De Formule 1-bolides zijn veiliger dan ooit, mede dankzij de introductie van de halo. Toch kan een harde crash behoorlijk wat impact hebben en tot fysieke problemen leiden. Esteban Ocon vertelt dat hij een keer zo hard tegen de muur is geknald, dat hij amper uit zijn auto kon klimmen en later zelfs in elkaar zakte.
Ocon rijdt momenteel voor Haas, maar reed daarvoor jarenlang voor het team van Alpine. Hij is dus al heel wat jaren actief in de koningsklasse van de autosport. In zijn bijna tien jaar in de Formule 1 heeft hij meerdere crashes beleefd, maar er is één crash die hem altijd bij zal blijven: de klap die hij te verduren kreeg tijdens een vrije training in Miami in 2022.
Wazig zicht en dagenlang hoofdpijn
De Haas-coureur was te gast op het YouTube-kanaal Legend. Tijdens het gesprek met de interviewer kwam de Franse rugbyspeler Sébastien Chabal ter sprake. De speler, die inmiddels al ruim tien jaar met pensioen is, heeft aangegeven geen herinneringen te hebben uit zijn jeugd. Ook zijn gehele rugbycarrière herinnert hij zich niet. De oorzaak: hersenschudding na hersenschudding na hersenschudding.
Ocon reflecteert op momenten die hij zelf meemaakte en die flinke impact hadden op zijn fysiek. ‘Ik heb een paar flinke crashes gehad’, geeft de coureur aan. Blijvende schade hield hij er niet aan over, maar er zaten toch wat zware klappen tussen. ‘Gelukkig zijn ze nooit té heftig geweest, ook al waren sommige zwaarder dan 40G en was ik bijna buiten westen’, stelt de Haas-coureur, die behoorlijk wat impact te hebben moeten weerstaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De coureur heeft er geen blijvend letsel aan overgehouden, maar heeft toch regelmatig een paar dagen geleden aan de gevolgen van zo’n klap. ‘Soms werd mijn zicht wazig’, vertelt hij. Na de roemruchte crash op Silverstone had Max Verstappen ook last van wazig zicht, dus het lijkt vaker voor te komen. ‘Of had ik drie à vier dagen hoofdpijn’, aldus Ocon. Zeker als het ergens aan het begin van het weekend gebeurt, kan het dus de rest van het raceweekend gevolgen hebben.
De meest memorabele crash van Ocon is die tijdens de derde vrije training in Miami, vertelt hij. ‘Ik kreeg 42G te verwerken’, geeft hij aan. Op beeld lijkt het geen uitzonderlijke crash, maar de coureur weet zelf wel beter. ‘Voor wie de crash wil terugzien: hij lijkt niet zo spectaculair, maar ik raakte een betonnen muur’, benadrukt de Fransman.
In elkaar gezakt
Vooral de benen van Ocon kregen het zwaar te verduren, zo blijkt. ‘Ik sloeg met beide knieën tegen het chassis en kon daarna amper lopen’, aldus Ocon. Met nog een kwalificatie en een race te gaan is dat uiteraard geen ideale situatie. Het kostte de Fransman bovendien flink wat tijd om überhaupt uit de Alpine te komen: ruim anderhalve minuut lang was hij bezig om zijn auto te verlaten.
Ocon kon na de crash amper op zijn benen staan, maar op zondagochtend, voorafgaand aan de Grand Prix, bleek het behoorlijk serieus. ‘De volgende ochtend stond ik onder de douche en zakte ik in elkaar’, herinnert hij zich nog goed. ‘Ik verloor mijn evenwicht, voelde me verschrikkelijk. Toch startte ik de race als laatste en werd ik uiteindelijk achtste’, bleek het geen invloed te hebben op zijn prestaties. ‘Maar ik plaste rood. Dat was geen goed teken’, sluit Ocon af.
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties