oscar piastri racedag mclaren canada 2025 Formule 1
Formule 1

Regelwijzingen FIA niets te maken met McLaren-truc, Red Bull aanstichter voor aanscherping

oscar piastri racedag mclaren canada 2025

Onlangs werden de aangepaste technische reglementen voor 2026 bekendgemaakt, waarin vooral duidelijk stond dat het verboden is om op welke manier dan ook de banden te koelen. Op het eerste oog lijkt dit vooral gericht op het team van McLaren, want zij beschikken momenteel over een technisch snufje op dit gebied. Dit blijkt echter niet het geval te zijn, het is namelijk gedaan om een ontwikkelingsstrijd op dit vlak te voorkomen.

McLaren heeft eigenlijk het gehele seizoen al het voordeel dat ze de achterbanden beter kunnen managen. De achterbanden blijven koeler bij de MCL39, vandaar dat veel teams zich afvroegen hoe dit precies kan. Het lijkt erop dat het team uit Woking zich in een grijs gebied van de regels begeeft, waardoor ze dus een voordeel hebben ten opzichte van de concurrentie. Daarom zou het logisch zijn om te denken dat wijzigingen in het reglement gericht zijn op McLaren, maar toch heeft het daar dus niets mee te maken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

piastri mclaren 6 sunday montreal 2025
McLaren heeft een trucje om de banden koeler te houden.

The Race weet te vertellen dat de FIA dit besluit niet heeft genomen vanwege de keuzes van McLaren. Dit is gebeurd omdat de FIA bang was dat de rivalen van McLaren de reglementen dusdanig zouden gaan uitpluizen dat er mazen in de wet gevonden worden. Als er in 2026 geen veranderingen zouden plaatsvinden, dan had het zomaar gekund dat er een dure ontwikkelingsstrijd zou ontstaan. Dit zou volgens de FIA zomaar uit de hand kunnen lopen.

Red Bull Racing schreef eerder dit jaar een lange brief aan de autosportfederatie met meerdere plannen om de banden te kunnen koelen. Deze plannen van de Oostenrijkse renstal werden echter bijna allemaal afgewezen. Wel zorgde dit ervoor dat de FIA aan het denken werd gezet. Dit was namelijk de aanleiding om te beginnen met het aanscherpen van de regels, zodat de teams in 2026 niet met nog meer bijzondere systemen zouden komen.

FIA komt met een verduidelijking van de reglementen

De FIA voorkomt dit nu door duidelijker te formuleren in de reglementen. Ze zijn eenvoudiger opgesteld, waardoor het maar op één manier geïnterpreteerd kan worden door de teams. Zo is het volgens de regels nu niet meer toegestaan om te 'koelen' rondom de banden of remmen. Eerder stond het woord koelen echter niet in het reglement, voorheen was het namelijk 'behouden'. Deze wijziging moet dus voorkomen dat er een strijd gaat ontstaan waarbij meerdere teams betrokken zijn.

Paul Monaghan, hoofdingenieur van Red Bull, liet onlangs weten dat hij deze wijziging verwelkomt, omdat hiermee in ieder geval een duidelijke situatie ontstaat. 'Er zijn verfijningen doorgevoerd die ook nu al gelden en zijn meegenomen naar het volgende reglement. Bijvoorbeeld: je mag, wanneer de auto in de garage staat en je een ventilator gebruikt om de remmen te koelen, niet bewust een wiel verwarmen of koelen. Prima, daar heb ik geen moeite mee', verklaart de ingenieur.

Monaghan benadrukt dat deze veranderingen eigenlijk niets uit zouden moeten maken. 'Dus als mazen in de wet worden gesloten, zou dat eigenlijk niets uit moeten maken, want de intentie was altijd al duidelijk. Maar je kunt niet op intentie handhaven. Als de interpretatie en dus de toepassing van de regels voor ons alle tien hetzelfde zijn, dan ben ik daar tevreden mee', zo concludeert de Red Bull-medewerker.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws