Peter Windsor gebruikt geregeld superlatieven als het over Max Verstappen gaat. Meestal is dat positief bedoeld, maar bij een terugblik op het vorige raceweekend is het beide. Windsor is lyrisch over de prestatie van Verstappen in het algemeen, maar houdt vol dat de wereldkampioen en zijn team een fout maakten bij de start.
Tijdens een livestream op zijn YouTube-kanaal kreeg Windsor de stelling te lezen dat Verstappen fantastisch was in het verkeer en in het bepalen van het moment waarop een bepaalde auto gedubbeld moest worden. 'Ja, dat was zo. Als fan was ik zo ontgoocheld toen Hadjar via de radio te horen kreeg of hij zich bewust was van de situatie tussen Max en Lando Norris. Ik ben een old‑school kerel. Ik dacht dus echt: Hadjar gaat hier iets doen om Max te helpen of om Lando niet te helpen. Hadjar ging aan de kant en liet hen beiden passeren. Zou het zo erg zijn geweest als Hadjar een straf had gekregen? In elk geval, dat is niet gebeurd.'
Prestatie zoals die van Verstappen zeldzaam
Windsor maakt vervolgens vergelijkingen met het verleden en beseft op tijd dat hij wat afgeleid raakt. 'Max is heel goed in het verkeer, daar bestaat geen enkele twijfel over. In de kwalificatie merkte Max onmiddellijk dat hij niet de goede entry had bij de voorlaatste bocht, omdat Lando precies stond waar hij moest zijn. Een minder goede coureur zou misschien blijven doorgaan, maar Max wist dat hij die snelle ronde kwijt was. Zijn beoordelingsvermogen bij het dichten van een gat is verbazingwekkend. Zijn prestatie in Singapore wordt onderschat. Je ziet zelden iemand zo verdedigen onder druk en Max maximaliseerde het volledig. Briljant. Zijn concentratieniveau in die hitte is verbijsterend.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor heeft dus alleen lof voor Verstappen, zolang het onderwerp niet de start is. De voormalige teammanager was geïrriteerd toen hij las dat Verstappen als enige aan de linkerkant geen posities verloor, zogenaamd omdat hij op zachte banden was gestart. 'Ja, absoluut, en hij verdedigde zich tegen de McLarens. Wow, en daardoor heeft hij de race verloren. Hij had George Russell kunnen verslaan.' Op cynische wijze laat Windsor zijn ergernis blijken.
Verstappen wilde Russell passeren
Hij heeft al meerdere keren de bandenkeuze bij Red Bull bekritiseerd en is duidelijk nog niet van plan zijn standpunt te wijzigen. 'Max koos niet voor zachte banden om de McLarens voor te blijven, maar omdat hij George in de eerste bocht wilde passeren. Dat was het probleem. Hoe verder je op de grid staat, hoe minder de bandenkeuze telt: vergeet dat niet. Het telt het meest vooraan. We weten dat de vuile kant van de grid de traagste kant is, maar dat is geen reden om met zachte banden te starten als je Max Verstappen bent. Je laat de zachte banden niet plaatsen om een defensieve strategie te volgen; je doet dat omdat je de leiding wilt nemen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor vindt het hele denkproces achter die keuze verkeerd. 'Je weet dat je een uitstekende auto hebt. Op de mediumbanden en harde banden is de Red Bull even goed als de Mercedes. Dan is de vraag: gaat Max winnen, of rijdt George een briljante race en wint hij zelf? Dat was de situatie. Het was een enorme fout van Red Bull. Ze lieten zich meeslepen door denken op korte termijn. Ze waren ervan overtuigd dat inhalen tijdens de race onmogelijk zou zijn. Daar ben ik het niet mee eens.'
Andere bandenkeuze was beter voor Verstappen
Zou Verstappen met een andere keuze echt de race gewonnen hebben? 'Als Max gekozen had voor de medium‑ en harde banden, dan had er misschien een moment kunnen zijn dat George een klein foutje maakte. Max zou in een veel betere positie hebben gezeten om George te verslaan, dat is zeker. De andere coureurs die op softs stonden, startten met nieuwe zachte banden en hadden weinig te verliezen. Max startte op gebruikte zachte banden. Dat maakte het nog onvoorstelbaarder.'
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties