F1 in het kort | Norris komt weg met reprimande na pitstraat-overtreding Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Norris komt weg met reprimande na pitstraat-overtreding

F1 in het kort | Norris komt weg met reprimande na pitstraat-overtreding

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Norris komt weg met reprimande na pitstraat-overtreding

Lando Norris krijgt toch geen tijdstraf van de FIA-stewards. De McLaren coureur, die eerder nog groot kanshebber was op de overwinning in Sochi, gleed in de regenachtige omstandigheden over de witte streep van de pitstraat-ingang, iets waar onder normale omstandigheden sneller een tijdstraf voor wordt uitgedeeld. Norris komt na een gesprek met de FIA echter weg met een reprimande, en behoudt dus zijn zevende positie in de Grand Prix van Rusland.

Tijdstraf voor Stroll na crash met Gasly

Lance Stroll krijgt een tijdstraf van tien seconden en twee strafpunten op zijn racelicentie na het raken van Pierre Gasly in de slotfase van de Grand Prix van Rusland. De Aston Martin-coureur heeft nu in acht punten op zijn licentie, vanaf twaalf punten in een een jaar tijd volgt er een schorsing van één Grand Prix.

Norris moet zich melden bij de FIA-stewards na pitstraat-foutje

Na een fout bij het ingaan van de pitstraat moet Lando Norris zich na afloop van de Russische Grand Prix melden bij de stewards van de FIA. De McLaren-coureur, die even kans leek te hebben op de overwinning in Sochi, gleed over de witte streep heen bij het inkomen van de pitstraat. Het veiligheidsorgaan heeft dit voorafgaand aan de race verboden, dus een tijdstraf lijkt nog een mogelijke uitkomst te zijn voor Norris.

Vijf plaatsen gridstraf voor Giovinazzi, maar zakt maar één plek

Antonio Giovinazzi krijgt voor de Grand Prix van Rusland een nieuwe versnellingsbak en wordt daardoor reglementair vijf plekken naar achteren gezet. Dat is een formele straf, want de Italiaan hoeft slechts één plekje terug. De vier coureurs achteraan (Bottas, Latifi, Leclerc en Verstappen) moeten namelijk verplicht achteraan starten wegens het wisselen van hun motor. Zodoende is alleen Nikita Mazepin de profiteur van Giovianazzi's nieuwe versnellingsbak.

Herbert: 'Ricciardo hoeft niet ontevreden te zijn met P5'

Sky Sports F1-analist Johnny Herbert denkt dat Daniel Ricciardo met P5 een uitstekende kwalificatie neer heeft weten te zetten voor McLaren. De Brit licht toe waarom hij dit vindt: 'Ricciardo zit in een auto waarin hij zich heel het jaar al niet comfortabel voelt. Hij hoeft dan ook zeker niet ontevreden te zijn met P5. Morgen (zondag, red.) heeft hij nog alles om voor te vechten.'

Capito: 'Met Albon geen connectie tussen Red Bull en Williams'

Jost Capito, teambaas bij Williams, geeft aan dat de komst van Alexander Albon niet zal leiden tot een samenwerking met Red Bull Racing. Volgens de Williams-topman heeft Albon Red Bull Thailand altijd al als persoonlijke sponsor gehad, maar dat leidt niet tot een overeenkomst tussen beide teams.

'Het is niet zo dat er een connectie is tussen Williams en Red Bull. Albon is volgend seizoen een full-time Williams-coureur. Op het moment hebben we het overigens niet over technische dingen, vooral op persoonlijk vlak hebben we nu veel contact. Dat komt doordat hij nog steeds werkt voor Red Bull', vertelt hij tegenover Autosport.com.

Olav Mol helpt 50 jaar oude regel ontdekken

De FIA heeft een 50 jaar oude regel herontdekt: strafplekken tijdens de race. Dat meldt Formule 1-commentator Olav Mol. Als coureurs tijdens een Grand Prix een overtreding begaan, heeft de FIA drie strafmiddelen om te de overtreding recht te zetten: tijdstraffen, drive through straffen en stop & go straffen. Nu blijkt er in het FIA-reglementenboek nog een type straf te bestaan, namelijk strafplekken. Coureurs worden een bepaald aantal plaatsen – bijvoorbeeld 5 – teruggezet in de einduitslag van een race. Mol sprak in Monza met Gary Connelly, ‘baas van de stewards’, over alternatieve straffen voor incidenten zoals die tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton op Silverstone. Op Sochi vertelde Connelly aan de commentator dat er in het reglementenboek inderdaad de mogelijkheid bestaat om rijders in de uitslag plekken straf te geven, in plaats van seconden. De regel is echter 50 jaar niet meer gebruikt. Mogelijk zou de regel dus terug kunnen keren.

Grosjean tekent voor IndyCar-topteam Andretti

Oud Formule 1-coureur Romain Grosjean zal volgend jaar voor Andretti Autosport rijden in de IndyCar, de klasse waar hij op dit moment ook al rijdt. De Fransman heeft een indrukwekkend debuutjaar gehad in de klasse, met drie podia op zijn naam. Ondanks dat hij de vier oval-races heeft gemist, kan Grosjean nog steeds de Rookie of the Year-titel nog afpakken van Scott McLaughlin. 'Hij had al een indrukwekkend CV, en zijn wat hij heeft laten zien in zijn eerste seizoen in IndyCar is erg goed. Zijn ervaring zal goed zijn naast onze toch al sterke line-up', aldus teambaas Michael Andretti. Ook Grosjean zelf is tevreden: 'Het is een grote eer om voor een groots team als Andretti te rijden. Iedereen kent de naam Andretti.' De Fransman, bijgenaamd 'The Phoenix', zal in 2022 ook op de ovals rijden.

Horner: 'Nu zitten we voor de rest van het jaar gebakken'

Christian Horner is blij met het feit dat Red Bull Racing in Sochi voor een motorwissel is gegaan voor Max Verstappen. De Oostenrijkse renstal heeft een vierde motorblok geïntroduceerd bij de Nederlander, wat betekent dat hij achteraan start bij de Grand Prix van Rusland. Op de lange termijn draagt de wissel echter significante voordelen met zich mee. 'Nu zitten we voor de rest van het jaar gebakken', meldde Red Bull-teambaas Christian Horner na afloop van de vrijdag op Sochi Autodrom tegenover Eurosport.

Pirelli: 'Teams missen best wat tijd in het droge weer'

Volgens Pirelli-chef Mario Isola kunnen de Formule 1-teams zich minder goed voorbereiden op de Grand Prix van Rusland dan gebruikelijk. Tijdens de kwalificatie gaat het hoogstwaarschijnlijk regenen, maar op zondag blijft het mogelijk droog. 'De rode vlag in VT2 was jammer, de teams moeten nu de zondagrace induiken met best wat gemis in tijd in het droge weer', laat Isola weten in een persbericht van Pirelli. 'Toch geeft het circuit best veel grip en wordt het asfalt snel beter, ook in de regen.'

F2 en F3 in 2022 weer samen naast de F1, hoofdraces op zondag

Vanaf seizoen 2022 zullen de Formule 2 en 3 weer in één weekend te zien zijn, zo maakt de organisatie van de raceklassen bekend. In 2021 werd het overgrote deel van de races nog op verschillende circuits gehouden, maar vanaf volgend jaar wordt dit weer anders. Ook het weekendformat van de lagere klassen verandert: in zowel de F2 als de F3 zal er één sprintrace zijn op zaterdag, gevolgd door één hoofdrace op zondag, voor en/of na de Formule 1-race.

Verstappen: 'Als je in het verleden blijft hangen, wordt je zo'n zuurpruim'

Max Verstappen zet zich graag over de crash in Monza heen. De Nederlander kwam tijdens de Grand Prix van Italië in aanraking met Lewis Hamilton maar laat de gebeurtenis achter zich: 'Wij zijn professioneel genoeg om deze situatie te verwerken', meldde hij bij Sky Sports F1. 'Je kan niet altijd in het verleden blijven hangen. Als je dat met alle momenten in je leven doet, niet alleen in de F1, wordt je zo'n zuurpruim. Dat soort dingen moet je kunnen vergeten.'

W-series eindigen seizoen in Amerika

Het seizoen van de W-series zal niet eindigen in Mexico eindigen dit seizoen. Waar het eerst het idee is om het W-seriesseizoen af te sluiten op het circuit in Mexico-stad, wordt het circus nu voor het laatst afgewerkt met een 'double-header' op het Circuit of the Americas, tijdens de Grand Prix van Amerika. 'Het is jammer dat we niet meer daar kunnen racen, om dat de steun voor onze missie in dat land erg groot is, laat CEO Catherin Bond Muir weten.

Het wordt voor de W-series logistiek onmogelijk om een race te organiseren in Mexico, omdat ze daar op dat moment dan alleen een race moeten afwerken. Er is echter geen twijfel dat het einde van het seizoen spectaculair wordt. 'We zijn allang al blij dat we in een groot aantal races dit seizoen in het voorprogramma mochten racen', sluit de CEO af.

Organisatie GP Miami maakt datum in 2022 bekend

De organisatie van de Grand Prix van Miami heeft bekend gemaakt dat de wedstrijd van 2022 gehouden zal worden van 6 tot en met 8 mei. 'Wij zijn blij dat we deze datum kunnen aankondigen zodat we kunnen beginnen met plannen', gaf Tom Garfinkel, de uitvoerende partner van Miami Grand Prix aan middels een officieel persbericht.

Netflix-CEO: 'Zouden vandaag de dag koop van F1-rechten overwegen'

Netflix zou de koop van de F1-rechten overwegen als deze vandaag de dag te koop zouden staan. Dit laat de CEO van Netflix, Reed Hastings, weten in een interview met het Duitse Der Spiegel. Hij ziet wel toekomst in de koningsklasse van de autosport, maar benadrukt dat daar wel een voorwaarde aan zit: 'Met sportuitzendingen hebben we geen controle over de bron. Wij zijn niet de eigenaar van de Bundesliga, bijvoorbeeld. Dit soort controle is wel een vereiste, want het staat ons met zekerheid toe om deze sport uit te zenden.'

'Ferrari komt met motorupdate van 10 tot 15 pk'

Volgens het Duitse Auto, Motor und Sport komt Ferrari in Turkije met een motorupdate die 10 tot 15 pk moet gaan opleveren. De upgrade komt net een aantal weken na de thuisrace van Ferrari, waar Charles Leclerc en Carlos Sainz gene hoge ogen gooiden. Vanaf de Turkse GP moeten de coureurs na een motorwissel het seizoen uitrijden met een kleine verbetering, waarmee de renstal hoop boven McLaren te eindigen en P3 terug te nemen in het constructeurskampioenschap.

Russell hoopt op Formule 1-kansje voor Kubica

George Russell hoopt dat zijn voormalige teamgenoot, Robert Kubica, nog een keer de gelegenheid krijgt om in de Formule 1 te rijden. Kubica keerde tijdens de GP-weekenden van Nederland en Italië terug nadat Alfa Romeo-rijder Kimi Raikkonen positief testte op het coronavirus. Volgens Russell imponeerde Kubica flink tijdens zijn invalbeurten (P15 in Nederland en P14 in Italië, red.).

'Het is altijd goed om Robert erbij te hebben', laat Russell weten aan Crash. 'Het is een fantastisch persoon en een hele goede coureur, ik hoop dat hij nog een kans krijgt in de Formule 1. Helaas werd hij pas in VT3 opgeroepen en had hij tijdens het sprintweekend vrijwel geen tijd om de auto te verbeteren.'

Grosjean met IndyCar-podium, achterhoede voor VeeKay

Rinus 'VeeKay' van Kalmthout kwam tijdens de IndyCar-race op Laguna Seca niet verder dan de achttiende positie. Colton Herta won de race, WK-leider Alex Palou werd tweede en Romain Grosjean completeerde het podium na een knappe inhaalrace vanaf de dertiende positie na de derde plaats. Door miscommunicatie ging het bij VeeKay fout, zo legt hij uit in een persbericht.

'Klein detail, grote gevolgen. Ik ben de pitstraat ingereden zonder dat het team daarvan op de hoogte was. Over de boordradio hoorde ik een bepaalde, vertrouwelijke tekst waarop ik dacht dat het mijn beurt was om naar binnen te komen. Dat bleek niet zo te zijn, ik had dit kunnen checken', laat de Nederlander weten. Tot overmaat van ramp kreeg hij last van een haperend gaspedaal, waardoor hij uiteindelijk finishte op P18.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws