Dit vinden de teams na de sprintrace en kwalificatie van China | 'De kwalificatie was frustrerend' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na de sprintrace en kwalificatie van China | 'De kwalificatie was frustrerend'

Dit vinden de teams na de sprintrace en kwalificatie van China | 'De kwalificatie was frustrerend'

In 'Dit vinden de teams' werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: Aston Martin, Williams, Alpine, Stake, en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de sprintrace en kwalificatie voor de Grand Prix van China.

Aston Martin - Stroll (Sprint: 14, Kwalificatie: 11)

Het verschil tussen de resultaten die de twee Aston Martin-rijders neerzetten was groot. Fernando Alonso start op zondag vanaf de derde startplek aan de race, maar teamgenoot Stroll met het doen met een elfde startplek. Tijdens de sprintrace was het een ander verhaal. Daar eindigde Stroll op de veertiende plek en Alonso op de laatste plaats.

'De sprint van vanochtend was een moeilijke race: we hadden moeite met het tempo en konden niet veel vooruitgang boeken', vertelt Stroll. 'Ondanks het feit dat er voorafgaand aan de kwalificatie enkele veranderingen in de afstelling zijn doorgevoerd, is de auto nog steeds niet waar ik hem nodig heb en het was frustrerend om met zulke kleine marges Q3 niet te halen. We zullen ons best doen om morgen voor de punten te vechten.'

Haas - Magnussen (Sprint: 10, Kwalificatie: 17), Hülkenberg (Sprint: 19, Kwalificatie: 9)

Bij het team van Haas was het een stoelendans vandaag. Coureur Kevin Magnussen zette in de sprintrace het beste resultaat neer voor het team terwijl teamgenoot Nico Hülkenberg dat deed tijdens de kwalificatie. De Duitser wist het zelfs tot de top tien te schoppen en start op zondag vanaf de negende plaats aan de race.

'Het was een behoorlijk zware taak om P10 te behouden in de sprint – het leek alsof de RB en de Sauber iets sneller waren dan wij. Dus hopelijk kunnen we daaraan werken voor de race van morgen, we willen de banden graag nog wat langer in leven houden', vertelt Magnussen. Tijdens de kwalificatie werd de Deen naar de weegbrug geroepen en kon daardoor niet meer dan een ronde rijden op zijn set banden. Ook op de tweede set kon Magnussen maar een ronde rijden. Doordat Sargeant van de baan raakte en Tsunoda te dicht bij reed, verloor de Deen naar eigen zeggen veel tijd. 'Ik denk dat ik een beetje pech heb gehad', vertelt hij.

'We zakten behoorlijk dramatisch in de sprint – er was niets opvallends, geen schade aan de auto. In het peloton, direct na de start, denk ik dat we onze banden in de eerste paar ronden hebben verpest. We reden gewoon in de vuile lucht van veel auto's – dus daar betaalden we een hoge prijs voor', vertelt Hülkenberg. 'Misschien hebben we de auto verkeerd afgesteld nadat we gisteren van FP1 naar de sprintkwalificatie gingen. We waren van plan de auto beter te maken, maar hij reageerde op een vreemde en andere manier dan we hadden verwacht in de sprint.'

Over de kwalificatie is Hülkenberg wel te spreken. 'Ik wist niet zeker of ik meer had kunnen vragen op het gebied van uitvoering en mijn ronden. We hebben dingen uit de sprint verholpen, de zaken waren meer in lijn met wat we hadden verwacht – dus ik ben blij. Ik verwacht morgen een zware race, ik denk dat het een hele opgave zal zijn voor ons, maar ik kijk er naar uit.'

Stake - Bottas (Sprint: 12, Kwalificatie: 10), Zhou (Sprint: 9, Kwalificatie: 16)

Tijdens de kwalificatie lukte het Valtteri Bottas voor de eerste keer dit seizoen om Q3 te halen. Hij kwalificeerde zich als tiende voor de race op zondag. 'Al met al was het een goede dag', vertelt de Fin. 'Hopelijk kunnen we morgen het weekend op dit niveau afsluiten. In de sprint, eerder vandaag, had ik een goede start, maar daarna had ik wat pech toen ik in de eerste ronde in bocht zes vast kwam te zitten, waardoor schade aan de eindplaat van de voorvleugel ontstond – wat de rest van de race helaas lastig te beheren maakte.

De kwalificatie ging Bottas makkelijker af. 'Kwalificeren was een andere zaak; het was een eenvoudige klus van onze kant en alles verliep soepel, waardoor we voor het eerst dit seizoen de drempel voor Q3 konden overschrijden', vertelt hij. 'Ik denk dat we een realistische kans hebben om punten te scoren, dus we zullen alles tot in de puntjes moeten uitvoeren.'

Het raceweekend in China is speciaal voor Zhou aangezien hij in zijn thuisland racet. 'Ik heb het gevoel dat we alles hebben gemaximaliseerd wat we uit de sprint konden halen: P9 was niet genoeg voor een punt, maar we kunnen echt vertrouwen hebben in het tempo dat we in die 19 ronden hebben laten zien, omdat we wisten dat we een aantal uitzonderlijke omstandigheden nodig hadden om met een voorsprong weg te komen met een plaats in de top acht.'

Over de kwalificatie was Zhou minder te spreken. 'We hadden het potentieel om helemaal naar Q3 te gaan, maar in zo'n krap deelnemersveld moet je de perfecte ronde hebben en vandaag kwamen we net een beetje tekort. Toch zagen we dat we behoorlijk competitief waren, vooral op de mediumband, wat een goede indicatie is voor de race. We weten dat we morgen tot het uiterste kunnen gaan en vooruitgang kunnen boeken: hier kan veel gebeuren en ik kijk uit naar de race.'

Alpine - Ocon (Sprint: 13, Kwalificatie: 13), Gasly (15, Kwalificatie: 15)

Esteban Ocon rijdt dit weekend met een nieuwe vloer en een nieuw chassis wat hem waarschijnlijk heeft geholpen bij het verslaan van zijn teamgenoot, Pierre Gasly, tijdens de kwalificatie. Toch was de kwalificatie van Gasly niet tegenvallend aangezien hij voor het eerst dit seizoen Q2 behaalde.

'Over het algemeen was het een goede dag vergeleken met waar we gisteren en in voorgaande races stonden', vertelt Ocon. 'We hadden een solide race en wonnen vier plaatsen in de sprint. Het is onze beste startpositie van het jaar en beide auto's gaan Q2 in, dus vanuit dat perspectief is het een bevredigende sessie.'

Qua rondetijd is de Fransman nog niet helemaal tevreden. 'Kijkend naar de tijden is er nog steeds een grote kloof die moet worden ingehaald ten opzichte van de auto's voor ons. Als we zien hoe de banden zich gedroegen in de sprint, was de degradatie vrij hoog maar beheersbaar, dus hopelijk geeft dit ons de kans om de hele race en aan het einde van de stints te vechten.'

'De sprintrace was behoorlijk veelbewogen, maar voor ons een solide resultaat', vertelt Gasly. 'We hebben voorafgaand aan de kwalificatie behoorlijk wat agressieve set-up wijzigingen doorgevoerd en we wisten dat het een moeilijke sessie zou worden, omdat het tot nu toe voor ons lastig was om Q2 te bereiken dit seizoen. Ik ben dus blij dat we er tot nu toe in zijn geslaagd een goed weekend neer te zetten. De race van morgen zal zeer interessant zijn, vooral wat betreft bandendegradatie.'

Williams - Albon (Sprint: 17, Kwalificatie: 14), Sargeant (Sprint: 18, Kwalificatie: 20)

Bij aanvang van de sprintrace startten de Williams-auto's vanaf zo'n lage positie dat de kans op punten eigenlijk al vervlogen was. AlexanderSp Albon wist zich in de kwalificatie enigszins te verbeteren, maar Sargeant raakte in Q1 van de baan waardoor zijn kwalificatie verloren ging.

'Het is tot nu toe een lastig weekend geweest, dus de 14e plaats was waarschijnlijk het beste wat we vandaag konden doen', concludeert Albon. 'Onze auto heeft moeite met de lange bochten op dit circuit en de mix van hoge en lage snelheidsbochten maakt de afstelling lastig. We moesten bochten op lage snelheid prioriteren, waardoor de stabiliteit bij hoge snelheden in gevaar kwam.' Ook de wind had volgens Albon invloed op het presteren van de auto. 'Vandaag hebben we duidelijk gemaakt waar we aan moeten werken en het team kan trots zijn op de veranderingen die we eerder hebben doorgevoerd.'

'De kwalificatie was frustrerend omdat het een goede ronde was tot aan de spin', vertelt Sargeant. 'De auto stond vanmiddag op hoge snelheid op scherp, vooral door de hobbels en veranderingen in het asfalt. Desalniettemin had het een veel betere sessie kunnen zijn. We hebben de sprint gebruikt als een kans om een goede lange run onder onze riem te krijgen en van daaruit hebben we een aantal kleine veranderingen aangebracht voorafgaand aan de kwalificatie.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws