F1 Techniek | Red Bull optimaliseert vloer RB18 en verliest gewicht bij de remmen Formule 1
Formule 1

F1 Techniek | Red Bull optimaliseert vloer RB18 en verliest gewicht bij de remmen

F1 Techniek | Red Bull optimaliseert vloer RB18 en verliest gewicht bij de remmen

In Imola verraste Red Bull Racing vriend en vijand door updates door te voeren aan haar RB18. Vanwege het feit dat de teams slechts één vrije training hadden om de wijzigingen te testen werd verwacht dat de meeste restallen het zouden laten voor de Grand Prix van Emilia Romagna. Toch wisten de topteams allen met enkele aanpassingen te komen aan het materiaal. F1Maximaal.nl legt uit wat opgevallen is.

Op vrijdag moest het gebeuren: Red Bull stuurde Max Verstappen naar buiten in een regenachtige sessie om te bepalen of de meegenomen updates het gewenste effect hadden. Red Bull heeft naar verluidt drie tot vier kilo bespaard met haar meest recente update, maar paste ook de vorm van de bolide aan. Zo brachten ze een klein vleugeltje aan, helemaal aan het begin van de ondervloer, waar de vloer in tweeën gesplitst wordt.

Deze splitsing wordt gecreëerd door een uitsteeksel, zoals te zien op de foto hieronder. Deze 'neus' van de vloer begeleidt de luchtstromen naar de rest van het onderdeel, waarna het via de Venturikanalen een drukdifferentieel creëert dat uiteindelijk tot veel downforce leidt. Door het vleugeltje te plaatsen wijzigt Red Bull de manier waarop de lucht de vloer instroomt, en blijkbaar bood dit het gewenste effect, want Red Bull won in Italië aan snelheid. Ferrari heeft deze oplossing al op de F1-75 zitten, overigens, na het af te kijken van Aston Martin.

De wijziging van Red Bull aan de vloer in Imola.

De aanpassing van Red Bull brengt op twee gebieden een voordeel met zich mee, denkt technisch expert Mark Hughes. Op Formula 1 deelde hij zijn mening over de wijziging en stelde hij dat dit deel van de vloer zeer belangrijk is omdat het de stroom van de rest van de vloer aantast, maar hij benadrukte eveneens dat het kleine vleugeltje zelf ook neerwaartse druk genereert, wat betekent dat de Red Bull aan de voorkant van de vloer iets meer downforce heeft dan voorheen.

Red Bull bespaart gewicht bij remmen

Eén van Red Bulls doelstellingen voor de eerste wedstrijden van het jaar is om van haar overgewicht af te komen. De Oostenrijkse renstal begon het jaar met zo'n tien kilo aan overgewicht, waar ze, zoals gezegd, dus al drie kilo van kwijt zijn, zo niet meer. In Imola wisten ze de meerderheid van dit gewicht te lozen door wijzigingen door te voeren aan de remschijf/remklauw. Deze wijzigingen leidden tot een betere remkoeling, én hebben de RB18 ook nog eens lichter gemaakt. Een win-win, dus.

Red Bulls remmen blootgelegd - wijzigingen aan dit onderdeel leidden tot de grootste gewichtsreductie bij het team van Verstappen.

Ferrari kijkt naar remkanaal voor betere tractie

Ferrari ging als favoriet de Grand Prix van Emilia Romagna in. De Italiaanse renstal heeft laten zien dat ze beschikken over een geweldig aero-pakket en de auto sneller in het juiste werkvenster weten te krijgen. Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari staat bekend om zijn technische bochten combinaties, waarbij een medium- of high-downforce afstelling cruciaal is. Bovendien is tractie uiterst belangrijk op het circuit van Imola. Dat wordt vooral gekenmerkt in Tosa en Acque Minerali, twee bochten die heuvel opwaarts gaan.

De Italiaanse tak van Motorsport.com mocht de garage van de Italiaanse renstal bezoeken en zagen daar de reden voor de sublieme tractie van de F1-75. De remschijven van de achterwielen van de Ferrari-bolide hebben vijf setjes van zogeheten mini-flaps. Ze verschillen in grootte, vorm en kromming. Deze mini-flaps zijn een aerodynamische oplossing die ervoor zorgen dat de achterbanden naar het wegdek geduwd worden, waardoor er voordeel ontstaat in tractie.

Mercedes grijpt op diverse vlakken in

Ook Mercedes kwam met een gewichtsbesparing en enkele aerodynamische wijzigingen in Italië. Ze wisten de hevige porpoising van de eerste drie Grand Prix-weekenden niet op te lossen, maar wel kilo's te verliezen met aanpassingen aan de vloer. Een kwantificering van de wijziging is lastig, wel weten we dat ze nu een andere combinatie van componenten - vooral carbon - gebruiken. Die gewichtsbesparing leidt weer tot lagere rondetijden, al was het in de snelheid van de W13 niet echt terug te zien.

De deflectors van Mercedes rondom de radiatorinlaat. 

Daarnaast paste de Duitse renstal de spiegels en de radiatorinlaat aan om de koeling van de Mercedes-motor te accommoderen (zie bovenstaande foto). De meest zichtbare aerodynamische wijziging bij de Mercedes-coureurs was aan de achtervleugel. In plaats van de horizontale, rechte achtervleugel waar het team tot op heden mee reed, gingen ze in Imola voor een vleugel met minder neerwaartse druk, terwijl daar bij George Russell een Gurney-flap aan toegevoegd werd. Dit is een kleine horizontale flap die meer downforce genereert, ten koste van een kleine drag-toename.

De low-downforce vleugel van Mercedes, en enkele andere vleugels.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws