De race van Verstappen | Verstappen was helemaal klaar met verkeer: 'F*cking finally!' Formule 1
Formule 1

De race van Verstappen | Verstappen was helemaal klaar met verkeer: 'F*cking finally!'

De race van Verstappen | Verstappen was helemaal klaar met verkeer: 'F*cking finally!'

In de ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen pakte in Jeddah zijn honderdste podium en bezorgde Red Bull Racing samen met Sergio Pérez opnieuw een uitstekend resultaat. De drievoudig wereldkampioen was wederom bijzonder consistent.

Op donderdagmiddag en vrijdagmiddag werd al duidelijk dat Verstappen weer als favoriet voor de zege het raceweekend in zou gaan. De Nederlander liet uitstekende rondetijden noteren in de vrije trainingen en ook uit de longruns was op te maken dat de RB20 met kop en schouders boven de concurrentie uitstak. De Nederlander was gedurende het weekend niet bijzonder veel in beeld, hij reed gewoon zijn rondjes en kwam als eerste over de streep. Zo wordt het heel makkelijk beschreven, maar het is natuurlijk duidelijk dat het ontzettend bijzonder is dat Verstappen het weekend in Bahrein 'gewoon' dunnetjes overdeed.

'Ik moet eerlijk zijn, die ronde was best spot-on'

Op vrijdagavond moest er eerst gekwalificeerd worden en Verstappen klokte direct de snelste ronde op een hagelnieuwe set softs. Ingenieur Gianpiero Lambiase had vrijwel niets te melden aan zijn coureur, die op een runplan stond dat bestond uit een opwarmronde, een pushronde en een koelronde. Daarna ging Verstappen weer naar binnen. Pas laat in Q1 kwam hij weer naar buiten om Charles Leclerc van P1 af te jagen. Dat lukte hem, hij dook meer dan een tiende onder de tijd van de Monegask. Lambiase verzocht hem om terug te rijden naar de pits om zich klaar te maken voor Q2. In het tweede gedeelte van de kwalificatie reed Verstappen achter zijn teamgenoot naar buiten. 'Houd de motor aan, Max, nog een minuut tot groen', liet Lambiase weten.

'Wat is het gat?' vroeg de Nederlander. 'Twaalf seconden', zei de ingenieur. Verstappen ging opwarmen om daarna aan te zetten. Lambiase had niets bijzonders te melden, zijn ronde was vlekkeloos en leverde hem de voorlopig snelste tijd op. Fernando Alonso zat dichterbij dan zijn teamgenoot, namelijk op 44 duizendsten. Leclerc maakte op dat moment de top drie compleet. Pérez sloot aan op P4. Later in Q2 ging Verstappen nog een keer naar buiten, maar hij bleef eerste. Na een korte pauze was het alweer tijd voor Q3. 'Houd me op de hoogte wat het gat is', verzocht de Red Bull-coureur. 'Alleen Fernando voor je, het gat is elf seconden. Je kan gaan wanneer je wil', antwoordde Lambiase.

Tekst gaat verder onder de foto.

De race van Verstappen | Verstappen was helemaal klaar met verkeer: 'F*cking finally!'
In de kwalificatie kon niemand aan Verstappen tippen. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Net als in Q1 en Q2 reed Verstappen aan het einde van Q3 nog een ronde. Wederom had Red Bull hem op het goede moment naar buiten gestuurd, en hij had alle ruimte om zijn banden op te warmen. 'Het gat voor je naar Piastri is zeven seconden, zou geen probleem moeten zijn. Norris daarvoor is al weg', zei de ingenieur. Zijn eerste tijd was goed genoeg voor de poleposition. 'Ik had de sync-grip niet om een of andere reden. Maar ik moet eerlijk zijn, die eerste ronde was best wel spot-on', zei Verstappen. 'Leclerc P2 op een 27.8. We wachten op Fernando en Stroll', zei Lambiase. 'Fernando P4, 27.8. Stroll P10, dus goed gedaan, dat is pole.' Daar was Verstappen wel tevreden mee. 'Dat was een goede kwalificatie. De auto reed op rails, erg goed. Goed gedaan, iedereen. Goede startpositie voor morgen.'

Koude, harde banden: 'Deze set is wel glibberig!'

Nadat Verstappen de race op zaterdagavond vanaf poleposition mocht aanvangen, stond hem nog één taak te wachten: de zege binnenslepen. De drievoudig wereldkampioen was goed weg en wist Leclerc achter zich te houden bij de start. Kort daarna was Leclerc het prooi van Pérez geworden, dus daar hoefde hij zich niet druk om te maken. Na een ronde of twee was de Limburger al buiten DRS-afstand van Leclerc. 'Het gat is een seconde', zei Lambiase. Een paar ronden later wist Pérez Leclerc al te verschalken. 'Het is nu twee seconden, nu naar Checo', informeerde de ingenieur. 'Voorvleugel-update?' vroeg Lambiase daarna. 'Ja, alles oké', antwoordde de Nederlander, die voor het eerst wat zei sinds de start van de race.

De volgende melding ging over de gele vlaggen in sector drie, daar was Lance Stroll namelijk de muur ingegaan. 'Dubbel geel daar nu, en de safetycar komt op de baan. We gaan een pitstop maken', vervolgde de Brit. De drievoudig wereldkampioen verruilde zijn mediums voor een nieuwe set harde banden en kwam achter Norris de baan op. McLaren had besloten om hem niet naar binnen te halen. 'Oké, dus voor je zit Norris, is niet gestopt. En achter je zit Hamilton, ook niet gestopt. Beide op mediums', zei Lambiase. 'Doe je best om de auto te koelen, Max.' De safetycar bleef op de baan terwijl Strolls auto van het circuit getakeld werd. Toen dat klaar was, ging de safetycar naar binnen. Norris kon dus kiezen waar hij de race ging hervatten. Hij deed dat op een tactisch moment, maar het was duidelijk dat het niet lang zou duren voordat Verstappen hem in zou halen.

Tekst gaat verder onder de foto.

rb20 max verstappen saoedi arabie
Verstappen maakte tijdens de safetycar gebruik van een 'gratis' stop. (Foto: Pirelli)

De Red Bull-coureur had er echter geen haast mee. 'Het gat achter je is vijf tienden', informeerde Lambiase. 'DRS is nu beschikbaar.' Amper een paar ronden later was het gat bijna twee seconden, het was duidelijk dat de Mercedes-coureur de pace van de RB20 niet kon evenaren. Bij het ingaan van de dertiende ronde nam Verstappen de leiding in de wedstrijd weer over van Norris. Het gat werd al snel een seconde, en daarna kon de Nederlander gestaag uitlopen. 'Deze banden zijn wel een beetje glibberig op het moment!' liet Verstappen weten. 'Begrepen, Max', antwoordde Lambiase. 'Het gat is 4.4', vervolgde hij. De Nederlander had wat moeite om de harde band aan de praat te krijgen, maar toen hij er eenmaal flink wat temperatuur in had, was er geen vuiltje aan de lucht.

Rust en kalmte op de boordradio

Het gat tussen hem en Pérez werd misschien niet zo snel groter, maar het was duidelijk dat Verstappen uitliep. 'We hebben nu 25 ronden achter de rug, Max, er zijn nog 25 te gaan', zei Lambiase. Verstappen had vrijwel niets te melden aan zijn ingenieur nadat de banden ook goed warm waren. Het gat naar Pérez was acht seconden, en daarachter, tussen de Mexicaan en Leclerc, was het gat negen seconden. Pérez had een vijfsecondenstraf gekregen voor een unsafe release, die immers zijn eigen schuld was omdat hij aangaf al weg te rijden terwijl het team zei dat het nog niet kon, maar het gat naar Leclerc was toch groot genoeg. Red Bull reed vooraan in haar eigen niemandsland. Veel spektakel stond de kijker ook niet te wachten, aangezien een éénstopper de meest voor de hand liggende strategie was.

Verstappen was vroeg in de race overgeschakeld naar de harde band, en dus hoefde hij ook niet meer te stoppen. 'In die laatste ronde heb je een eerste waarschuwing gekregen voor track limits, in bocht 23', liet Lambiase weten. De 26-jarige was aan het pushen, hij klokte namelijk de snelste raceronde in ronde 37. Hamilton en Norris besloten om een pitstop te maken, waardoor de Mercedes-coureur wegviel achter Leclerc. Het gat tussen de Red Bull-coureurs en de Monegask was opgelopen naar twaalf seconden. Een paar ronden later kwam Verstappen in verkeer terecht, de eerste blauwe vlaggen waren voor Valtteri Bottas. Lambiase liet Verstappen zelf zijn weg door het verkeer banen, de ingenieur zei namelijk helemaal niets, en de coureur zelf ook niet.

Tekst gaat verder onder de foto.

rb20 max verstappen saoedi arabie rb20 red bull racing
Onbedreigd naar de zege in Jeddah. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Verstappen was er eindelijk door: 'Fucking finally!'

Het duurde wel even voordat Verstappen alle achterblijvers had ingehaald, en terwijl hij daar mee bezig was koelden zijn banden af. Niet bepaald ideaal dus. 'Fucking finally!' zei Verstappen nadat hij de laatste inhaalde. Er waren bovendien ook nog maar twee ronden te gaan, dus de finish was in zicht. In Jeddah pakte Verstappen zijn 56ste overwinning en zijn honderdste podium. 'Goed gedaan, maat. Je had alles onder controle', zei Lambiase. 'Ja, dat was een prima race. De banden waren een beetje koud, maar we hadden een goede pace, goed kunnen managen, en een goed weekend.'

Teambaas Christian Horner kwam ook even wat zeggen. 'Dat deed je klinisch, Max. Goed gedaan', zei de teambaas. 'Yep, ook voor het team weer een goed resultaat', reageerde de drievoudig wereldkampioen. 'Je hebt net de snelste raceronde gemist, het was iets van een tiende', zei Horner. 'Ja, klopt. Ik had geen energie meer', legde Verstappen uit. 'Gelukkig had je dat wel de rest van race', antwoordde Horner. 'Ja, deze keer wel!' sloot Verstappen af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws