Herta snapt regels rond superlicentie niet, maar 'wil geen uitzondering zijn' Formule 1
Formule 1

Herta snapt regels rond superlicentie niet, maar 'wil geen uitzondering zijn'

Herta snapt regels rond superlicentie niet, maar 'wil geen uitzondering zijn'

Colton Herta heeft aangegeven geen uitzondering te willen zijn op de superlicentie-regel. Het team van AlphaTauri wil de coureur volgend jaar op de plek van Pierre Gasly zetten, maar gezien hij niet genoeg punten heeft op zijn licentie mag hij in principe niet rijden in de Formule 1. Er werd gesproken over een mogelijke uitzondering, maar dat heeft hij zelf dus liever niet.

'Ik begrijp de positie van de FIA', zo begint Herta bij Autosport. 'Ik heb gewoon het gevoel dat IndyCar ondervertegenwoordigd is in de superlicentiepuntenstructuur', vervolgt de Amerikaan. Herta staat momenteel tiende en zou daarmee maar één punt extra kunnen krijgen op zijn superlicentie. Dat terwijl je in de Formule 2 drie punten zou halen voor die plek. Momenteel heeft Herta 32 punten en dus acht te weinig, want veertig punten is het minimum voor een superlicentie.

'Brown was geïnteresseerd in een VT voor mij'

Toch heeft de 22-jarige coureur begrip voor het systeem. 'Vanuit hun oogpunt, met de huidige puntenstructuur, begrijp ik het', zo vertelt Herta. 'En ik wil niet als een uitzondering binnenkomen', gaat hij verder. De coureur maakt kans op een vrije training bij het team van McLaren, zo heeft hij besproken met de CEO. 'Zak Brown zei dat hij geïnteresseerd zou zijn om me in een VT1 te laten rijden, maar hij zou me niet in een McLaren willen stoppen als ik een contract had met AlphaTauri.'

'Ik waardeer alle moeite die Zak voor mij heeft gedaan en hij is geweldig voor me geweest', vervolgt Herta. 'Er zijn veel dingen in het nieuws geweest, maar hij was altijd volledig transparant tegen mij en het was geweldig om met hem samen te werken', vertelt de coureur. Toch denkt hij wel een kans te maken in de koningsklasse. 'Ik denk dat Michael (Andretti, de eigenaar van zijn huidige team Andretti Autosport, red.) bereid is me in de Formule 1 te plaatsen, dat aanbod heeft een lange levensduur. Ik zou het begrijpen als hij me tegen de tijd dat ik 26 ben niet in een Formule 1-auto wil stoppen.'

'Het is een grote puzzel met bewegende delen'

Vervolgens haalt de Amerikaan Nyck de Vries nog aan. 'Ik denk dat er een mogelijkheid is rond de hele De Vries-deal', vervolgt Herta. 'Hij is 27, hij zal aan het begin van volgend seizoen 28 zijn, en het lijkt erop dat wat hij deed in Monza een aantal gesprekken over hem heeft aangewakkerd, dat hij ergens een zitje zal krijgen', gaat de coureur verder. 'Het laat zien dat als je de kans krijgt, je die moet maximaliseren en dat deed hij, dus fair play voor hem.'

Wat betreft zijn eigen toekomst is het nu vooral afwachten. 'Het is uiteindelijk de beslissing van de FIA. Ze luisteren veel naar de teams, maar het is het besluit van de FIA over de superlicenties. Ze willen niet al de teameigenaren en huidige fabrikanten kwaad maken met het accepteren van nog een persoon. Het is een grote puzzel met veel bewegende delen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws