'Red Bull levert pk's in op Ferrari, maar haalt profijt uit elektrische aandrijflijn' Formule 1
Formule 1

'Red Bull levert pk's in op Ferrari, maar haalt profijt uit elektrische aandrijflijn'

'Red Bull levert pk's in op Ferrari, maar haalt profijt uit elektrische aandrijflijn'

Red Bull Racing moet dit seizoen enkele pk's toegeven op Ferrari, maar haalt wel veel meer uit de elektrische aandrijving dan alle andere motorleveranciers. Dat blijkt uit een analyse van het doorgaans goed ingevoerde Auto, Motor und Sport. Mercedes en Renault komen bovendien qua vermogen in de buurt van Ferrari en Honda (lees: Red Bull Powertrains).

Ferrari moest dit seizoen een verschil van twintig pk goedmaken ten opzichte van de concurrentie en dit is gelukt. Dat er flink werd geïnvesteerd in de prestaties, heeft er wel voor gezorgd dat betrouwbaarheid op de tweede plek kwam. Dat is terug te zien in de uitvalbeurten van de renstal door technisch malheur. Red Bull en Mercedes hebben dit nauwelijks of nooit gehad. Het Italiaanse team kan echter nog wel aan werken aan de betrouwbaarheid, ondanks de bevriezing van het motorreglement.

Ferrari-krachtbron levert meeste vermogen

Red Bull weet wel één ding zeker, aldus Auto, Motor und Sport. Dat is dat Ferrari de beste motor heeft, zo blijkt uit berekeningen van het team. De motor zou goed zijn voor zo'n drie tot vier kilowatt meer aan vermogen, wat neerkomt op ruim vier tot vijfeneenhalve pk meer. Mercedes vermoedt zelfs dat Ferrari op vijf kilowatt zit, wat goed is voor zo'n zeven pk extra. Het toont wel dat het verschil tussen Red Bull en Ferrari verwaarloosbaar is.

Mercedes en Renault, de motorleverancier van Alpine, zitten in de buurt van Red Bull en Ferrari. Exacte aantallen worden niet genoemd, maar er wordt gesproken over een verschil van enkele pk's. Het zorgt ervoor dat de FIA niet hoeft in te grijpen om een soort machtsevenwicht te creëren, nu de motorreglementen bevroren zijn en er dus niet mag worden gewerkt aan het vermogen. Met de komst van de duurzame E10-brandstof was er angst voor grotere verschillen tussen de motoren, maar die zorg blijkt nu onterecht.

Red Bull profiteert van langer elektrisch vermogen Honda-motor

Waar Ferrari op het gebied van de verbrandingsmotor het beste is, is Red Bull de maatstaf als het aankomt op de elektrische aandrijving. Het hybride gedeelte van de omgedoopte Honda-krachtbron levert langer elektrisch vermogen dan de andere motoren. De duurzame e-support, zoals Honda het zelf noemt, is daarmee een flinke steun in de rug van Red Bull, dat op de rechte stukken langer sneller kan gaan dan de concurrentie.

Ferrari heeft het elektrische gedeelte van de motor juist afgeslankt. Er zijn weinig tot geen updates gekomen sinds de Grand Prix van Turkije vorig jaar en ook levert het hybride systeem korter vermogen dan de variant van Honda. Verder heeft Mercedes volgens data duidelijk de meest betrouwbare motor, terwijl Red Bull het zich kan veroorloven om meerdere motoren te wisselen door het snelheidsvoordeel.

Registreer hier om mee te discussiëren!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws