voor races die niet tijdig werden afgezegd, waardoor teams in 2021 3,6 miljoen dollar extra mochten uitgeven, terwijl er maar 22 races waren.' Ook dit seizoen kregen de teams door deze regeling extra ruimte, maar slechts voor een race aangezien de Russische GP wel tijdig werd afgezegd.

Inflatie zorgt voor nog een extra bonus

Naast de toeslag voor extra races, ontvingen de teams ook nog een compensatie voor de hoge inflatie. 'Dit was eigenlijk helemaal niet gepland, aangezien de inflatie ten tijde van de meting niet boven de kritieke drie procent lag. Toen echter negen van de tien teams het erover eens werden een inflatietoeslag van 3,1 procent in te voeren, kwamen er nog eens 4,6 miljoendollar bovenop de limiet.' Alpine had een veto ingediend bij deze beslissing, maar dit stond de beslissing niet in de weg.

Tevens kwam er nog een toeslag voor de sprintraces, aangezien teams door dit onderdeel meer kans op schade lopen. 'Per sprintrace mochten teams weer 150 duizend dollar bij de limiet optellen. Bij grotere ongelukken tijdens sprintraces kan zelfs meer worden kwijtgescholden, indien het team in kwestie de hogere rekening kan bewijzen.' In 2023 zullen er zes sprintraces verreden worden, waardoor de teams 900 duizend dollar extra kunnen uitgeven als er niets verandert.

Totaal voor 2023 boven 150 miljoen

Door al deze uitzonderingen en toeslagen die bovenop de limiet komen, ligt deze naar alle waarschijnlijkheid boven de 150 miljoen euro in 2023. 'De inflatie zal, volledig conform de regels, de limiet nog verder omhoog drijven. Voor 2023 zal het inflatiecijfer van maart worden genomen. Op het moment bedraagt het inflatiecijfer 7,9 procent. Dit zou een verhoging van 10,6 miljoen dollar betekenen.' Als dus de budgetlimiet voor volgend jaar nu zou worden berekend, zou men uitkomen op ongeveer 155 miljoen dollar. 'In het eerste jaar lag de daadwerkelijke limiet op 149 miljoen dollar, daarna op 146 miljoen en volgend jaar dus op de hoogste stand tot noch toe.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws