Analyse Kwalificatie | Verstappen verplettert concurrentie met twee pole-ronden in Q3, en vier totaal! Analyse
Analyse

Analyse Kwalificatie | Verstappen verplettert concurrentie met twee pole-ronden in Q3, en vier totaal!

Analyse Kwalificatie | Verstappen verplettert concurrentie met twee pole-ronden in Q3, en vier totaal!

Na vijf jaar zijn we eindelijk weer terug op het Shanghai International Circuit, waar een aantal van de huidige coureurs in de Formule 1 nog nooit een raceweekend hebben meegemaakt. Het was bovendien een gelegenheid voor de FIA om het nieuwe sprintformat uit te testen, met de racekwalificatie gewoon weer op de zaterdag, en met voor de teams een extra paar uur om tussen Sprint en normale kwalificatie de setup van hun bolides te optimaliseren. Zoals gebruikelijk, gaat F1Maximaal weer aan de slag met de analyse van de kwalificatie, en het format hebben we, om zelf ook maar een FIA-tje te doen, eveneens enigszins gewijzigd.

Het Shanghai International Circuit, dat naast andere sportevenementen natuurlijk de Formule 1 host, is gebouwd in 2004 tegen een relatief klein bedrag voor zo’n circuit, rond de 450 miljoen dollar, maar heeft zoals al vermeld een jaar of vijf stilgelegen. Dit was te wijten aan de coronapandemie en de strenge regels die China erop na hield om deze ziektegolf in het gareel te dwingen. Het was ook hoog tijd dat het asfalt een opknapbeurt kreeg, en dat werd gedaan door delen opnieuw van een gebruikelijk F1-wegdek te voorzien, maar ook door delen te ‘schilderen’ met een bitumineuze deklaag.

Er werd gezegd dat dit gedaan is om onder meer het regenwater beter af te laten vloeien, maar naar mijn weten heb je daar een ZOAB-achtige laag (Zeer Open Asfalt-Beton, een Nederlandse uitvinding; heel goed voor het afvoeren van water, maar wel erg slecht in verband met verhoogde bandenslijtage) voor nodig, niet een laag die alle poriën van het asfalt helemaal verstopt. Je kunt dit spul feitelijk vergelijken met de teerlaag die gebruikt wordt bij de bouw van huizen om te voorkomen dat er water door de muren sijpelt bij de delen die beneden het maaiveld verdwijnen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Fraai moment tijdens de Sprint, gevecht tussen Carlos Sainz en Sergio Pérez, met een deel van de tribune op de achtergrond tijdens het raceweekend in China, 2024.
Fraai moment tijdens de Sprint, gevecht tussen Carlos Sainz en Sergio Pérez, met een deel van de tribune op de achtergrond tijdens het raceweekend in China, 2024.

Het is natuurlijk wel wat steviger, en minder soepel, aangezien er actief van die laag gebruik gemaakt wordt, doordat er heel snelle auto’s overheen scheuren. Het zou in principe ook voor minder bandenslijtage moeten zorgen, op voorwaarde dat er voldoende grip blijft. Zonder grip glijden de auto’s te veel, en dat vindt het schoeisel onder de auto’s over het algemeen niet erg prettig. Het doet de levensduur van het rubber de das om, doordat het graining veroorzaakt, en onregelmatige bandenslijtage. In ieder geval leek het erop dat in de sprintkwalificatie het eigenlijk best wel voor een niet al te goede afwatering zorgde.

Shock exit voor Hamilton in Q1

Coureurs met een droogweerafstelling van de auto hadden het dan ook erg zwaar, ondanks de intermediate-banden die ze mochten gebruiken. Dat alles was echter geen probleem in de kwalificatie voor de hoofdrace. Er was geen regen voorspeld, wel bewolking en dat het relatief koud zou zijn. Op zich zou dat een voordeel moeten beteken voor het team van Toto Wolff, maar het mocht niet helpen dit keer, want Lewis Hamilton kwam niet verder dan plek achttien. Yuki Tsunoda deed het ook niet beter dan in de sprintkwalificatie, en kon zich ook niet uit Q1 redden, zie Tabel 1.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Tabel 1. Snelste rondetijden, kwalificatie in Q1 op het Shanghai International Circuit, China 2024.
Tabel 1. Snelste rondetijden, kwalificatie in Q1 op het Shanghai International Circuit, China 2024.

Ook publieksfavoriet Zhou Guanyu haalde Q2 niet ondanks zijn goede prestatie een dag eerder, net zomin als Kevin Magnussen en de gebruikelijke achterblijver, Logan Sargeant. Verder was het opvallend dat Sergio Pérez nogal wat broddelwerk afleverde, en maar met de hakken over de sloot door was naar Q2. Eveneens opvallend was dat de Canadees van Aston Martin het voor elkaar kreeg om een paarse sector 1 te laten noteren, en dat mag wel als bijzonder bestempeld worden, aangezien hij het momenteel niet al te best doet in kwalificaties en races.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Tabel 2. Snelste sectortijden, kwalificatie in Q1 op het Shanghai International Circuit, China 2024.
Tabel 2. Snelste sectortijden, kwalificatie in Q1 op het Shanghai International Circuit, China 2024.

Hadden de heren coureurs hun beste sectoren aan elkaar weten te rijgen, dan was er nauwelijks iets veranderd. Alleen Pérez zou dan op een veiliger plek hebben gestaan, en Albon zou Lance Stroll gepasseerd zijn op de Q1-ranglijst (zie Tabel 2). Overigens was duidelijk dat het publiek hier in China duidelijk zeer F1-gezind was, gezien het enthousiasme waarmee alle coureurs eigenlijk wel aangemoedigd werden, zij het dat het gejuich voor Zhou echt oorverdovend was.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli chinese grand prix zaterdag 23
Carlos Sainz toch weer op weg naar Q3, kwalificatie Grand Prix van China, Shanghai International Circuit

Sainz crasht, maar weet toch nog een goede ronde te rijden

Het waaide nogal tijdens de kwalificatie, al vielen de gevolgen wel mee, voor zover we het konden beoordelen. Een enkele coureur klaagde erover, maar incidenten veroorzaakt door de wind hebben we niet zien gebeuren. Wat we wel meemaakten, was een verbouwing van de muur door Sainz in de laatste bocht. Gelukkig wist hij zijn auto nog op een zodanige manier de barrière in te werken, dat het nog relatief zacht ging, en zijdelings, waardoor alleen zijn voorvleugel het begaf. Hij kwam echter wel tot stillstand, wat normaal gesproken betekent dat je de rest van een kwalificatie moet uitzitten.

Hij kon echter zelf zijn auto weer aan de praat krijgen, en terugrijden naar zijn pitbox, waar hij voorzien werd van een nieuwe voorvleugel. Gezien de code rood voor het opruimen van een beetje puin had hij daardoor geen verder oponthoud. Hij kwam met de schrik vrij. De raceleiding liet hem ook weer vertrekken en verder meedoen, wat betekent dat het toch mogelijk is om maatwerk qua reglementering te verkrijgen. Mogelijk door de extra aansporing omdat hij effectief maar één volledige ronde kon rijden, deed hij het erg goed, eindigend op P4 nog voor zijn teamgenoot, zie Tabel 3.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Tabel 3. Snelste rondetijden, kwalificatie in Q2 op het Shanghai International Circuit, China 2024.
Tabel 3. Snelste rondetijden, kwalificatie in Q2 op het Shanghai International Circuit, China 2024.

Ook George Russell kon maar een enkele volledige ronde rijden, omdat de gele en rode vlag optraden net toen hij aan zijn laatste sector van zijn eerste snelle ronde begon. Dat was echter voldoende voor een zesde plek. Pérez verbruide zijn ronden dit keer niet, en wist netjes achter zijn teamgenoot te eindigen, op slechts iets meer dan twee tienden achterstand. De huidige wereldkampioen was echter degene die echt de show stal, door als enige, en gelijk maar liefst twee keer, een 1:33-er te rijden.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Tabel 4. Snelste sectortijden, kwalificatie in Q2 op het Shanghai International Circuit, China 2024.
Tabel 4. Snelste sectortijden, kwalificatie in Q2 op het Shanghai International Circuit, China 2024.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hülkenberg verzamelde weer een stempel op zijn toegangskaart voor Q3, terwijl zijn teamgenoot niet verder kwam dan Q1. Valtteri Bottas wist eveneens door te dringen in Q3, en dwong dat af door Stroll de uitgang te wijzen. Interessant om te zien was ook dat bij perfecte ronden met de beste sectoren, het weer Albon en Ricciardo zouden zijn geweest die een plaatsje hoger geëindigd zouden zijn, zie Tabel 4, al had dat voor Q3 verder geen verandering gebracht, en ook niet voor de top tien. Misschien toch tijd voor beide heren te proberen iets consistenter te presteren.

De sympathieke Duitser weer op weg naar een mooie plaats op de grid in de kwalificatie, Grand Prix van China 2024.
De sympathieke Duitser weer op weg naar een mooie plaats op de grid in de kwalificatie, Grand Prix van China 2024.

Verstappen slaat toe, met effectief vier poleronden

Het is duidelijk dat de problemen die Verstappen op vrijdag had, verholpen zijn, en dat er dankzij de vrijgave van Parc Fermé tussen Sprint en racekwalificatie zijn auto bovendien nog beter afgesteld kon worden. Het resultaat was weer een verpletterend machtsvertoon van de Nederlander, die wederom twee 1:33-ers wist te klokken, al kwam zijn teamgenoot dit keer wel heel erg dichtbij, met eveneens een 1:33-er. Dat was echter niet genoeg om Verstappen te verslaan, die er vervolgens nog even een sublieme ronde uit wist te persen, en daarmee poleposition dubbel veiligstelde, net als in Japan (zie tabel 5).

De tekst gaat verder onder de tabel.

Tabel 5. Snelste rondetijden, kwalificatie in Q3 op het Shanghai International Circuit, China 2024.
Tabel 5. Snelste rondetijden, kwalificatie in Q3 op het Shanghai International Circuit, China 2024.

De prestaties met beste sectoren aaneengeregen, zie Tabel 6, zouden de situatie niet gewijzigd hebben, al zouden Alonso en Norris net een ietsje dichterbij hebben gestaan. Alonso verraste in ieder geval door toch nog P3 voor zich op te eisen, terwijl Norris en Piastri beiden Leclerc en Sainz wisten te verslaan. Hülkenberg bleef Bottas nog voor en in zijn snelste ronde klokte hij de snelste sector 1 in de snelle rondes, al pakte Alonso het record voor de allersnelste sector 1 als we alle tijden meerekenen.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Tabel 6. Snelste sectortijden, kwalificatie in Q3 op het Shanghai International Circuit, China 2024.
Tabel 6. Snelste sectortijden, kwalificatie in Q3 op het Shanghai International Circuit, China 2024.

Wat al vermeld werd, is dat Verstappen in totaal vier 1:33-ers scoorde, twee daarvan in Q2, en twee in Q3, en niemand kon die tijden verslaan. Met andere woorden, effectief gezien reed de Limburger maar liefst vier pole-waardige ronden, iets wat we volgens mijn inzichten nog nooit eerder hebben gezien gebeuren, al kan het zijn dat ik het fout heb. Dat vereist nog wat speurwerk. In tabel 7 hebben we al die razendsnelle tijden in een enkele lijst ondergebracht, alsof de nummer één vier verschillende coureurs is. De nummers op het eind van zijn naam geven de volgorde aan waarin hij deze tijden geklokt het, ‘-1’ en ‘-2’ in Q2, ‘-3’ en ‘-4’ in Q3. We hebben de tijden van alle coureurs in een enkele lijst ondergebracht, en dan zien we dat Russell het beter deed in Q2 dan in Q3. Dat is echter natuurlijk niet de werkelijke uitslag, het gaat hier om het moment van verbijstering dat iemand zo consistent en snel zijn rondjes kan rijden, zelfs in een grote stresssituatie als in de kwalificatie.

Wederom een één-twee voor Red bull in de kwalificatie, Grand Prix van China, met vijfde pole voor Verstappen in vijf raceweekends.
Wederom een één-twee voor Red bull in de kwalificatie, Grand Prix van China, met vijfde pole voor Verstappen in vijf raceweekends.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Tabel 7. Alle polewaardige ronden van Verstappen, kwalificatie in Q2 en Q3 op het Shanghai International Circuit, China 2024.
Tabel 7. Alle polewaardige ronden van Verstappen, kwalificatie in Q2 en Q3 op het Shanghai International Circuit, China 2024.

Tenslotte hebben we ook een poging gedaan om te kijken waar Verstappen het won van zijn Mexicaanse teamgenoot, door telemetrische gegevens in een grafiek neer te zetten, zie hieronder. Wat we hier laten zien is de afgelegde afstand in de ronde, horizontaal, afgezet tegen de snelheid die op dat punt door beide coureurs gehaald werd. Het is natuurlijk niet gemakkelijk om te zien, omdat zelfs drie tienden verschil op deze afstand maar ongeveer een derde van een procent is.

De tekst gaat verder onder de grafiek.

Grafiek: Telemetrie voor poleposition en P2. de snelste ronden.
Grafiek: Telemetrie voor poleposition en P2. de snelste ronden.

Sector 1 is hier grofweg het punt waar onderaan 1265 staat (dat is meters), dan hebben we bochten 1 tot en met 5 gehad, en begint het afremmen voor bocht 6. Het verschil in het voordeel van Verstappen is hier slechts vijf honderdsten, en in de grafiek gaat het ook min of meer gelijk op. Soms wint Verstappen een beetje, en soms Pérez. Wat wel opvalt als je naar de snelheden kijkt en hoe ze afgebouwd worden, is dat de huidige wereldkampioen meestal eerder begint te remmen, dan scherp draait, en heel snel weer op het gas komt. Het valt ook op dat de Mexicaan dat soms ook doet, maar lang niet altijd, en ook niet consistent.

In sector 2 is het verschil wat groter, ruim twaalf honderdsten. Deze sector loopt ongeveer tot 3053 meter, met bochten 6 tot en met 10. Hier is het iets duidelijker dat Verstappen vaak iets vroeger remt, en ook vroeger op het gas gaat, en in de iets meer doordraaiende bochten met de andere lijnen die hij kiest meer snelheid weet te behouden. In sector 3 is dit nog iets extremer, al weet Pérez regelmatig een hogere snelheid te halen, een paar kilometer meer. Het is duidelijk dat de rijstijl van de wereldkampioen met een zeer puntige auto veel effectiever en efficiënter is, want hij wint hier nog eens veertien honderdsten, om zo op die ruim drie tienden in totaal te komen.

Verstappen gaf hier duidelijk weer een masterclass, met P1 in elke kwalificatiesessie, en vier pole-waardige ronden. Of het morgen zo gemakkelijk zal gaan als in de Sprint, weten we echter nog niet, om de simpele reden dat de defensieve acties van Alonso achter Hamilton een zeer vertekend beeld gaven van het werkelijke snelheidsverschil. Aan de andere kant is de verwachting wel dat als de nummer één de eerste paar bochten veilig doorkomt, hij waarschijnlijk de rest van het veld wel ruim achter zich zal laten. De strijd daarachter zal echter wel spannend zijn, afgezien van het mogen genieten van een bijna buitenaards goede coureur.

Door: Wim G. Vandebilt

Lando Norris op weg naar P3 in de kwalificatie, Grand Prix van China 2024.
Lando Norris op weg naar P3 in de kwalificatie, Grand Prix van China 2024.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws