Tijdens de vorige race in Canada was er een hoop te doen over het incident achter de safetycar tussen Max Verstappen en George Russell. De Mercedes-coureur remde ineens, waardoor Verstappen voorbij schoot. In principe mag je niet inhalen tijdens de safetycar, maar hier kon de Nederlander weinig aan doen. Verstappen kreeg geen straf, maar ook Russell werd niet bestraft voor zijn actie. Dit is slechts een voorbeeld van een onduidelijke situatie, waarbij het niet duidelijk is waarom er geen straf komt. Vandaar dat de FIA open boek speelt.
Russell lag de gehele race al aan de leiding en was onderweg naar zijn eerste overwinning van het seizoen. Toch kon hij het dus niet laten om een poging te doen om Verstappen een straf te bezorgen. Het was echter een beetje een grijs gebied binnen de reglementen. Vandaar dat de FIA bekendmaakt dat er het een en ander verduidelijkt is na dit incident. Dit gaat niet alleen over dit voorval, maar over alle situaties. Ze maken namelijk de richtlijnen bekend, en dat is een nieuwe stap.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

FIA-president Mohammed Ben Sulayem vertelt over de aanpassing. 'De stewards van de FIA verrichten een buitengewoon complexe taak, niet alleen in de Formule 1, maar in al onze kampioenschappen. En dat doen zij vrijwillig, met grote passie en toewijding. Die inzet wordt echter al te vaak beantwoord met extreme en volkomen ongegronde kritiek', aldus de president over de transparantie vanuit de FIA. 'Om te laten zien met hoeveel zorgvuldigheid zij hun rol vervullen, publiceren we vandaag de Richtlijnen voor Straffen en Rijgedrag die hen ondersteunen bij het nemen van beslissingen', aldus de Emirati.
'Dit biedt fans en mediavertegenwoordigers een veel diepgaander en accurater inzicht in hoe besluiten in de Formule 1 tot stand komen', zo vervolgt de president. 'De strafrichtlijnen zijn al bijna tien jaar een essentieel hulpmiddel, terwijl de richtlijnen voor rijgedrag, die in 2022 zijn ingevoerd en sindsdien voortdurend worden bijgewerkt, de belangrijkste stemmen aan tafel hebben gebracht: die van de coureurs zelf. Zo ontstaat een echt referentiekader voor bepaalde racesituaties.'
Russell zelf is blij met de ontwikkeling
Russell kwam zelf dus in opspraak, maar zijn rol als directeur van de Grand Prix Drivers Association gaat natuurlijk gewoon door. Ook hij vertelt over de ontwikkelingen, en hij is er enorm tevreden over. 'Meer transparantie binnen het bestuur van onze sport is een belangrijk aandachtspunt, en dit is een waardevolle stap in die richting. Hopelijk is het gunstig voor de sport om media en fans een duidelijker begrip te geven van de spelregels tijdens het racen op de baan, en om hen te helpen begrijpen hoe de stewards tot hun beslissingen komen', zo verklaart de coureur van Mercedes.
Uiteindelijk werd dus voor lange tijd gesproken over een eventuele straf voor Russell na het protest van Red Bull, maar uiteindelijk kwam er niks uit. Door deze richtlijnen naar buiten te brengen, hoopt de wedstrijdleiding meer begrip van de fans te krijgen. Het is nog maar afwachten of dit daadwerkelijk gaat zorgen voor een verbetering van de situatie, maar het is in ieder geval een stap in de juiste richting.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties