Dit vinden de teams na de kwalificatie in Hongarije: 'Voor ons is goed niet genoeg' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na de kwalificatie in Hongarije: 'Voor ons is goed niet genoeg'

Dit vinden de teams na de kwalificatie in Hongarije: 'Voor ons is goed niet genoeg'

In 'Dit vinden de teams...' richt F1 Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Aston Martin, Alfa Romeo, Williams en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van de betreffende renstallen te zeggen hebben over hun recente prestaties op de baan.

Alpine F1 Team

Esteban Ocon blikt met een goed gevoel terug op de kwalificatie, waarin hij achtste werd. 'Het voelt goed, want het is een tijd geleden dat ik in Q3 heb gestaan. We waren niet helemaal waar we wilden zijn in Q2, maar we slaagden erin om vooruitgang te boeken en vervolgens in Q3 alles op een rijtje te zetten. Daar ben ik blij mee, want het is een circuit waar ik echt van geniet, en het was een goede sessie van het team. Het wordt een lastige race vanwege de hitte en inhaalmogelijkheden.'

Diezelfde blijdschap geldt voor Fernando Alonso, want hij start als negende. 'We mogen blij zijn met deze dag. We wisten niet waar ons competitieniveau op dit circuit zou liggen, dus om beide auto's voor het eerst sinds lange tijd in Q3 te krijgen is heel goed. We dachten misschien dat we hoger konden eindigen na de prestatie in Q2, maar er was een kleine inconsistentie in het bandengedrag tussen de sets. Laten we in de race proberen het karwei af te maken. De start zal een grote rol spelen.'

Aston Martin

Sebastian Vettel moet de race beginnen vanaf de tiende plek. 'We hadden wat moeite om de banden op de juiste plaats te krijgen voor die laatste ronde. Ik denk dat we misschien negende hadden kunnen worden, maar, realistisch gezien, was P10 ongeveer wat we verdienden. Ik denk eigenlijk dat het een voordeel zal zijn om de race op de zachte band te starten. Ee moeten alleen nog zien hoe lang het zal duren. Op de vrijdag werkte het vrij goed.'

Het lukte Lance Stroll niet om door te komen naar Q3. 'We waren zo dicht bij een plaats in Q3, dus het is een beetje jammer dat we maar de twaalfde plaats op de grid konden bemachtigen. Er zijn wat gemengde gevoelens, want we waren competitief in Q1 en eindigden toen op P6, maar Q2 was een beetje lastiger. Toch is het positief dat we voor de race een vrije bandenkeuze hebben en dat we een andere strategie kunnen overwegen dan de rijders in de top tien.'

Alfa Romeo

Kimi Raikkonen zal genoegen moeten nemen met de dertiende plek. 'Het team heeft heel hard gewerkt om de balans van de auto voor de kwalificatie te verbeteren en dat was genoeg om een stap voorwaarts te maken. Het is nog steeds niet waar we willen zijn, maar we hebben ons best gedaan en P13 is een goede positie om de race te beginnen. We zullen zien wat er mogelijk is: de race is hier nooit gemakkelijk, maar we zullen er alles aan doen om een goed resultaat mee naar huis te nemen.'

Zijn teamgenoot, Antonio Giovinazzi, is zeer te spreken over zijn veertiende startpositie. 'Het was zeker de beste sessie van het weekend tot nu toe voor ons. Het team heeft geweldig werk geleverd en we hebben een grote stap voorwaarts gezet: we hebben twee auto's in Q2 gekregen en we moeten blij zijn met dit resultaat. P13 en P14 was waarschijnlijk het maximaal haalbare, zeker op een warme en winderige dag die de omstandigheden buiten erg lastig maakte.'

Williams

Voor George Russell was het vooral balen. 'Het is de eerste keer dit seizoen dat we niet tot Q2 zijn doorgedrongen, maar we kunnen het niet elke keer goed doen. Ik had om wat voor reden dan ook niet het vertrouwen in de auto en de ronde kwam voor mij gewoon niet goed uit de verf. We hebben het geweldig gedaan om in de eerste tien races van het seizoen in Q2 te staan. Voor ons is goed niet genoeg. Zo is het soms, maar we kijken uit naar de race, die er moeilijk zal worden.'

Nicholas Latifi kwam niet verder dan de achttiende startplek. 'Het scheelde maar heel weinig voor Q2. De auto voelde goed aan, niet perfect in balans, maar er niet ver naast en ik was relatief tevreden. De ronde voelde van mijn kant goed aan, maar we moeten een probleem met de krachtbron onderzoeken dat we in beide ronden ervaren. Tijdens mijn laatste ronde had ik vier of vijf onderbrekingen in de motor, wat me volgens de gegevens heel wat tijd kostte. Zonder dat was Q2 misschien mogelijk.'

Haas F1

Mick Schumacher kwam niet aan rijden toe in de kwalificatie. 'De manier waarop we de muur raakten in VT3 was erg ongelukkig, want dat betekende dat de hele zijkant kapot was en dat we die moesten repareren en vervangen en dat is gewoon iets dat meer tijd kost. Als we vijf of tien minuten meer hadden gehad, hadden we nog een ronde kunnen rijden. Het team heeft mega werk geleverd. Als we clean blijven en onze banden sparen, kunnen we misschien nog een paar posities winnen.'

Daardoor start Nikita Mazepin een positie voor zijn teamgenoot, als negentiende. 'Het was een hete kwalificatie, een van de heetste van het jaar. Dat is niet goed voor de banden. Afgezien daarvan heb ik drie zeer constante ronden gereden, dus ik heb een goed weekend gehad. Ik kwam op een punt dat het moeilijk werd om meer uit de auto te halen, omdat we te weinig downforce hebben en je dus constant over de baan glijdt. De temperatuur op de baan zal tijdens de race naar verwachting heet zijn.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws