De Formule 1 overweeg om vanaf 2025 meer gebruik te gaan maken van 'actieve aerodynamica'. Dat bevestigt Pat Symonds, die bij de Formule 1 verantwoordelijk is voor de technische regelgeving. Dit met het doen om efficiënter en duurzamer met brandstof om te gaan.
Onder 'actieve aerodynamica' wordt onder meer verstelbare vleugels, DRS-achtige flapjes en een actieve wielophanging verstaan. Dat laatste zagen we voor het laatst in 1993 bij Williams, dat met Alain Prost wereldkampioen werd. De rijhoogte van de bolide veranderde toen per bocht, wat kwam door de actieve wielophanging.
'Duurzaamheid is in hoge mate een soort synoniem voor alles wat we momenteel doen in de autosport', citeert Motorsport Magazine Symonds. De Formule 1 speelt al met het idee om topsnelheden omlaag te halen om op die manier efficiënter met brandstof om te gaan, maar dat dekt de volledige lading niet. 'De enige manier waar je op dat gebied een compromis kan maken is door actieve aerodynamica in te voeren. Dat onderzoeken we nu.'
Weg naar klimaatneutrale Formule 1
De Formule 1 is voornemens om in 2030 volledig klimaatneutraal te zijn. In het kader van dat doel doet Symonds de uitspraken over brandstofefficiëntie. Naar alle waarschijnlijk komt er in 2025 of 2026 een nieuwe motorformule waarin de krachtbronnen ook meer klimaatneutraal worden. Mogelijk wordt de invoering van de actieve aerodynamica tegelijk uitgerold met de nieuwe motorformule. (foto: Martin Lee / Picasa)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties