Doornbos ziet Verstappen en Red Bull balen: 'Dit is wel een tikje' Formule 1
Formule 1

Doornbos ziet Verstappen en Red Bull balen: 'Dit is wel een tikje'

Doornbos ziet Verstappen en Red Bull balen: 'Dit is wel een tikje'

Robert Doornbos denkt dat Red Bull Racing een tik te verduren heeft gekregen na de plotse pole van Mercedes. Max Verstappen en Sergio Pérez rekenden zich al rijk, maar moesten hun meerdere erkennen in Valtteri Bottas en Lewis Hamilton. De Ziggo Sport-analist zag daarnaast dat Verstappen beslist geen foutloze sessie kende in Mexico, waar hij in zijn eerste run tijd liet liggen, en in zijn tweede run afgeleid raakte door zijn teamgenoot en Yuki Tsunoda.

'Het is typisch Mercedes dat ze niet te onderschatten zijn. Kijk naar Zandvoort, toen zat Hamilton er 38 duizendsten achter in de kwalificatie, terwijl hij het rondje ervoor nog op drie tienden zat', zo opent de Nederlander, die Mercedes iets zag doen wat ze eerder dit jaar ook al geflikt hebben. 'Dit is wel een tikje. Het is met name bijzonder hoe Mercedes het opbouwt in de sessie.' Elke run haalt het team uit Brackley er weer een paar tienden af.

Doornbos vervolgt: 'Het is een klap, maar het past wel in dit seizoen. Iedere sessie is bijzonder op zich, en het is heel onvoorspelbaar. Zo wil je de Formule 1 natuurlijk zien. Als het zo doorgaat, eindigt het in Abu Dhabi.' De twee topteams houden het spannend tot aan het bittere eind als het stuivertje wisselen blijft, zoals ze in Austin en Mexico bijvoorbeeld al gedaan hebben.

Verstappens slordige Q3 in Mexico

Ook analyseert Doornbos twee relatief slordige kwalificatieruns van Verstappen. Zijn eerste run in Q3 kende de Limburger significante balansproblemen. 'Bij het opkomen van het rechte stuk zien we al dat hij tractieproblemen heeft. Dat geeft al niet het vertrouwen dat je de banden op de juiste temperatuur hebt.' Verstappen gaf na de sessie ook aan dat de bandentemperatuur een van de grootste pijnpunten van de middag was.

'Dan rijdt hij sector 3 in en ziet hij die auto voor hem (een AlphaTauri, red.)', vervolgt Doornbos, die het nog steeds heeft over de eerste run van Q3, en dus niet het rondje waarin Yuki Tsunoda voor hem van de baan schoot. In die eerste run zag hij in zijn ooghoek dus ook een bolide van het zusterteam van Red Bull. 'Toch een beetje frustratie misschien dat die auto in de weg zou rijden. Hij gaat vroeg op het gas, krijgt overstuur en moet corrigeren.'

'Dat kost je gewoon tijd en dan mis je ook een beetje het gevoel om het maximale uit die band te halen. Zo'n set is maar goed voor één ronde', weet de voormalig Formule 1-coureur. Na zo'n kwalificatierun kan een setje rode banden meteen de prullenbak in. Zonde dus om een set rubber te verliezen op één klein momentje waarin een coureur afgeleid is.

Red Bull maakt het niet waar

Red Bull moest het in de tweede run van Q3 dus waarmaken, maar een antwoord op de toptijd van Valtteri Bottas bleef uit. 'Dus hij móést het doen in die tweede run, maar als je het rondje ziet van Bottas, dan weet je wel waarom zijn ingenieur na de eerste run al dacht dat hij poleposition had. Die was redelijk foutloos.' Al met al stelde Red Bull dus teleur, maar de ronde van de Fin was dusdanig goed dat ook een deel van de matige middag van Red Bull hem toe te dichten is.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws