Verslag kwalificatie | Verstappen oppermachtig met recordpole, mijlpaal voor Red Bull Formule 1
Formule 1

Verslag kwalificatie | Verstappen oppermachtig met recordpole, mijlpaal voor Red Bull

Verslag kwalificatie | Verstappen oppermachtig met recordpole, mijlpaal voor Red Bull

Max Verstappen heeft zijn vijfde poleposition van 2024 gepakt, en zijn zesde op rij. De Nederlander zet daarmee zijn persoonlijk record neer, en nadert de recordreeksen van Ayrton Senna, Alain Prost, Michael Schumacher, en Lewis Hamilton. Verstappen pakte de honderdste poleposition voor Red Bull Racing, en zag Sergio Pérez de tweede plek pakken. Verstappen wist de vier(!) snelste tijden van de kwalificatiesessie te noteren.

Nadat de coureurs eerder op de dag al negentien ronden lang aan het werk gingen in de sprintrace, stond om drie uur 's middags lokale tijd nog de kwalificatie voor de Grand Prix op het programma. Daarbij gingen de heren voor het eerst in kwalificatieomstandigheden met het zachte C4-rubber op pad, aangezien de mediumbanden verplicht zijn in de eerste twee delen van de sprintkwalificatie, en SQ3 onder natte omstandigheden plaatsvond, met dus regenbanden.

Q1: Hamilton met een shock exit

Toch koos niet iedereen voor de zachte banden in Q1. Aangezien George Russell in de sprintrace liet zien dat de zachte banden ook in raceomstandigheden competitief waren, wilde Carlos Sainz een set zachte banden sparen, en ging hij in Q1 eerst met mediumbanden het circuit op. De eerste tijden werden neergezet door de vaste klanten uit het middenveld en de achterhoede. Pierre Gasly opende het bal met een 1:36,9, maar al snel ging Kevin Magnussen sneller, waarna Russell met een 1:36,4 het stokje overnam. Sainz bleef op de mediums op 1:36,9 steken, en dat was duidelijk onvoldoende.

De tijd van Russell bleef ook niet lang staan. Charles Leclerc verhoogde de lat naar 1:35,9, maar het was Fernando Alonso die met een 1:35,1 de eerste echte serieuze tijd neerzette. Verstappen was in zijn eerste poging langzamer in de eerste twee sectoren, en moest uiteindelijk dan ook genoegen nemen met een voorlopig tweede tijd, voor een opvallend sterke Valtteri Bottas. Oscar Piastri was in de sprintrace nog niet al te snel, maar had over één ronde wel de smaak te pakken: de Australiër snelde met een 1:35,0 naar de eerste tijd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

china 2024 sergio perez red bull racing shanghai international circuit
Sergio Pérez ontsnapte in een spannende Q1-sessie.

Sainz erkende al snel dat zijn mediumbanden weinig succes zouden opleveren, en wisselde dus naar de zachtere banden, waarop hij het een stuk beter voor elkaar had. Middels een snelle middensector zette hij de eerste 34'er van de dag neer. Op dat moment, met zes minuten op de klok, had Sergio Pérez nog geen tijd staan. De Mexicaan kwam in zijn eerste ronde Alexander Albon tegen en had daarna een tweede set Pirelli-banden nodig. Ook Lando Norris en Lewis Hamilton stonden in die slotminuten nog in de gevarenzone.

Norris en Pérez brachten zichzelf met drie minuten te gaan in veiligheid. De Brit pakte met 1:34,8 de snelste tijd, terwijl Pérez plaatsnam op de zesde plek. Hamilton zocht het risico wat meer op, en kwam pas op het laatste moment weer het circuit op, met al het risico op een rode vlag, die roet in het eten zou kunnen gooien. Dat gebeurde echter niet, al spinde Logan Sargeant wel nog bij het vallen van de vlag. Hoewel er geen rode vlag kwam, viel Hamilton wel uit dankzij een fout in zijn snelle ronde. De Brit zal de Grand Prix vanaf de achttiende plek moeten aanvangen.

Hamilton zal Yuki Tsunoda nog achter zich zien, net als vaste hekkensluiter Sargeant. Thuisrijder Zhou Guanyu en Kevin Magnussen vielen ook af, waardoor Alpine voor het eerst met twee coureurs het tweede deel haalde. Verstappen en Leclerc schoten in die slotseconden met nieuwe sets banden nog naar de eerste twee plekken, beide met een 1:34,7, terwijl Pérez als nummer vijftien ontsnapte dankzij fouten van anderen.

Q2: Sainz zorgt voor rode vlag

In Q2 zette Hülkenberg als eerste een rondetijd neer, al wist de Duitser dat collega's met snellere auto's hem snel zouden terugverwijzen. Dat was in eerste instantie Alonso, en later Piastri, maar Verstappen knoopte een toprondje aan elkaar, en zette drie paarse sectoren neer, met een 1:33,9(!) tot gevolg. Daarmee was hij een halve seconde sneller dan Norris, die de tweede tijd overnam. Daar bleef het voorlopig ook bij, want Carlos Sainz zorgde voor een rode vlag door bij het opkomen van het circuit te crashen. De Spanjaard raakte de grindbak bij het opkomen van het rechte stuk aan, en eindigde zo in de muur aan de andere kant van het circuit. De Ferrari-coureur kon zijn weg wel weer vervolgen, zonder voorvleugel. De schade leek verder beperkt te zijn.

De sessie werd met een kleine zeven minuten op de klok herstart, waarbij Russell en Sainz nog geen tijd hadden staan. Russell probeerde een herhaling van Hamilton in Q1 te vermijden, en ging na de herstart dus al snel onderweg. De Mercedes-coureur liet daarbij de derde noteren en leek dus veilig te zijn. Verstappen vergrootte voorin het gat met een nieuwe set zachte banden en een 1:33,7, waarmee het gat naar nummer twee Norris een kleine zeven tienden was.

Sainz, nog zonder tijd, en Leclerc, die tiende stond na een run op gebruikte banden, stonden onder druk bij het vallen van de vlag in Q2. Beide Ferrari-mannen brachten zichzelf in veiligheid: Sainz reed naar de tweede plek, en zag Leclerc tot op drie honderdsten naderen, totdat Pérez de tweede plek overnam. Achter de coureurs van Red Bull Racing en Ferrari volgden Norris, Russell, Alonso, en Piastri als verwachte namen. De laatste twee plekjes gingen naar verrassingen Hülkenberg en Bottas, waardoor het einde verhaal was voor Lance Stroll, Ricciardo, Esteban Ocon, Alexander Albon, en Gasly.

Q3: Verstappen laat uitdagers om P2 strijden

Verstappen zette in Q3 ook bij de eerste pogingen de snelste tijd neer, maar zijn 1:33,9 was minder snel dan zijn snelste tijd uit Q2, en dus was er nog marge voor verbetering. Toch was het verschil met de concurrentie levensgroot: Alonso was op vier tienden achterstand de verrassende nummer twee, voor Pérez, Norris, Piastri, en de teleurstellende Ferrari-coureurs, die dus wisten dat ze in de laatste poging nog flink wat verbetering moesten vinden, net als Russell met de negende tijd.

Met inmiddels drie 33'ers op zak in de kwalificatie - iets wat nog geen andere coureur voor elkaar had gekregen - was het machtvertoon van Verstappen groter dan het tot nu toe geweest is in de kwalificatiesessies van 2024, en dus hadden de uitdagers weinig realistische hoop op poleposition. In het gevecht voor de overgebleven plek op de eerste startrij schoot Sainz met een 34,2 naar de tweede plek, waarna Leclerc 0,008 seconden sneller ging.

Beide Ferrari-coureurs zouden echter nog terugverwezen worden: Piastri ging met eveneens een 34,2 marginaal sneller, maar zag Norris en later Alonso nog onder zijn tijd doorgaan. Pérez was met een 1:33,982 echter de eerste coureur na Verstappen met een 33'er, en pakte de tweede plek, terwijl Verstappen de vier snelste tijden van de sessie liet noteren en afsloot met een 1:33,660: de snelste tijd van de dag. Achter Pérez start Alonso dus knap als derde, voor Norris, Piastri, Leclerc, Sainz, Russell, Hülkenberg, en Bottas. Verstappen pakte de vier(!) snelste tijden van de dag.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws