F1-journalist ziet Red Bull-zwakte die eindelijk blootgelegd is: 'Duurde langer dan twee jaar' Formule 1
Formule 1

F1-journalist ziet Red Bull-zwakte die eindelijk blootgelegd is: 'Duurde langer dan twee jaar'

F1-journalist ziet Red Bull-zwakte die eindelijk blootgelegd is: 'Duurde langer dan twee jaar'

F1-journalist en technisch analist Mark Hughes vindt dat het scenario van Red Bull Racing in Monaco erg lijkt op wat er vorig jaar in Singapore gebeurde. Volgens Hughes dacht Red Bull dat de het tekort van de bolide betreffende de hobbels en de kerbs vorig jaar was gecorrigeerd, maar dit weekend toont aan dat dat niet het geval was. Red Bull mag de race aanvangen vanaf P6 en P16.

De Oostenrijkse renstal begon het weekend in Monaco al niet sterk vanwege de problemen in de trainingen. Richting de kwalificatie dag wisten ze het al wel wat te verbeteren, maar het was duidelijk dat Max Verstappen en Sergio Pérez zich niet optimaal voelden in de RB20. De Nederlander verklaarde dat de auto de kerbs en hobbels maar moeilijk wilde slikken, en dat de tweede sector daardoor een pijnpunt vormde. 'Dus, het is eindelijk gebeurd: voor het eerst in 2024 is het geen Max Verstappen/Red Bull op poleposition. Hij staat zelfs niet op de tweede rij en start achter beide Ferrari's, beide McLarens en een Mercedes', begint Hughes in zijn analyse bij The Race. 'En teamgenoot Sergio Perez viel al uit in Q1, op P18. In feite zou de op één na snelste tijd van Oscar Piastri in de McLaren misschien binnen bereik zijn geweest voor Verstappen als hij de muur van Ste. Dévote niet had geschampt tijdens zijn laatste run.'

Hoe dan ook leek het erop dat niemand aan de tijd van Ferrari-coureur Charles Leclerc kon komen, die al vanaf het eerste moment op het Monegaskische asfalt on fire was. 'Het is een scenario dat veel lijkt op wat het team vorig jaar in Singapore overkwam. Red Bull's simulatie van Monaco suggereerde niet dat de auto zou worstelen met de hobbels, en dus kwam het team hier aan met een set-up voor vrijdag die gewoon niet werkte. Maar om heel andere redenen dan die van Imola afgelopen vrijdag. Dit lijkt veel meer op Singapore 2023', analyseert de Brit. In Singapore vorig jaar kreeg Red Bull het ook niet voor elkaar met de auto, en leidde het tot een nog slechtere kwalificatie voor Verstappen, die door Liam Lawson uit Q3 gedrukt werd. 'Maar dat was gewoon de laatste keer dat deze specifieke intolerantie voor hobbels en grote rijhoogtes werd blootgelegd door auto's die goed genoeg waren om hiervan te profiteren. Verstappen is ervan overtuigd dat het probleem er al veel langer is. Sinds 2022, zegt hij.'

Volgens Hughes betekent dit dat er een duidelijk tekort is in de simulatie rond deze combinatie van relatief hoge rijhoogtes aan de achterkant, en de hobbels op de baan. 'Misschien is het iets mechanisch in plaats van aerodynamisch dat de simulatie niet oppikt', oppert de Brit. Helmut Marko liet weten dat de simulator inderdaad die hobbels en kerbs niet zo kan simuleren. 'Red Bull dacht dat met de RB20 dit tekort van de auto van vorig jaar was gecorrigeerd, maar dit weekend toonde aan dat dit niet het geval was. Het team probeerde de auto te 'verzachten', eerst met Perez in VT2 en vervolgens met een geheel nieuwe set-up die 's nachts werd bedacht met behulp van de simulator in de fabriek', gaat Hughes verder. 'Verstappen vond niet dat het veel verschil maakte en gelooft dat, in tegenstelling tot in Imola, het probleem in Monaco fundamenteler is dan kan worden opgelost met een andere set-up.'

'Dergelijke circuits zullen de status van Red Bull als de snelste auto bedreigen'

Hughes kaart aan dat de auto niet 'zachter' kan worden afgesteld zonder een onacceptabele downforce te verliezen. 'Dat is iets specifieks aan het concept en ontwerp van de auto. Met een relatief hoog tunneldak kan de auto laag rijden zonder het gestuiter te veroorzaken, waarschijnlijk dankzij lange veerwegen en een relatief zachte ophanging. Maar er is verticale stijfheid en rolstijfheid', legt Hughes uit. 'Als de ophanging beperkt is in zijn rolstijfheid, kan de hoge rijhoogte ervoor zorgen dat het niet de bewegingsruimte heeft die nodig is om camberveranderingen in de weg te absorberen. Hierdoor worden de krachten direct doorgegeven aan het chassis, wat het ernstige gestuiter veroorzaakt', verklaart de Brit.

'Het is dus geen aerodynamische vorm van stuiteren, maar mechanisch. Halverwege VT2 probeerde Pérez een set-up met een vermindering van vijftien procent betreffende deze stijfheid. Het werkte niet, omdat de auto te veel aerodynamische prestaties verloor. Het verruilde simpelweg de ene beperking in voor de andere. Verstappen houdt vol dat het probleem fundamenteel is voor de auto en niet zal worden opgelost. Er zullen simpelweg circuits zijn waar het probleem meer blootgelegd wordt dan op andere – en dat de beperking er altijd al was, maar eerder nooit competitief van belang was. Maar nu, met een echt snelle Ferrari en een echt snelle McLaren, zullen dergelijke circuits de status van de Red Bull als de snelste auto bedreigen. Dus eindelijk heeft de sluipende, cumulatieve kracht van de concurrentie – na twee en een half seizoen – de zwakte van Red Bull blootgelegd, een die er al die tijd ongezien was.'

Pakt Verstappen de overwinning in Monaco? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws