Davidson vergelijkt Verstappen en Hamilton: 'Verstappen zoekt baanlimieten op' Formule 1
Formule 1

Davidson vergelijkt Verstappen en Hamilton: 'Verstappen zoekt baanlimieten op'

Davidson vergelijkt Verstappen en Hamilton: 'Verstappen zoekt baanlimieten op'

Anthony Davidson heeft extra goed gekeken naar de rondjes van Max Verstappen en Lewis Hamilton tijdens de tweede vrije training. Zo ziet hij dat de Engelsman vooral voordeel haalt uit de eerste sector van het Circuit de Barcelona-Catalunya en Verstappen vooral de baanlimieten opzoekt. Ook gaat de analist van Sky Sports F1 er niet vanuit dat het verschil tussen de twee topcoureurs, maar liefst zes tienden, zo groot is.

Dat het verschil tussen de twee zo groot is, komt door het feit dat Verstappen nooit meer voor een echt snelle ronde is gegaan tijdens de middagsessie na een foutje in de aangepaste bocht 10. Daardoor bleef het verschil tussen de coureurs zo'n zes tienden. We weten dat het in realiteit geen zes tienden is tussen Verstappen en Hamilton', legt Davidson uit die de ronden heeft geanalyseerd.

'Lewis (Hamilton, red.) heeft een klein voordeel tussen bocht 1, 2 en 3', valt de oud Formule 1-coureur op. 'Red Bull heeft daar juist iets meer onderstuur en een klein beetje verkeer, maar dat zal hem niet opgehouden hebben. In bocht 4 ogen allebei de auto's goed en bij de exit zie je dat Hamilton zijn kleine voordeel mee heeft gekregen ten opzichte van Verstappen.'

Verstappen zoekt baangrenzen op

Daarna volgt bocht 5, waar Verstappen volgens de Engelsman de grenzen van de baan opzoekt: 'Verstappen gaat in bocht vijf bijna door het grind. Hij maakt gebruik van het hele circuit en wint wat tijd ten opzichte van Hamilton. In bocht 7 heeft hij iets meer onderstuur en Hamilton pakt iets meer kerb, Misschien dat Verstappen bang is voor beschadiging. Bij de DRS na bocht 9 is er nog steeds klein voordeel voor de Mercedes-coureur, maar het is heel spannend.'

'In bocht 10 gaat het vervolgens mis voor Verstappen, maar Hamilton krijgt daar meer overstuur.' Verstappen kende juist meer onderstuur en besloot daardoor zijn ronde af te breken. 'De balans lijkt bij Mercedes goed te liggen, er is veel grip aan de voorkant en de tractie uit bocht 13 is goed. Het ziet er naar uit dat Mercedes voorop ligt, maar het verschil is niet zo groot als de rondetijden suggereren', aldus de analist.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws