F1 in het kort | De Vries: 'We konden niets aan het incident doen' Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | De Vries: 'We konden niets aan het incident doen'

F1 in het kort | De Vries: 'We konden niets aan het incident doen'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

De Vries: 'We konden niets aan het incident doen'

Nyck de Vries botste gisteren op zijn teamgenoot Stoffel Vandoorne tijdens de ePrix in Rome. Vandoorne probeerde een traag rijdende Lucas di Grassi in te halen, maar dat mislukte. De Vries, die er vlak achter reed, kon zijn teamgenoot op dat moment niet meer ontwijken. 'We konden niets aan het incident doen', verklaarde de Nederland na de race. 'Toch is het jammer dat het zo eindigde, want ik denk dat we veel punten hadden kunnen pakken. Het was een ongelukkige afloop een goede race. Ik bleef op de baan en uit de problemen. Tegen het einde begon ik wel een beetje snelheid te verliezen.' Vandaag is er een nieuwe kans voor De Vries, in de tweede race die in Rome wordt verreden.

Hamilton vergeleken met Schumacher en Senna: 'Weet niet of hij beter is'

Jacques Villeneuve heeft in het verleden tegen Michael Schumacher gereden en krijgt in een interview met Corriere della Sera de vraag of Lewis Hamilton beter is dan de Duitser en Ayrton Senna. 'Ik weet niet of hij beter is. Michael en Ayrton wonnen met auto's waarmee je eigenlijk niet kon winnen, in lastige situaties, zonder de steun van het team. Lewis, daarentegen, heeft altijd gedomineerd met de beste auto en met interne steun. Om een vergelijking te maken, zou het nodig zijn om hem zonder deze twee voorwaarden te zien', besluit Villeneuve,

Mercedes-hegemonie in Formule E duurt voort, Vandoorne pakt pole

Na een tumultueuze ochtend in de Formule E, heeft Stoffel Vandoorne opnieuw een pole position binnen gehaald voor Mercedes in de Formule E. De trainingen in de ochtend eindigden beiden vreemd. Met een bizarre kettingbotsing in de eerste vrije training, en een rode vlag in de tweede vrije training door een losgekomen kerbstone. Genoeg reuring dus.

Uiteindelijk wisten Robin Frijns en Nyck De Vries niet ver te komen in de kwalificatiesessie, wel starten beide Nederlanders binnen de top tien. Zo wist Frijns uiteindelijk net niet voor de superpole kwalificatie te gaan, waardoor hij genoegen moest nemen met een zevende positie. De Vries start op zijn beurt vanaf de achtste plek.

Leclerc krijgt eigen tribune in Monaco

Charles Leclerc krijgt zijn eigen tribune tijdens de Grand Prix van Monaco, die over iets meer dan een maand van start zal gaan. Op de tribune kunnen 500 fans van Leclerc zitting nemen en krijgen ze bovendien de kans om met Leclerc een Zoom-sessie te hebben. Het is een optimistisch bericht, nadat vorig jaar de race in Monaco werd afgelast als gevolg van de coronapandemie. Het circuit heeft de ambitie om met een capaciteit van 40% te werken, zo meldt La Gazzetta Dello Sport.

Veekay niet onder de indruk van crash: 'Geen deuk in het zelfvertrouwen'

Rinus Van Kalmthout is niet onder de indruk van zijn crash op de Indianapolis Motor Speedway. De Nederlander kwam hard in de muur terecht tijdens de tests in april, voordat de teams in mei opnieuw naar het legendarische circuit vertrekken om dan de Indy 500 af te werken. Van Kalmthout legt uit dat de wint parten speelde. 'Toen ik de bocht in ging leek het allemaal redelijk stabiel, maar een flinke windvlaag van voren zorgde ervoor dat ik duizend pond aan downforce verloor, daarna verloor ik de auto en vloog ik de muur in', legt de coureur uit ten overstaan van Autosport.com.

'Het was in die zin een grote les voor mij, nu weet ik dat ik de snelheid langzaam moet opbouwen. Ik was de eerste op het circuit, het is dan goed om extra rekening te houden met het feit dat er dan weinig rubber ligt', gaat de Nederlander verder. Van Kalmthout brak zijn vinger bij de crash, maar dat probleem lijkt opgelost. 'In het ziekenhuis hebben ze mij weer opgelapt en nu voel ik er niks meer van. Inmiddels ben ik weer aan het trainen. Het heeft geen deuk achtergelaten in mijn zelfvertrouwen', aldus Van Kalmthout.

Vips houdt hoop op Red Bull-stoeltje: 'Er is altijd druk in het juniorenteam'

Jüri Vips mag dit jaar opdraven in de Formule 2, waardoor er dit seizoen maar liefst drie Red Bull-junioren in de juniorenklasse van de Formule 1 rijden. Genoeg concurrentie dus voor de jonge Est, die directe tegenstanders kent in Jehan Daruvala en Liam Lawson. Van de drie coureurs wordt veel verwacht voor de toekomst, toch weet Vips dat stoeltjes in de Formule 1 schaars zijn. Hij is daarom bereid om op zijn kans te wachten. Uiteindelijk werd er voor Yuki Tsunoda gekozen, iets dat pijn deed bij de Est.

'Maar het was niet onlogisch. Yuki had natuurlijk een heel goed jaar, waardoor hij de promotie gewoon heeft verdiend. Het was wel zwaar dat ik niet zo veel kon racen', vertelt Vips tegenover Motorsport.com. Dat heeft mij bovenal sterker gemaakt. Ik moet dit jaar natuurlijk presteren, maar ik zie niet in waarom ik dat niet zou kunnen. In het eerste weekend hebben we in ieder geval gezien dat we qua snelheid bij de besten horen. Als ik het goed blijf doen en het geluk mijn kant kiest, ga ik zeker kansen krijgen in de Formule 1', sluit Vips af.

Silverstone hoopt op overheidssteun bij terugkeer fans

Het circuit van Silverstone hoopt dit seizoen fans te kunnen verwelkomen op het circuit tijdens de Grand Prix van Groot Brittannië. Daarbij hoopt het circuit te kunnen bouwen op de steun van de Britse overheid. Het circuit heeft samen met een aantal andere sportfederaties gepleit voor een gedeeltelijke opening voor de fans op het circuit, zo meldt Sky Sports.

'Het is belangrijk dat we zo snel mogelijk voorschriften krijgen over hoe we het voor elkaar kunnen krijgen. We hopen dan efficiënt voor te kunnen sorteren op een terugkeer van de fans. We hopen dat er een COVID-certificatie kan komen, waardoor er tijdelijk maatregelen losgelaten kunnen worden', vertellen de verschillende organisaties, waaronder Silverstone, in een brief aan de overheid.

Formule 1 gaat definitief niet naar Rome

Het leek er even op dat Rome een nieuwe gegadigde zou zijn voor een nieuwe Grand Prix op een stratencircuit. De ACI (de motorsportfederatie van Italië, red.) geeft echter te kennen dat die plannen onhaalbaar zijn. De plannen om de koningsklasse van de autosport naar de hoofdstad te halen bleken te duur. 'Er was een kans dat we de sport naar de hoofdstad konden brengen. Een Formule 1-race kost drie keer zo veel als een Formule E race en heeft andere veiligheidsvoorschriften. Het is daarom makkelijker om meerdere Formule E races te organiseren', vertelt ACI-topman Angelo Sticci Damiani aan Corriere Dello Sport.

Formule E zal gebruik maken van Grand Prix-configuratie in Monaco

De Formule E zal tijdens de E-Prix van Monaco toch gebruik maken van de Grand Prix-configuratie van het stratencircuit in het prinsdom, zo meldt The Race. Eerst leek het erop dat de FIA het niet zag zitten, maar ze zijn toch voor het besluit gegaan om de Formule 1-versie van de baan open te stellen voor het elektrische straatracekampioenschap.

Vettel gefascineerd door werk op biologische boerderij

Sebastian Vettel staat bekend als iemand die om de natuur geeft en daarom is hij ook ambassadeur van 'BioBienenApfel'. Dat is een goed doel dat wil werken aan het creëren van een fijne leefomgeving voor bijen. De Aston Martin-coureur raakte gefascineerd door het werk dat gedaan werd toen hij vorig jaar te gast was bij een biologische boerderij.

Zo zei de Duitser het volgende tegenover RTL: 'Ik was altijd al wel geïnteresseerd in landbouw. Daar komt je voeding vandaan en als atleet ben je daar best wel mee bezig. Je kijkt hoe je fitter kan worden door je voeding om alles uit jezelf te kunnen halen. Het was absoluut heel interessant om een kijkje te nemen bij zo'n boerderij.'

Als onderdeel van het goede doel voor de bijen heeft Vettel, samen met zijn dochters, een gigantisch bijenhart gecreëerd: 'Het hart was eerst ene beetje aan de kleine kant, dus ik koos ervoor om het wat groter te maken. Daarna kwamen mijn dochter mij helpen. Eerst deed ik het alleen en dat was echt vermoeiend', grapt en besluit de viervoudig wereldkampioen.

Grosjean voltooid seatfit bij Formule 1-team voor privétest

Romain Grosjean heeft een seatfit voltooid bij een vooralsnog onbekend Formule 1-team. Dat meldt James Gay-Rees, uitvoerend producer van F1: Drive To Survive, tegenover Motorsport Week. Al eerder was bekend dat Grosjean, wiens Formule 1-carrière tot een abrupt einde kwam na een crash tijdens de grand Prix van Bahrein vorig jaar, een privétest zou doen met een team.

Het zou goed kunnen zijn dat de renstal in kwestie Mercedes is. Teambaas Toto Wolff gaf al eerder aan open te staan om Grosjean, die dit jaar in de IndyCar zal uitkomen, een privétest te geven. Volgens het medium zal de test hoogstwaarschijnlijk plaatsvinden op het Britse circuit van Silverstone in een auto van een paar jaar oud.

Russell: 'Mercedes en Williams hebben hetzelfde probleem'

Volgens George Russell heeft de W12 van Mercedes en de FW43B van zijn team Williams hetzelfde probleem. In gesprek met Speedweek.com legt de Engelsman uit dat de twee teams allebei kampen met een auto die gevoelig is voor harde windstoten: 'Wat dat betreft lijken we inderdaad in hetzelfde schuitje te varen. Dat is een dusdanig groot probleem dat je het alleen kan oplossen met een compleet nieuwe auto. Voor ons (bij Williams, red.) is dat geen optie. Mercedes heeft daarin hetzelfde probleem.'

Grosjean aast op lange IndyCar-carrière: 'Ik heb nog wel wat jaren in mij'

Romain Grosjean houdt er zeker rekening mee dat hij langer dan alleen dit jaar actief zal zijn in de Amerikaanse autosport. De Franse coureur, die aan het eind van 2020 werd laten gaan door het F1-team van Haas, ziet geen reden waarom dat geen mogelijkheid zou zijn. 'Als ik het naar mijn zin heb en er goed kan presteren, dan zou ik zeker blijven. Het is natuurlijk moeilijk om nu te beslissen, niet in de minste plaats omdat ik soms zo lang weg ben van mijn gezin, maar ik wil het zeker proberen. Als ik naar de coureurs om mij heen kijk die nog competitief zijn (Scott Dixon, Will Power, Sebastien Bourdais, allen veertigers, red.) geloof ik dat ik nog wel wat jaren in mij heb.'

Schumacher: 'Op de lange termijn wordt het moeilijk voor Mick'

Ralf Schumacher denkt dat zijn neef Mick Schumacher het steeds lastiger gaat krijgen gedurende het seizoen. 'De auto van Haas is traag en lastig te besturen', legt de voormalig F1-coureur uit volgens Corriere dello Sport. 'Op de lange termijn zal het moeilijk worden, maar ik blijf kalm omdat ik Mick ken. Ik denk niet dat hij snel gefrustreerd zal raken.' Men zou volgens Ralf 'geduld moeten hebben' met de Haas-coureur. 'Na een foutje aan het begin ging zijn debuut verder goed. Het maakt deel uit van het groeiproces.'

Uitvoerend directeur Alpine: 'We hebben een behoorlijk upgradepakket voor Imola'

Alpine zal naar de GP op Imola komen met een 'behoorlijk upgradepakket', zegt uitvoerend directeur Marcin Budkowski. 'De zijkant van de vloer en de diffusor zijn momenteel een ontwikkelingsgebied', legt hij uit aan Racefans. 'We hebben daar al werk aan verricht tijdens de wintertest en de GP van Bahrein. We zullen ongetwijfeld meer doen tijdens de komende races. De andere teams zullen dat namelijk ook doen.' Het team hoopt tijdens de GP van Emilia-Romagna al een forse stap te kunnen zetten. 'Met het nieuwe upgradepakket krijgt de auto betere prestaties.'

Uit de tests en trainingen in Bahrein bleek dat de A521 van Alpine moeite had met warme weersomstandigheden. Dat is dan ook een probleem dat het team probeert op te lossen voordat de zomermaanden beginnen. 'Het zal waarschijnlijk nog geen probleem worden op Imola of in Portugal. Maar we hebben wat huiswerk te doen, we begrijpen de situatie namelijk nog niet.' Daarbij moet wel gezegd worden dat de hete temperaturen in Bahrein niet direct als maatstaf gebruikt kunnen worden. 'Het was behoorlijk extreem', verklaart Budkowski. 'Aan het begin van de derde training was de omgevingstemperatuur 38 graden Celsius, de baantemperatuur zelf 47 graden.'

Button: 'Ingenieur Sainz komt dichter bij Leclerc'

'Carlos Sainz zal binnenkort dichter bij het tempo van Leclerc komen', zegt Jenson Button tegenover Sky Sports F1. 'Ik sprak met de McLaren-ingenieurs en ze vertelden me dat de Spaanse coureur in feite een ingenieur is. Hij heeft een zeer intelligente aanpak en werkt vele uren nauw samen met het team.' Dat brengt meer voordelen met zich mee dan alleen veel kennis over de auto. 'Hij laat niet toe dat zijn emoties de overhand krijgen als hij in gevecht is met andere coureurs. Dat hebben we het hele weekend in Bahrein gezien.'

CEO van Circuit Zandvoort: 'De GP komt er hoe dan ook'

De Grand Prix van Zandvoort zal dit jaar doorgaan, onder welke omstandigheden dan ook. Dat zegt circuit-CEO Robert van Overdijk in gesprek met Formule 1 Magazine. 'We doemdenken veel in Nederland. Laten we het erop houden dat de race er linksom of rechtsom komt in september. En als het onverhoopt toch niet mag gebeuren, dan op een ander moment. Maar die race komt er.' Het circuit zal hoogstwaarschijnlijk nog steun moeten vragen van het Formula One Management, aangezien het aantal toeschouwers bij de race beperkt zal zijn.

Technisch directeur AlphaTauri: 'Gasly is een solide referentie'

Volgens Jody Egginton is Pierre Gasly dit jaar nog belangrijker geworden voor AlphaTauri dan vorig jaar. 'De AT02 is een evolutie van de vorige auto', legt de technisch directeur uit aan motorsport-total.com. 'Pierre en zijn team weten hoe die presteerde. Hij kan belangrijke feedback geven en dat kan Yuki Tsunoda weer ten goede komen als die ergens problemen mee heeft. Pierre is een solide referentie.'

Tsunoda zorgt aan de andere kant van de garage juist weer voor goede input omdat hij met een frisse houding het team binnen is gekomen. 'Hij rijdt een beetje anders in de auto dan Pierre', legt Egginton uit. 'Dat roept ook andere vragen op. Het is een goede mix om het team naar voren te brengen.'

Collet en MP Motorsport op P1 in F3-testdagen, Van der Helm laatste

Alpine-pupil Caio Collet kon met het Nederlandse MP Motorsport de snelste tijd rijden tijdens de Formule 3-testdagen. De Braziliaan reed op de Red Bull Ring een 1:18.592, een goede tiende van een seconde sneller dan Dennis Hauger, die op P2 eindigde. De Nederlandse Tijmen van der Helm was wat minder snel dan zijn teamgenoot van MP Motorsport en eindigde als laatste in de tijdenlijst.

Wolff begon carrière met geschminkt gezicht in een superheldenpak

Wie dacht dat Toto Wolff zijn hele leve al een glansrijke carrière kent, heeft het mis. De huidige teambaas van het succesvolle team van Mercedes was ooit zelf racer en daarvoor heeft hij flink aparte dingen voor moeten doen. In gesprek met The Race vertelt hij over de begindagen van zijn carrière. 'Ik was een beginnend coureur en moest dus uit alle hoeken geld zien te toveren', legt Wolff uit. 'Op een gegeven moment belandde ik bij een elektronicazaak, waar ik voor de deur moest staan in een superheldenpak met schmink op mijn gezicht. Het was verschrikkelijk beschamend. Eigenlijk hoopte ik dat niemand dit ooit te weten zou gaan komen, maar dat is nu dus mislukt,' lacht de Oostenrijker.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws