F1 in het kort | Alonso geeft startplek op en start vanuit de pitstraat Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Alonso geeft startplek op en start vanuit de pitstraat

F1 in het kort | Alonso geeft startplek op en start vanuit de pitstraat

In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Alonso geeft startplek op en start vanuit de pitstraat

Het lijkt haast een herhaling van 2023: Aston Martin komt met een flink pakket aan upgrades, en die leveren niet meteen het gewenste succes op. De zaterdag van Fernando Alonso leverde een crash in VT3 op, en de negentiende startplek. Die plek geeft de Spanjaard nu op. Aston Martin past de auto van Alonso aan, die daardoor vanuit de pitstraat aan de race zal moeten beginnen. 'Als we uit de pitstraat starten, zijn er ook wat voordelen. Ik zag bijvoorbeeld de startcrash bij de Formule 2, dat moeten we vermijden gezien het beperkte aantal beschikbare onderdelen in de Formule 1', liet de 42-jarige optekenen bij Autosport.

Ricciardo komt weg met een boete na incident Magnussen

Daniel Riccardo kan opgelucht ademhalen, want de Australiër komt weg met alleen een boete van €5.000 na zijn VT3-incident met Kevin Magnussen. De Deen moest in de laatste ronde van de sessie flink op de rem en reed zelfs het gras in, toen hij een langzaam rijdende Ricciardo tegenkwam in bocht 13. De Visa Cash App RB-coureur kreeg geen hogere straf, omdat er volgens de stewards geen sprake was van 'impeding'. Het incident vond namelijk plaats nadat de sessie al was afgevlagd, en Ricciardo onthield Magnussen daarom niet van het rijden van een snelle ronde. De stewards plaatsen wel de kanttekening dat ze normaliter zo'n incident in VT3 niet zouden onderzoeken, maar omdat het incident 'potentieel gevaarlijk' was, moesten beide coureurs toch bij de stewards langskomen.

Ricciardo en Magnussen moeten bij de stewards verschijnen

Daniel Ricciardo en Kevin Magnussen kwamen elkaar aan het einde van de derde en laatste vrije training van de Grand Prix van Emilia-Romagna nog even tegen. De Deen moest in bocht 13, uit Acque Minerali, vol de rem in en stuurde zelfs het gras op om een botsing te voorkomen, toen hij een langzaam rijdende Ricciardo en Yuki Tsunoda tegenkwam. Zowel Ricciardo als Magnussen moeten na de sessie hun verhaal bij de stewards doen.

Alonso wil niks kwijt en snauwt interviewer af na VT2

Na afloop van de tweede vrije training op het circuit van Emilia-Romagna, verscheen Aston Martin-coureur Fernando Alonso kort voor de camera van F1.com. Veel zin leek de Spanjaard niet te hebben in het korte gesprek met de verslaggever. Over de prestaties van zijn team wil Alonso weinig kwijt. 'Natuurlijk (rijden we, red.) meer rondes dan in een sprintweekend. We zullen zien wat we van vandaag kunnen leren om morgen het beste resultaat neer te kunnen zetten.' Wanneer de verslaggever Alonso vraagt met welk gevoel hij uit VT2 is gekomen, blijkt dat een verkeerde zet te zijn. Nog voordat de interviewer zijn vraag kan afmaken, onderbreekt Alonso hem. 'Ik weet het niet. Dit interview is onmiddellijk na VT2. Dit is hoe het voor jullie werkt, maar niet voor ons', snauwt Alonso terwijl hij aanstalten maakt om weg te lopen. De interviewer hoopt nog wat meer informatie uit hem te kunnen halen, maar dat is tevergeefs. 'Morgen is weer een dag en die is beter voor interviews', snoert Alonso hem de mond.

Mercedes loopt leeg: volgend kopstuk vertrekt

Eerder deze week kondigde Ferrari de komst van Jérôme D'Ambrosio en Loïc Serra aan. Beide mannen komen over van concurrent Mercedes, net als Lewis Hamilton, en Mercedes ziet nu het volgende kopstuk vertrekken: Mirror Sport kreeg van de Duitse fabrikant de bevestiging dat hoofdaerodynamicus Gioacchino Vino het team verlaat. Waar Vino naartoe gaat, is nog niet duidelijk.

Pérez krijgt boete voor te snel rijden in de pitstraat

Sergio Pérez zorgde tijdens de eerste vrije training van het Grand Prix-weekend in Imola gelijk voor de eerste rekening voor zijn team, doordat de Mexicaan te snel door de pitstraat reed. De Red Bull-coureur reed bijna 9 km/u te hard, en krijgt daarom een boete van €1.000.

McLaren voegt twee coureurs toe aan Driver Development Programme

Aan de vooravond van het Grand Prix-weekend in Imola, kondigt McLaren aan dat Formule 3-coureurs Alex Dunne en Martinius Stenshorne nu onderdeel zijn van het Driver Development Programme. Dunne won in 2022 het Britse F4-kampioenschap en eindigde op de tweede plaats in het Italiaanse F4-kampioenschap datzelfde jaar. Stensehorne won meerdere kartkampioenschappen en was afgelopen jaar de concurrent van Andrea Kimi Antonelli in FRECA, waar hij zijn debuutrace wist te winnen. ‘Het hele team kijkt ernaar uit om Alex en Martinius welkom te heten in de McLaren-familie en we zullen nauw samenwerken om hun ontwikkeling te ondersteunen’, zegt Stephanie Carlin, het hoofd van F1 Business Operations bij McLaren.

Terugkerende grindbakken op Imola moeten track limit-probleem oplossen

De organisatie van het circuit in Imola heeft besloten om meer grindbakken te installeren voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Emilia-Romagna, zo schrijft Motorsport.com. De circuitdirectie heeft de Italiaanse baan flink onder handen genomen. Waar voorheen uitloopzones van asfalt waren, zijn nu namelijk weer grindbakken aangelegd. De organisatie hoopt hiermee dat coureurs minder vaak over de track limits zullen gaan, omdat buiten de baan rijden nu door de grindbakken flink zal worden afgestraft. Vermoedelijk gaat de organisatie van de Grand Prix van Oostenrijk, waarbij de coureurs in 2023 maar liefst 1200 overtredingen maakten betreffende het overschrijden van de track limits, ook meer grindbakken aanleggen.

Verstappen kijkt uit naar race in Italië: 'Altijd leuk om op een oud circuit te rijden'

Regerend wereldkampioen Max Verstappen heeft in aanloop naar de race op het circuit van Emilia-Romagna in Italië via zijn website van zich laten horen. Verstappen laat weten erg uit te kijken naar de race aankomend weekend. 'Imola is altijd een iconisch circuit om op te racen. We kijken er erg naar uit om terug te keren (naar het circuit, red.) nadat de race vorig jaar werd afgelast. Als team hebben we hier een paar fantastische resultaten neergezet en het is altijd leuk om op zo'n oud circuit als dit te mogen racen. Het is een heel technisch circuit met een paar ingewikkelde combinaties van bochten en remzones.'

De afgelopen week heeft Verstappen veel tijd doorgebracht op het hoofdkantoor van de Oostenrijkse renstal in Milton Keynes. 'Het team in Milton Keynes en dat langs het circuit hebben allemaal heel hard gewerkt. Ik ben zelf deze week teruggegaan naar de fabriek om op de sim te werken. Het is ook fijn om weer in Europa te gaan racen. We kijken erg uit naar wat het weekend ons zal brengen', eindigt de Limburger.

Ferrari-bolide Scheckter levert megabedrag op 

Tijdens een veiling van veilinghuis RM Sotheby's heeft de Ferrari-bolide waarmee Jody Scheckter in 1979 zijn enige wereldtitel in de Formule 1 won afgelopen weekend in Monaco 7.655.000 euro opgebracht. Enkel een Mercedes W196R uit 1964 (22,8 miljoen), de Mercedes W04 van Lewis Hamilton uit 2013 (17,5 miljoen euro) en de Ferrari F2003 van Michael Schumacher (12,4 miljoen euro) leverden meer op, zo schrijft Motorsport.com. Tijdens de veiling, die onderdeel van de Historic Grand Prix of Monaco was, werden meerdere objecten geveild, de totale opbrengst was maar liefst veertig miljoen euro.

Russell mag de Trofeo Bandini in ontvangst nemen

George Russell zal op woensdag 15 mei de Trofeo Bandini, een sportprijs die jaarlijks wordt uitgereikt, in ontvangst nemen. De ceremonie zal plaatsvinden in Brisighella, een plaatsje vlakbij Imola. Russell zal ook achter het stuur kruipen van een auto van honderd jaar oud om vanuit Faenza naar de ceremonie op het dorpsplein te rijden, en de overwinning van Mercedes in de Targa Florio te herdenken. 'Ik kan niet wachten om achter het stuur van de Tipo Indy 2.0 te kruipen en te ervaren wat de coureurs van 100 jaar geleden hebben doorgemaakt', zegt Russell in een persbericht van Mercedes. 'Om zo'n geweldig voertuig te mogen besturen, niet alleen om zo'n belangrijke overwinning in de geschiedenis van Mercedes-Benz te vieren, maar ook op weg naar het ontvangen van de Trofeo Bandini Award, maakt het extra speciaal. Ik kijk uit naar een warm onthaal in Brisighella en ik wil het comité bedanken voor hun genereuze keuze.'

Ferrari haalt Mercedes-kopstuk als adjunct-teambaas binnen

Het vertrek van Jérôme D'Ambrosio bij Mercedes hing al langer in de lucht, en de Belg zal Mercedes nu gaan verlaten, meldt journalist Phillip Horton op X, het voormalige Twitter. Volgens Horton sluit D'Ambrosio op 1 oktober aan bij Ferrari, maar hij als vice-teambaas aan de slag zal gaan onder Frédéric Vasseur. D'Ambrosio reed eerder zelf in de Formule 1, en was teambaas in de Formule E, voordat hij bij Mercedes de rol van Driver Development Director invulde. Ferrari zal vanaf 1 oktober ook over Loïc Serra beschikken, die eerder al Mercedes verliet. Serra wordt bij Ferrari het hoofd van de afdeling Chassis Performance Engineering. Het nieuws is inmiddels bevestigd door Ferrari.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws