De race van Gasly | Bezorgdheid om Verstappen na crash: 'Is Max oké?' Formule 1
Formule 1

De race van Gasly | Bezorgdheid om Verstappen na crash: 'Is Max oké?'

De race van Gasly | Bezorgdheid om Verstappen na crash: 'Is Max oké?'

In 'de race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week volgen we Pierre Gasly, die een weekend kende in het Verenigd Koninkrijk dat niet geheel volgens plan ging.

De AlphaTauri AT02 doet het al het hele jaar verdienstelijk, maar op Silverstone leek de auto niet de snelheid te hebben om écht te strijden voor de top tien. Tijdens de eerste vrije werd Gasly elfde met een 1:28,449. Daarmee was hij slechts 0,034 seconde verwijderd van Esteban Ocon. Vrijdagavond dan, want het was tijd voor de kwalificatie. Tijdens het Grand Prix-weekend van Groot-Brittannië werd er namelijk een sprintrace op zaterdagmiddag gehouden. Het lukte Gasly opnieuw niet om in de top tien te komen tijdens de kwalificatie en startte de sprintrace zo op plek twaalf dankzij een 1:27,600.

Eerst was het nog tijd voor de tweede vrije training op zaterdagochtend. Met een 1:31,188 klokte de AlphaTauri-coureur nu een tiende tijd, ongeveer drie tienden voor Yuki Tsunoda. Al het hele weekend was de man uit Rouen sneller dan zijn teamgenoot en ook tijdens de sprintrace zou dit het geval zijn. Gasly kwam als twaalfde over de eindstreep en Tsunoda als zestiende. Daarmee waren ook meteen de startplekken voor de hoofdrace van zondag vergeven.

Slechte start Gasly, rode vlag door crash Verstappen

Dankzij een gridstraf van George Russell steeg Gasly nog wel een plekje op de startopstelling en zo begon hij als elfde aan de Grand Prix van Groot-Brittannië. De start van de 25-jarige was matig en hij verloor twee plekken aan Kimi Räikkönen en Lance Stroll. Na Copse lag hij weliswaar weer twaalfde, al kwam dat door de enorme crash van Max Verstappen. De safety car kwam in ronde 2 de baan op en ingenieur Pierre Hamelin gaf zijn coureur de volgende instructies mee: 'Rem af en koel de remmen zo spoedig mogelijk.' Een ronde later was Hamelin tevreden met hoe Gasly dit deed.

In dezelfde ronde werd ook de rode vlag gezwaaid. De gevolgen van de crash van Verstappen waren dusdanig groot, dat de wedstrijdleiding het niet verantwoord vond om door te blijven rijden. 'Is Max oké?', vraagt Gasly zich af nadat hij te horen kreeg dat de race werd gestaakt. Hamelin liet weten van wel, maar de GP2-kampioen van 2016 bleef bezorgd om zijn oud teamgenoot: 'Is hij uit de auto?' Hamelin stelde Gasly gerust en liet weten dat de Red Bull Racing-coureur inderdaad het brokstuk had verlaten.

In de tussentijd reed de Fransoos terug naar de pits, waar iedereen zou moeten wachten totdat de race weer zou worden hervat. Hamelin liet aan zijn coureur weten dat hij vijf meter afstand moest bewaren van de auto voor hem in de pitstraat zodat de pitcrew in alle ruimte kon werken aan de AT02. Er werden namelijk nieuwe mediumbanden gemonteerd aan de bolide. Om 16.42u Nederlandse tijd zouden de coureurs te horen krijgen dat ze weer de baan op zouden gaan: alles rondom het ongeval van Verstappen was opgelost en opgeruimd.

Gasly vecht met Alfa Romeo's

Vlak voordat Gasly ook weer de baan op zou gaan, liet Hamelin nog weten dat er tegenwind stond in bocht 15 en wind mee in bocht 3. Gasly vroeg zich namelijk al vlak voor de start race af hoe het zat met de wind. Blijkbaar zou dit een belangrijke rol spelen in de wedstrijd van de AlphaTauri-man. De Grand Prix was inmiddels weer begonnen en Gasly kwam opnieuw slecht weg van zijn plek. Ditmaal verloor hij plek twaalf aan Antonio Giovinazzi.

Toch won hij al snel die plek weer terug, al kwam het doordat Sebastian Vettel uitkomend van Luffield spinde. In ronde 6 ging Gasly voorbij aan Giovinazzi, met wie hij in 2016 vocht voor de GP2-titel. Nu lag hij op de elfde plek en zat Kimi Räikkönen in de andere Alfa Romeo direct voor hem. Hamelin gaf ondertussen met regelmaat updates over de accustand van de AT02. Toen Gasly voorbij was aan Giovinazzi, was de accu namelijk leeggelopen: 'Let daar alsjeblieft op', verzoekt de ingenieur zijn landgenoot.

'Wij zijn sneller dan Kimi in bocht 13 en Ocon offert bocht 12 op voor een betere exit in bocht 13', laat Hamelin in ronde 8 weten aan Gasly over de coureurs voor hem op de baan. Het klopte dat de Fransman sneller was in bocht 13 dan Räikkönen, gezien hij iedere ronde twee tienden goedmaakte bij het uitkomen van Becketts, Toch kon Gasly geen potten breken. Räikkönen won de verloren tijd weer terug op de rechte stukken.

Pérez jaagt op Gasly

Er is veel gesproken over de mannen vóór Gasly, maar achter hem zat inmiddels Sergio Pérez. Het verschil met de Red Bull-coureur was minder dan een seconde en de Mexicaan liep ongeveer twee tienden per ronde in. Lang zou het niet meer duren voordat hij een aanval zou kunnen inzetten op Gasly, die nog steeds niet de tijd en ruimte vond om voorbij te gaan aan Räikkönen. Ocon reed inmiddels op twee seconden voor de enkelvoudig wereldkampioen, wat weergeeft dat Gasly flink werd opgehouden door de Fin.

De 25-jarige kreeg in ronde 14 ook al zijn tweede waarschuwing voor het overschrijden van de baanlimieten. Dat deed hij uitkomend van bocht 9. Hamelin: 'De volgende waarschuwing is meteen de laatste, let daar dus op.' Een ronde later kwam de ingenieur opnieuw met een boodschap, waar Gasly ditmaal wél op reageerde: 'Pérez zit achter ons en zit niet in onze race, probeer zo snel mogelijk in de buurt te komen van Räikkönen.' Gasly reageerde: 'Ja, ik probeer het!'

'Nogmaals, Pérez zit niet in onze race. We kunnen hem gebruiken om voorbij te gaan aan Räikkönen', vertelt Hamelin in ronde 16 aan zijn coureur. Hij zag het helemaal voor zich hoe een snellere Pérez kon bijdragen een een plekje winst van Gasly door hem een DRS te geven. Toch bleef Hamelin er ook op wijzen dat de Fransman zelf voorbij kon gaan aan de Alfa Romeo. Hij antwoordde: 'Ik ga hem pakken, ik ga hem pakken!' Hij was wel een beetje te enthousiast in zijn jacht op Räikkönen: de derde waarschuwing voor het overschrijden van de baanlimieten in Copse was een feit.

'Dit is jouw race nu'

Een laatste kans om zelf een inhaalactie in te zetten op Räikkönen kwam in ronde 18, zo liet ingenieur Hamelin weten aan Gasly. Het lukte hem niet, maar diezelfde ronde zouden zowel de Fin als Pérez een pitstop maken. Daarmee klom de Fransman naar plaats tien. Ruim drie seconden voor hem lag Ocon en daarom mocht Gasly een beetje spelen met de lege baan voor hem van Hamelin. De landgenoot van de AlphaTauri-coureur ging in ronde 19 naar binnen voor zijn bandenwissel en zo lag Gasly nu op plek negen.

'Dat was een erg goede ronde van je', zei Hamelin tegen zijn coureur. Gasly had nu vee ruimte voor zich op de baan en kon pushen. Zoveel zelfs, dat hij te horen kreeg dat hij overal op het circuit sneller was dan Fernando Alonso die zevende lag. Gezien Ocon na zijn pitstop in verkeer terecht kwam, zei een strijdlustige Hamelin het volgende in ronde 21: 'Dit is jouw race nu, dit is jouw race.'

Helemaal gerust was Gasly alleen niet. In ronde 22 rapporteerde hij iets aan zijn race-ingenieur: 'Er gebeurde iets héél vreemds in bocht 6.' Zo heel vreemd was het volgens Hamelin alleen niet: 'Dat was duidelijk een windvlaag, maak je maar geen zorgen. Räikkönen kan niet sneller gaan dan jij op nieuwe banden, ik zal je op de hoogte blijven houden en ook over Ocon.' De samenwerking tussen coureur en ingenieur was in ieder geval in orde op Silverstone.

Ocon verschalkt door landgenoot ondanks agressieve verdedigingsactie

In ronde 28 was het tijd voor een tweede bandenwissel van Gasly. De Fransoos ging nar de harde banden en het plan was om tot het einde van de race door te gaan. Hij kreeg de instructies om te pushen en dat het close zou zijn met Ocon na de uitgang van de pitstraat. Dat klopte, maar het was de Alpine-coureur die voor zijn landgenoot op de baan zat na de pitstops. Toch lukte het Gasly om Ocon in te halen aan de buitenkant van Stowe, maar dat ging niet makkelijk: 'Hij gaf me geen enkele ruimte', klaagt de enkelvoudig Grand Prix-winnaar over het verdedigen van Ocon.

In ronde 30 ging Tsunoda naar binnen voor zijn bandenwissel en zo lag zijn teamgenoot op de tiende plek in de wedstrijd. Zo leek het erop dat er misschien toch nog een top 10-finish inzat. Ingenieur Hamelin kwam vervolgens in ronde 32 met een update over het harde Pirelli-rubber van Gasly's AT02: 'We kunnen enkele vibraties zien, maar er is nog niks om ons zorgen over te maken. Ga zo door, Alonso is niet bepaald snel.' Het verschil met de Spanjaard, die drie plekken voor Gasly lag op P7, bedroeg minder dan twee seconden.

Er ontstonden ook wat verbindingsproblemen tussen Gasly en Hamelin. Zo klonken de boordradio's van de coureur nogal blikkerig, waardoor zijn ingenieur maar slecht kon verstaan wat er gezegd werd. Hamelin bleef zelf wel updates geven over de auto's voor Gasly: 'Er ontstaat een treintje door en achter Alonso, want hij heeft problemen met zijn achterbanden. We kunnen straks gebruik maken van Pérez om voorbij te gaan aan Stroll.' Maar niet voor lang, want in de negenendertigste ronde besloot Pérez opnieuw een pitstop te maken. Gasly lag nu op P9, nog steeds achter Stroll.

Lekke band laat puntendroom uiteenspatten

Terwijl Pérez wisselde naar een ongebruikt setje mediumbanden, reed Ocon het gat dicht naar Gasly. De twee Fransen zaten nu binnen elkaars DRS-venster. Stroll wist in de tussentijd juist weg te rijden van het duo en lag nu een kleine anderhalve seconde voor de AlphaTauri-coureur. Toch slaagde de 25-jarige erin om in ronde 41 weer binnen een seconde van de Canadees voor hem te komen, tot vreugde van Hamelin: 'In de ronde daarvoor was je geweldig in bocht 13.'

Ocon zat in ronde 42 niet meer in het DRS-venster van Gasly en zo leek er een sterk einde van de Grand Prix van Groot-Brittannië aan te komen voor AlphaTauri. Tsunoda was in de andere AT02 namelijk aan het jagen op Räikkönen voor P11 en reed een soortgelijk tempo als zijn teamgenoot. Elke ronde reden de Fransman en Japanner rondetijden van om en nabij de 1:33, met Gasly die ongeveer twee à drie tiende sneller was.

'Controleer de linker achterband, controleer de linker achterband!', roept Gasly vervolgens in ronde 46 vlak voor bocht 15 over de boordradio. Hamelin zegt dat er een pitstop moet worden gemaakt, gezien de linker achterband op klappen staat. Tijdens de pitstop liet Gasly weten dat er in bocht 7 veel grind lag. Door de bandenwissel zakte de 25-jarige naar P16 en waren kansen op punten verkeken.

Megapush tot het einde, maar nét geen punten

Op een ongebruikt setje zachte banden kon hij nu wel pushen tot het einde van de race. Dit deed Gasly ook en binnen no-time ging hij voorbij aan Nicholas Latifi, Giovinazzi en met nog twee ronden te gaan ook nog George Russell. 'F*cking shit!', riep de AlphaTauri-coureur toen hij te horen kreeg dat er nog twee ronden te gaan waren. Hij lag namelijk op plaats elf, slechts één plekje verwijderd van een punt, ondanks de lekke band.

Op plaats tien lag ondertussen Tsunoda, die profiteerde van een spin van Räikkönen en een extra pitstop van Pérez. De twee kwamen namelijk in aanraking met elkaar, waar Gasly zelf ook van profijt van had in zijn ultrakorte inhaalrace. Toch mocht het niet baten en eindigde hij de race op een elfde plaats, 3,3 seconden verwijderd van zijn Japanse collega, die wél een puntje wist te pakken.

Na afloop van de race liet Gasly niks van zich horen en reed hij met name in sector 1 plankgas terug naar de pitstraat. Daar mocht hij meteen naar de weegbrug van de FIA volgens ingenieur Hamelin, die nog de instructie meegaf om het rustig aan te doen op weg naar de pits. In een interview na de wedstrijd liet een overduidelijk teleurgestelde Gasly weten dat hij sprakeloos was na 'één van de meest lastige weekenden van het seizoen'. In Hongarije krijgt de AlphaTauri-man in ieder geval nog één herkansing om in de punten te eindigen voor de zomerstop.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws