F1 in het kort | Vasseur met handen in de haren door racesnelheid Ferrari Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Vasseur met handen in de haren door racesnelheid Ferrari

F1 in het kort | Vasseur met handen in de haren door racesnelheid Ferrari

In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Vasseur met handen in de haren door racesnelheid Ferrari

Frédéric Vasseur is nog altijd niet blij met de racesnelheid die Ferrari laat zien. De teambaas snapt niet dat het per band zo kan verschillen bij de Scuderia. 'Het moeilijkste in mijn positie is om te kijken naar wat er goed en wat er niet gaat', zegt Vasseur bij Viaplay. 'We doen het niet slecht over één ronde. Ook in de eerste fase van de race ging het goed, op de softs en de mediums, maar op de hards was de snelheid ineens weg. Daar moeten we naar kijken.'

Krack met duidelijke boodschap voor Alonso: 'Moet voor de overwinning vechten'

Mike Krack heeft een duidelijk doel voor ogen voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Fernando Alonso begint vanaf de eerste startrij en heeft dus opnieuw een prima uitgangspositie. 'Als je vanaf de eerste startrij begint, moet je voor de overwinning vechten', zegt Krack bij het Spaanse DAZN. De teambaas maakt zich geen zorgen over de mogelijke zwakheden van de AMR23. 'Ik maak me geen zorgen over de topsnelheid, omdat we een zeer competitieve auto hebben in de bochten en we ons daar volledig zullen geven, en proberen niet op het rechte stuk te worden ingehaald.

Uitmuntende topsnelheid biedt veelbelovende data voor Verstappen

Max Verstappen heeft op de zondag van het raceweekend een inhaalrace te verrijden vanaf P15. Dat is niet bepaalde een ideale plek om te starten op een stratencircuit als die van Jeddah, maar de data zijn veelbelovend voor de Nederlander, zo meldt Motorsport.com. De RB19 loopt op de rechte stukken namelijk ontzettend hard. Motorsport.com levert een analyse waarin het medium beschrijft dat de RB19 met meer downforce kan rijden zonder dat de auto topsnelheid verliest. Meer downforce komt ook ten goede aan het bandenmanagement. In Jeddah rijdt Red Bull met minder downforce, en alsnog was Pérez tijdens Q3 bloedsnel.

De hoge topsnelheid gaat voornamelijk een strijdwapen zijn voor de race en dus ook een voordeel voor de jacht op de overwinning van Verstappen. Ook onder het aanremmen blijft de RB19 snel en stabiel, maar in de derde sector van het circuit, die nagenoeg volgas is, tikte Sergio Pérez de topsnelheid van 338 kilometer per uur aan, en daarmee was hij zes kilometer per uur sneller dan Charles Leclerc en zeker dertien kilometer sneller dan Fernando Alonso.

Problemen De Vries: AlphaTauri vervangt Honda-motor

Nyck de Vries doet niet mee aan de derde vrije training voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië, omdat AlphaTauri de Honda-motor achterin zijn AT04 moet vervangen. Dat maakt het team bekend via de officiële kanalen. Er is een probleem ontdekt, waardoor deelname aan de slottraining niet mogelijk is. Het betekent ook dat De Vries al naar zijn tweede motor van het seizoen gaat.

Red Bull stuurt Formule 1-auto beruchte Nordschleife op

Red Bull Racing stuurt op 10 september, de dag van een 12-uursrace op de Nürburgring, een Formule 1-auto de beruchte Nordschleife op. Dat meldt RaceFans zaterdagochtend. Het maakt onderdeel uit van het Red Bull Formula Nürburgring-evenement, ter ondersteuning van de langeafstandsrace. Het is nog niet duidelijk met welke auto dit gebeurt en wie deze bestuurt. De kans bestaat dat het derde rijder Daniel Ricciardo wordt.

Hamilton-vertrouwelinge Cullen stopt ermee na zeven jaar

Angela Cullen, fysiotherapeut en vertrouwelinge van Lewis Hamilton, stopt ermee na zeven jaar aan de zijde te hebben gestaan van de Mercedes-coureur. Op zijn officiële Instagram-account schrijft de zevenvoudig wereldkampioen dat hij de beste versie van zichzelf kon zijn door de Nieuw-Zeelandse. 'Door haar ben ik een sterkere atleet en een beter mens. Ik wens haar het allerbeste met de volgende stappen die ze zet om haar dromen na te streven. Bedankt voor alles Angela, ik kan niet wachten om te zien wat de toekomst voor je in petto heeft.'

FOM verbiedt coureurs 'om te fietsen tijdens de trackwalk'

De FOM heeft besloten dat de coureurs niet meer met (elektrische) fietsen of steps/scooters over de baan mogen tijdens de trackwalk. Voorafgaand aan de vrijdag van het raceweekend lopen de coureurs vaak een rondje met hun engineers over het circuit, al gaan sommige coureurs liever op de fiets of op een step. Charles Leclerc doet zijn trackwalk vrijwel altijd op de fiets, maar dat mag nu dus niet meer. De FOM vindt dat dat gevaarlijk kan zijn als de feeder series Formule 2 en Formule 3 ook hun trackwalks doen. 'Ter verduidelijking en om misverstanden in de toekomst te voorkomen, is het gebruik van elk vervoermiddel (fietsen, e-bikes, scooters, e-scooters, enz.) verboden tijdens de tijd voor de trackwalk. Er worden geen uitzonderingen toegestaan. Deze beslissing is overeengekomen met de FIA', laat de FOM weten.

'Als ik niet meer met de fiets kan, dan zie je me waarschijnlijk niet meer. Ik bekijk de video's wel gewoon', laat Leclerc weten. Max Verstappen is één van de coureurs die bijna nooit een trackwalk doet, dus hij zal er geen last van hebben. In Jeddah hadden de coureurs heel weinig tijd om een rondje over de baan te wandelen, aangezien de Formule 1 de baan had versperd om wat dingen te filmen. 'Ik wilde toen gaan, maar dat kon niet. Ik kijk wel naar de safetycar en dan zie ik het morgen allemaal wel', liet Nico Hülkenberg weten.

Voormalig Formule 1-coureur gaat rol bij Mercedes spelen

Voormalig Formule 1-coureur Jerome D'Ambrosio is de nieuwe directeur van het talentenprogramma van Mercedes, laat Motorsport.com weten. De Belg werd in Bahrein al gespot in de Mercedes-garage, maar afgelopen donderdag, de mediadag van het raceweekend in Saoedi-Arabië, is bevestigd dat D'Ambrosio die rol gaat vervullen. Die taak viel eerst onder James Vowles, maar die is verhuisd naar Williams.

De oud-coureur van Marussia en Lotus F1 Team is ook teambaas geweest van het Venturi-team in de Formule E, en is op basis van zijn ervaring en zijn tweede positie in het Formule E-kampioenschap gekozen voor deze rol, zo meldt Mercedes-teambaas Toto Wolff. Tijdens de testdagen gaf Wolff aan dat D'Ambrosio aanwezig was als een vriend, maar dat zijn rol in de toekomst nog niet was vastgesteld. Dat is nu dus wel zo.

Haas spreekt zich uit na rel rondom levering producten aan Rusland

Haas heeft een statement naar buiten gebracht waarin wordt verklaard dat het moederbedrijf van het Formule 1-team geen Amerikaanse exportregels heeft verbroken. Zo kwam eerder deze week naar buiten dat Haas Automation machines heeft geleverd aan Rusland, dat in oorlog is met Oekraïne. Haas ontkent niet dat die producten zijn geleverd, maar stelt dat dit voor de oorlog is gebeurd. Daarmee zouden de regels niet verbroken zijn.

Newey: Zege Verstappen leek makkelijker ondanks typische probleempjes

Adrian Newey denkt dat de overwinning van Max Verstapen in Bahrein er makkelijker uitzag dan die daadwerkelijk was. 'In Bahrein hadden we wat typische probleempjes', vertelt de topontwerper van Red Bull Racing aan Sky Sports F1. 'Het ging van binnen niet zo soepel als het van buitenaf leek, maar het kan allemaal zo snel omdraaien. Als we meer windtunneltijd hadden, hadden we het gebruikt. Nu hebben andere teams meer tijd dan wij.'

Williams vindt in Frederic Brousseau nieuwe operationeel directeur

Williams heeft via de officiële kanaal de nieuwe operationeel directeur geïntroduceerd. Frederic Brousseau neemt de taak op zich nadat hij 26 jaar in de luchtvaartindustrie heeft gewerkt. Brousseau begint 1 april met zijn nieuwe baan bij de Formule 1-team. 'Het is een mooi begin van het seizoen geweest en ik kijk ernaar uit om me aan te sluiten bij een team met zo'n Formule 1-erfgoed. Ik ben enthousiast om te beginnen en bij te dragen aan het opbouwen van de toekomst van de organisatie samen met iedereen bij Williams Racing.'

'Papa Pérez' aast op tweede F1-race in Mexico

Antonio Pérez Garibay, de vader van Red Bull Racing-coureur Sergio Pérez, is aan het onderhandelen met Mexicaanse zakenmannen om een tweede Formule 1-race in Mexico te organiseren. Dat moet vanaf 2024 gebeuren, en dan is het de bedoeling dat de race plaatsvindt in de regio van Cancún. Cancún is het Caribische gebied van Mexico, in het oosten van het land. 'Ik had een meeting met Mexicaanse zakenmensen vorige week', laat Pérez weten aan de Spaanse tak van Motorsport.com. 'We hebben al een voorstel voorbereid, en ik denk dat we het project in midden juli gaan presenteren.'

Dan wil Pérez de naam, het design van het circuit en alles wat nodig is voorleggen aan de FIA. 'Het belangrijkste is dat de FIA en de Formule 1 al een akkoord hebben gesloten en de deur voor mij hebben geopend. Vanaf vandaag schat ik dat het project ongeveer zestig procent kans heeft om uitgevoerd te worden', aldus de Mexicaan. Pérez zou graag zien dat zijn zoon lokale steun heeft in twee Grands Prix. Volgens hem zal er geen belangenconflict zijn met de huidige Grand Prix van Mexico, die jaarlijks in Mexico-Stad wordt verreden.

Andretti haalt voormalig technische chef Renault binnen 

Andretti Autosport heeft Nick Chester aangesteld als technisch directeur, weet Autosport. De Brit was eerder werkzaam bij het team van Renault en zal dus terugkeren naar de Formule 1 nadat hij werkzaam was bij het Formule E-team van McLaren. Andretti is nog steeds bezig met een intrede in de koningsklasse van de autosport en hiermee heeft de Amerikaanse renstal een nieuwe stap gezet.

Domenicali waarschuwt historische circuits: 'Alleen geschiedenis is niet genoeg'

Stefano Domenicali heeft enkele historische Grands Prix gewaarschuwd. De CEO van de Formule 1 vindt dat de circuits moet blijven investeren om hun plekje op de kalender te behouden. 'Geschiedenis moet je altijd in acht nemen, maar het is geen reden om niet te investeren', zegt Domenicali bij La Stampa. 'Alleen geschiedenis is niet genoeg.' De Italiaan doelt vooral op de circuits in Imola en Monza. Domenicali hoopt dat de circuits in zijn thuisland serieuze investeringen gaan doen om hun plek in de Formule 1 te behouden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws