Dit is hoe de nieuwe rem-graphic van de Formule 1 in zijn werk gaat Formule 1
Formule 1

Dit is hoe de nieuwe rem-graphic van de Formule 1 in zijn werk gaat

Dit is hoe de nieuwe rem-graphic van de Formule 1 in zijn werk gaat

De Formule 1 introduceerde voor de Grand Prix van Emilia Romagna een nieuwe televisie-graphic. Na eerder al enkele te hebben waarin bijvoorbeeld werd aangetoond hoe lang het nog zou duren tot een coureur iemand zou kunnen inhalen, is er nu ook eentje voor de remmen van een Formule 1-auto. Kijkers kunnen zo inzicht krijgen in hoe zo'n bolide remt en wat ervoor moet worden gedaan.

Het 'F1 Insights Powered by AWS'-graphic systeem werd een paar jaar geleden geïntroduceerd om fans en kijkers meer inzichten te kunnen geven over hoe een Formule 1-auto werkt en wat er allemaal door een team wordt gedaan tijdens een raceweekend. Zo hebben kijkers bijvoorbeeld toegang tot data over energieverbruik, een startanalyse en de dreiging van een undercut-strategie van één van de coureurs.

Smedley legt rem-graphic uit

In Imola werd daar dus ook data over de remmen aan toegevoegd en op de officiële site van de Formule 1 legt voormalig Ferrari- en Williams-ingenieur Rob Smedley uit hoe deze werkt: 'Het toont aan hoe goed een coureur tot 'stilstand' kan komen in de remzone. Zo kan je zien hoe hard een coureur remt, maar ook hoe en op welk punt hij remt vergeleken met andere coureurs.'

Deze data worden verzameld door de verschillende sensoren die een Formule 1-auto bij zich draagt. Zo kregen teams deze informatie al eerder, maar krijgt de regie ook toegang tot de data. Smedley: 'Hoe hard een coureur remt, meten we bijvoorbeeld door te kijken naar de gemiddelde snelheid bij het vertragen van de auto en de remkracht, gemeten in kilowatts. Een voorbeeld is dat er twee identieke auto's op hetzelfde punt remmen, maar dat de één meer remkracht gebruikt. Deze auto komt dan sneller tot stilstand over een afstand van vijftig meter. Dat wordt dan zo opgemeten met de sensoren en dat kunnen wij dan laten zien.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws