De race van Alonso |  Alonso toont klasse met geweldige inhaalrace: 'Volgende!' Formule 1
Formule 1

De race van Alonso | Alonso toont klasse met geweldige inhaalrace: 'Volgende!'

De race van Alonso |  Alonso toont klasse met geweldige inhaalrace: 'Volgende!'

In 'De race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week is het de beurt aan Fernando Alonso. De ervaren Spanjaard begon op P18 aan de race, maar wist knap op de vijfde plaats te eindigen in de Grand Prix van Brazilië.

In Brazilië hadden we weer een sprintweekend voor de boeg. Dat betekende dat we maar twee vrije trainingen zouden hebben en op vrijdag al de kwalificatie. Het was de vraag of het droog zou blijven op Interlagos en het antwoord daarop was ja. Alonso liet in droge omstandigheden weer eens zien sneller te zijn dan teamgenoot Esteban Ocon en zette de elfde tijd neer.

Vervolgens was het tijd voor de kwalificatie van de sprintrace. Het was inmiddels begonnen met regenen en dat leverde spannende taferelen op. Alonso was eventjes de snelste in Q1, maar zag uiteindelijk Lando Norris en Lewis Hamilton zijn tijd nog verbeteren. Bij de start van Q2 leek de baan weer aardig opgedroogd en dus gingen de tijden op de slicks omlaag. Het begon tegen het einde van Q2 met miezeren en dat zorgde ervoor dat de eerste ronde in Q3 belangrijk was. Kevin Magnussen zette de snelste tijd neer en nadat George Russell zijn auto in het grind parkeerde, en daarmee een rode vlag veroorzaakte, werd er in de natte omstandigheden niet meer geracet. Een legendarische pole dus voor Haas en de Deen. Alonso zette de zevende tijd neer, net achter teamgenoot Ocon.

'Thanks to my friend'

Bij de sprintrace ging het meteen mis voor de 41-jarige. Zoals wel vaker dit seizoen gingen beide Alpine-coureurs met elkaar agressief het gevecht aan en dit leverde schade op bij Alonso. 'Ik ben mijn voorvleugel verloren, thanks to my friend', liet een gefrustreerde Alonso weten. De Alpine-coureur kon de race na een pitstop vervolgen en eindigde uiteindelijk op de achttiende plaats. Ocon was ook niet schadevrij uit het incident gekomen en was op P17 geëindigd.

Alonso kreeg na afloop van de race van de stewards nog een tijdstraf van vijf seconden en twee strafpunten op zijn licentie. De 41-jarige kende een prima start waarbij hij met enorm veel snelheid aan de binnenkant Ocon en Lance Stroll wist te verschalken in bocht 1. De Canadees kruiste weer terug en sneed vervolgens de Spanjaard bijna af. Op het moment dat Alonso bijna weer in gevecht leek te geraken met Ocon kwam op de boordradio de melding: 'Oke, safety car komt eraan.'

'Ik heb geen grip, oh no'

De tweevoudig wereldkampioen liet weten: 'Je moet ons de posities vertellen, want we stonden stil op het midden van de baan.' Zijn team liet weten: 'Oke, Magnussen en Daniel Ricciardo liggen uit de race.' Doordat Charles Leclerc en Max Verstappen beiden in de problemen geraakt waren schoof Alonso wat plekken op. De Alpine-coureur was na vijftien rondes de eerste coureur die ervoor koos om een pitstop te gaan maken.

De 41-jarige was begonnen op de mediums en bleef ook na zijn pitstop op de mediums. 'We moeten oppassen voor Leclerc bij de uitgang van de pitstraat', zo gaf zijn ingenieur aan. Zijn ingenieur vroeg hoe de balans was en Alonso gaf aan: 'Ik heb geen grip, oh no.' Langzaam gingen steeds meer coureurs naar binnen en leek de undercut van de Spanjaard te gaan werken.

'Maak je geen zorgen, we maken de tijd goed op de baan'

Alonso bevond zich dankzij zijn vroege pitstop op de vijfde plaats. Het tempo zat er lekker in bij de Spanjaard, maar zijn banden begonnen het langzaam wat zwaarder te krijgen. Inmiddels, na 35 ronden, zat Valtteri Bottas hem op de huid. De tweevoudig wereldkampioen besloot dan ook om na 37 ronden weer naar binnen te gaan. De pitstop verliep niet vlekkeloos en Alonso kwam terug de baan op in gevecht met Alexander Albon. Allebei de coureurs reden op de mediums en dus was de Williams-coureur geen partij voor de Spanjaard.

De ingenieur van Alonso bood zijn excuses aan voor de lange pitstop: 'Sorry maat voor dat.' Alonso klonk vastbesloten om nog wat van zijn race te maken: 'Maak je geen zorgen, we maken de tijd nu goed op de baan.' Dat tijd goed maken dat deed de 41-jarige. Hij gleed door het veld en mede doordat een aantal andere coureurs nog een pitstop moesten maken schoof hij na 47 ronden op naar de zevende plaats.

'Volgende!'

Alonso moest nog een keer naar binnen, want hij had tot nu toe alleen nog maar op de medium band gereden. Nadat Norris kwam stil te staan, gaf hij aan: 'Oke wees alert, misschien kunnen we een pitstop maken.' Alonso kwam aan bij de ingang van de pitstraat en ging van zijn gas af om mogelijk naar binnen te gaan, hij gaf nog een keer aan: 'Wees alert voor het geval dat.' Zijn ingenieur riep: 'Ja we zijn ready, box box!'

Bij het herstarten van de race zat de 41-jarige achter zijn teamgenoot. Met de sprintrace van zaterdag nog in het achterhoofd kon dat wel eens spektakel gaan opleveren, Alpine besloot dat risico niet te nemen en dus besloot het om Ocon teamorders te geven. De Spanjaard ging vervolgens langs Bottas die op oude softs reed. Alonso riep over de boordradio: 'Volgende!' 'Leclerc is de volgende', zo gaf het team aan. De ervaren rot stond dankzij een goede inhaalrace en strategie op P6.

Met nog zeven rondes te gaan probeerde Alonso op het rechte stuk met DRS Pérez voorbij te gaan, maar dit mislukte. De Spanjaard had echter veel meer snelheid en grip dan de Mexicaan die op oude mediums reed en ging na de bocht alsnog aan de Red Bull Racing-coureur voorbij. Daarmee ging Alonso naar een knappe P5. 'Gefeliciteerd jongens, een erg goed resultaat. Nog één race te gaan', zo sloot de vrolijke Alpine-coureur af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws