Analyse | Zoveel voordeel pakte Verstappen dankzij slipstream van Hülkenberg Formule 1
Formule 1

Analyse | Zoveel voordeel pakte Verstappen dankzij slipstream van Hülkenberg

Analyse | Zoveel voordeel pakte Verstappen dankzij slipstream van Hülkenberg

De zaterdag in Italië leverde een bloedstollend spannende kwalificatie op, waarbij Max Verstappen, Oscar Piastri, Lando Norris, en Charles Leclerc tot de grootste kanshebbers behoorden. Uiteindelijk trok de Nederlander aan het langste eind. Verstappen gaf zelf na afloop al aan dat een slipstream van Nico Hülkenberg bepalend was. F1Maximaal.nl zocht uit hoeveel voordeel Verstappen nu daadwerkelijk pakte hiermee.

Toeval was het volgens Verstappen en Hülkenberg niet dat de Duitser zijn Westerbuur een handje hielp in Q3. Verstappen had Hülkenberg eerder in de sessie ook al slipstreams gegeven, en er zo aan bijgedragen dat de Haas-coureur aan Q3 mocht deelnemen. Aangezien Hülkenberg en Verstappen geen directe concurrenten zijn, had Hülkenberg er geen problemen mee om Verstappen ook aan wat extra rondetijd te helpen op het bepalende moment.

Hülkenberg werd er in Engeland mee geconfronteerd door Sky Sports F1 dat zijn slipstream Oscar Piastri (en na diens straf, Lando Norris, red.) poleposition had gekost. Hülkenberg zat daar duidelijk niet mee, en reageerde met een lach. Hij had zelf namelijk keer op keer een slipstream gekregen tussen bocht 15 en bocht 17, zie onderstaande afbeelding. F1Maximaal.nl zocht uit of de slipstream inderdaad het verschil heeft gemaakt tussen Verstappen en de McLarens.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Analyse | Zoveel voordeel pakte Verstappen dankzij slipstream van Hülkenberg
Het circuit in Imola.

Voordeel slipstream

Verstappen week vervolgens in zijn opwarmronde uit voor Hülkenberg voor bocht 17, en volgde de Duitser uit bocht 18 op het lange rechte stuk naar bocht 2. Start-finish ligt al vroeg op het rechte stuk, waardoor een hogere topsnelheid daar veel kan opleveren. Uit de onderstaande tabel werd duidelijk hoe bepalend de slipstream zou zijn. Dankzij de slipstream kwam Verstappen met zeven kilometer per uur hogere topsnelheid aan bij het eerste rempunt. Hier had hij al anderhalve tiende gewonnen ten opzichte van Oscar Piastri.

Verstappen gaf zelf al aan dat hij zó snel bij de eerste echte bocht aankwam, dat hij zich een beetje verremde. Dat kostte hem uiteindelijk echter geen tijd. Het voordeel bij de apex van bocht 2 was opgelopen tot 0,25 seconden, en bij het uitkomen van die bocht verloor Verstappen ietwat tijd door bocht vier, richting het volgende rempunt voor bocht 5. Tussen de remzone voor bocht 2 en de volgende remzone voor bocht 5 pakte Verstappen nog 0,04 seconden extra, dus hoewel het late remmen hem wat exit speed kostte, kostte het geen rondetijd vergeleken met de jonge Australiër.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Bocht Verstappen Piastri Tijdsverschil tot dit punt
Aanremmen T2 339 km/u 332 km/u 0,15 seconden
Minimumsnelheid T2 171 km/u 170 km/u 0,25 seconden
Apex T4 241 km/u 246 km/u 0,21 seconden
Aanremmen T5 299 km/u 296 km/u 0,19 seconden
Minimumsnelheid T6 184 km/u 192 km/u 0,27 seconden
Aanremmen T7 (eind Sector 1) 251 km/u 252 km/u 0,200 seconden

Bij bochten 5 en 6, de volgende snelle chicane remt Verstappen veel later dan Piastri. Daardoor pakt hij tijd bij het ingaan van die chicane, maar moet hij vervolgens wel genoegen nemen met een lagere minimumsnelheid in bocht 6, waardoor hij wat tijd verliest bij het uitkomen van de bocht. In deze bochtencombinatie pakt Verstappen alsnog één honderdste op Piastri. De Limburger sluit de eerste sector - Verstappen-land - met precies twee tienden voorsprong af.

Piastri loopt in bij sector 2 en 3

In de tweede sector remt Verstappen duidelijk later weer voor de langzame linkerbocht, waarna Piastri betere acceleratie heeft op het rechte stuk bergop. Dat zorgt ervoor dat de McLaren-coureur in totaal het gat dicht van 0,20 tot 0,16 seconden op dit stuk. Verstappen wint die verloren 0,04 seconden daarna weer terug in de snelle linkerbocht. In Acque Minerali, de dubbele rechterbocht in het middengedeelte, remt Verstappen opnieuw later, terwijl Piastri tijd terugpakt bij het uitkomen van de bochtencombinatie.

Bocht Verstappen Piastri Tijdsverschil tot dit punt
Minimumsnelheid T7 104 km/u 111 km/u 0,40 seconden
Aanremmen T9 285 km/u 283 km/u 0,16 seconden
Minimumsnelheid T9 230 km/u 227 km/u 0,20 seconden
Aanremmen T11 291 km/u 289 km/u 0,20 seconden
Minimumsnelheid T12 138 km/u 139 km/u 0,32 seconden 
Voor chicane (eind Sector 2) 250 km/u 255 km/u 0,199 seconde (-0,001)

Twee trends worden dus duidelijk: Verstappen is steeds sneller bij het ingaan van de bochten, terwijl McLaren veel grip aan de achterkant van de auto heeft, en daardoor betere acceleratie uit de bochten heeft. Daarnaast ligt de minimumsnelheid van Verstappen in de langzame bochten lager dan die van McLaren, terwijl de Nederlander in de snelle bochten juist wat betere presteert. Dat nadeel in de langzame bochten zorgt in de laatste sector voor tijdsverlies.

Bij de chicane remt Verstappen opnieuw laat en hard. De Nederlander moet echter bij het uitgaan van de bocht even van het gas af, en laat daar veel tijd liggen. De MCL38 van Piastri vindt meteen grip bij het landen op het asfalt, en hij kan het gaspedaal veel sneller weer indrukken. De jongeling pakt de verloren tijd terug op het rechte stuk richting bocht 17.

De Red Bull-coureur neemt in bocht 18, de laatste knik, meer snelheid mee, en heeft hier voor het eerst in een langzame bocht een hogere minimumsnelheid. Daardoor komt Verstappen net wat wijd uit, en verliest hij momentum bij het opkomen van het rechte stuk. Deze fout kost Verstappen uiteindelijk 0,19 seconden, en was dus nog meer waard dan de slipstream van anderhalve tiende uit de openingssector.

Bocht Verstappen Piastri Tijdsverschil tot dit punt
Aanremmen chicane (T14) 277 km/u 274 km/u 0,20 seconden
Minimumsnelheid chicane 108 km/u 113 km/u 0,41 seconden
Aanremmen T17 298 km/u 296 km/u 0,18 seconden
Minimumsnelheid T17 127 km/u 128 km/u 0,28 seconden
Aanremmen T18 178 km/u 175 km/u 0,26 seconden
Minimumsnelheid T18 154 km/u 151 km/u 0,28 seconden
Start-finish 288 km/u 292 km/u 0,074 seconden (-0,125)

Conclusies

Verstappen pakt uiteindelijk poleposition dankzij de slipstream, met een voordeel van 0,074 seconden op Piastri en 0,091 seconden op Lando Norris, terwijl de slipstream 0,15 seconden waard was. De slipstream van de Duitser was dankzij de fout van Verstappen in de laatste bocht vereist om de Limburger aan zijn achtste poleposition op rij te helpen.

Zonder slipstream, maar ook zonder fout in de laatste bocht, had Verstappen echter alsnog poleposition kunnen pakken. Deze twee momenten kunnen niet geheel los van elkaar worden gezien: Verstappen bracht zijn banden sneller op temperatuur, omdat hij in zijn opwarmronde in bochten 18 en 19 al voluit ging om de slipstream van Hülkenberg op te pakken.

Hij wint daar dus anderhalve tiende mee, maar offert wel de levensduur van zijn banden op. Dit kan eraan bijgedragen hebben dat hij in de slotsector te warme banden had, en de laatste bocht niet volledig wist te halen. Hoe dan ook is de conclusies dat McLaren en Red Bull in nagenoeg alle bochten enorm aan elkaar gewaagd zijn, waarbij McLaren uitblinkt qua acceleratie.

Spanning verwacht

Dat kan in de race wel een hoofdrol gaan spelen. Die betere acceleratie heeft met meer grip aan de achterkant te maken, en kan verklaren waarom McLaren de laatste races zo uitblinkt in het bandenmanagement. Daarnaast kan goede acceleratie uit bochten helpen in gevechten, door een gat te trekken bij het opkomen van het rechte stuk, of juist in de slipstream te duiken. Ook Ferrari doet het op de mediumbanden beter dan op het zachte rubber, en dus mag er nog een spannende race verwacht worden.

Deze cijfers lijken ook op spannende kwalificaties te wijzen in de komende weekenden, maar ook de zondagen zullen vanaf nu spannend worden. Zorgwekkend voor Red Bull is namelijk dat McLarens relatieve sterkte juist in de races ligt, en niet in de kwalificaties. In China kwam Norris in de kwalificatie nog 0,505 seconden tekort, en in Miami was de Brit 0,355 seconden langzamer dan Verstappen in de kwalificatie, maar wel sneller in de race. Ditmaal mag Norris wel vanaf de eerste rij starten, en zal er dus naar verwachting een serieuze strijd volgen.

Hoewel de absolute topsnelheid van Verstappen ook op de andere rechte stukken iets hoger lag dan bij Piastri, is McLaren aan het begin van de rechte stukken net wat sterker. Dat werd ook duidelijk in een vergelijking met Lando Norris, die marginaal tijd won op Verstappen op de rechte stukken waar de Nederlander geen slipstream kreeg.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws