F1 wil competitie verbeteren: 'Met actieve aerodynamica kun je de koploper beïnvloeden' Formule 1
Formule 1

F1 wil competitie verbeteren: 'Met actieve aerodynamica kun je de koploper beïnvloeden'

F1 wil competitie verbeteren: 'Met actieve aerodynamica kun je de koploper beïnvloeden'

De Formule 1 bekijkt mogelijkheden om met een nieuw concept ervoor te zorgen dat de leider van een race moeilijker weg kan rijden van het veld. Het idee wordt omschreven als actieve aerodynamica. Ross Brawn, die tot voor kort werkzaam was als sportief directeur in de koningsklasse, legt het concept uit.

Het nieuwe concept wordt ook wel omgekeerde DRS genoemd en verandert tijdens het rijden de aerodynamica van de auto. 'Eén van de belangrijkste dingen aan de auto’s voor 2026 is actieve aerodynamica. Dat is een zeer aantrekkelijke stap qua efficiëntie', begint Brawn, geciteerd door Motorsport.com. 'We moeten nog uitvinden of het haalbaar is, en of het veilig en voorspelbaar werkt. Op dit moment hebben we het al een beetje met DRS, aangezien dat ook een vorm van actieve aerodynamica is.'

Nu wordt er gekeken naar een idee dat nog meer effect zou kunnen hebben dan DRS. 'Met actieve aerodynamica kan je de koploper natuurlijk beïnvloeden. Je kunt instellen dat de leider bij een bepaalde grens iets aan downforce verliest, of de achtervolger iets aan downforce wint', vervolgt Brawn. 'Er zijn trucjes waarmee je kunt spelen. Dat wordt dan een optie. Ik zeg niet dat we dat gaan doen, maar het is wel een mogelijkheid.'

Brawn: 'De FIA heeft het licht gezien'

Het idee is om de kennis die nu wordt opgedaan, te implementeren voor het 2026-seizoen. 'Ik denk dat we dan een bepaalde vorm van actieve aerodynamica gaan invoeren', benoemt Brawn. Hij legt uit dat er momenteel een team aan het onderzoeken is, wat de mogelijkheden zijn rondom het concept. 'We kwamen tot de conclusie dat we dit beter bij de FIA neer konden leggen. Zij hebben immers toegang tot alle data', vertelt de Brit.

'We bevinden ons nu in een fase waarin Jason (Somerville, het hoofd aerodynamica bij de FIA, red.) en zijn mannen toegang moeten hebben tot alle data van de auto’s. Bij de FIA is dat mogelijk. De ‘raceability’ staat zeer hoog in het vaandel. Ze hebben het licht gezien', eindigt Brawn, die het idee van de actieve aerodynamica duidelijk wel ziet zitten.

1 claps
1 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws