Ferrari deed expres niet aan teamorders voor Leclerc en Sainz: 'Zou té riskant zijn' Formule 1
Formule 1

Ferrari deed expres niet aan teamorders voor Leclerc en Sainz: 'Zou té riskant zijn'

Ferrari deed expres niet aan teamorders voor Leclerc en Sainz: 'Zou té riskant zijn'

Mattia Binotto, de teambaas van Ferrari, legt uit waarom het team niet deed aan teamorders aan het einde van de race op Interlagos. Carlos Sainz wist uiteindelijk namelijk het podium te behalen en Charles Leclerc viel er net buiten op de vierde plaats. Dat is erg ongunstig voor het kampioenschap van de Monegask.

Het begrip teamorders is veelbesproken na de Grand Prix in Brazilië. Max Verstappen liet zijn teamgenoot Sergio Pérez aan het einde van de race niet passeren, ook al was dat voor het coureurskampioenschap wel belangrijk geweest voor de tweede positie van de Mexicaan. Ook een ander team zat in dezelfde situatie, namelijk Ferrari. Sainz reed op de derde plaats en kon daarmee voor het eerst sinds Singapore weer een podium betreden. Leclerc reed achter de Spanjaard op de vierde positie.

De 25-jarige had alle punten nodig voor zijn strijd met Pérez voor de tweede positie in het kampioenschap. Leclerc had dus graag gezien dat Sainz hem voorbij had laten gaan, om zo drie punten meer te kunnen verdienen. Echter is dat, net als de swap van Verstappen en Pérez, niet gebeurd. De teambaas van Ferrari, Binotto, legt uit waarom er niet voor is gekozen.

Binotto: 'Sainz had meer dan één positie kunnen verliezen'

De in Zwitserland geboren Italiaan benadrukt het feit dat er andere coureurs te dicht achter de Ferrari's reden. 'Het zou te riskant zijn geweest om van posities te wisselen, omdat Charles (Fernando) Alonso en Verstappen direct achter zich had', begint Binotto bij een persconferentie. 'Ook wisten we dat we werden onderzocht voor wat er gebeurde tijdens safety car-situatie met (Yuki) Tsunoda.

'Bij die gelegenheid hadden we groen licht gekregen van de racedirectie, dus we waren redelijk kalm', vervolgt de teambaas van Ferrari. 'Maar zonder nog een definitief oordeel over het onderwerp te hebben gekregen, zou het riskant zijn geweest om van positie te wisselen. Als Carlos namelijk een straf van vijf seconden kreeg, had hij bijvoorbeeld meer dan één positie kunnen verliezen. Daarom was het voor het constructeurskampioenschap beter om de posities die de jongens op de baan hadden, te behouden', eindigt Binotto zijn verhaal.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws