Hoe Aston Martin een uitweg biedt voor zowel Alonso als Alpine Formule 1
Formule 1

Hoe Aston Martin een uitweg biedt voor zowel Alonso als Alpine

Hoe Aston Martin een uitweg biedt voor zowel Alonso als Alpine

Wie verwacht had dat Fernando Alonso aankomend seizoen gewoon voor het team van Alpine zou racen, komt een beetje bedrogen uit. Het is niet zo vreemd dat men dacht dat de tweevoudig wereldkampioen bij de Franse renstal zou blijven, want hij gaf immers zelf aan dat zijn prioriteit bij Alpine lag. Toch kwam op maandag uit het niets het nieuws naar buiten dat Alonso in 2023 gaat rijden voor Aston Martin. Wat zorgde voor deze onverwachte wending in het verhaal? F1Maximaal zet het op een rijtje.

Op donderdagavond leek het vrij zeker dat Alonso een contract zou ondertekenen bij het team van Alpine. De coureur geloofde in het project van de renstal, dus zelf had hij wel oren naar een contractverlening. Tien minuten zouden de gesprekken maar hoeven te duren. Dat statement kan uiteindelijk alsnog kloppen, alleen was de uitkomst van het gesprek niet helemaal zoals verwacht. Alonso heeft in tien minuten waarschijnlijk zijn keuze voor Aston Martin uit moeten leggen. Al kan het zomaar zo zijn dat Alpine aan Alonso heeft gevraagd om de vervanger van Sebastian Vettel te zijn bij het team van Aston Martin.

Alpine zit met toptalent Piastri in de maag

Alonso is afgelopen vrijdag 41 jaar oud geworden. Hiermee is hij verreweg de oudste coureur van de grid, maar aan stoppen denkt de Spanjaard nog lang niet. Alonso lijkt immers door te willen gaan totdat hij zijn felbegeerde derde wereldtitel in de wacht kan slepen. Om dit te bewerkstelligen, wilde de Alpine-coureur een meerjarige deal ondertekenen. Er was echter een klein probleem: Alpine wilde de coureur slecht één jaar bieden. Dat lag waarschijnlijk vooral aan de reservecoureur die de Franse renstal in haar gelederen heeft.

Oscar Piastri is namelijk één van de meest veelbelovende talenten die momenteel in de paddock rondloopt. De Australiër heeft achtereenvolgens namelijk het Formule 3- en Formule 2-wereldkampioenschap weten te winnen. De coureur is sinds zijn Formule 2-campagne wanhopig op zoek naar een kans in de koningsklasse van de autosport. Piastri zou waarschijnlijk onderdeel zijn geweest van een huurconstructie met het team van Williams, maar de rijder zag deze overstap niet per se zitten.

Dat bracht het team van Alpine aan het denken. Het is natuurlijk nog geen garantie dat Piastri het stoeltje van Alonso gaat overnemen, maar als Alpine de Formule 2-kampioen nu niet de kans geeft dan raken ze hem mogelijkerwijs kwijt. Dat wil de tweevoudig constructeurskampioen absoluut niet, anders hadden ze Piastri wel samen met Zhou Guanyu laten gaan. Esteban Ocon heeft nog een contract tot en met het einde van 2024, dus het was logisch om de andere man, zonder langdurig contract, te laten gaan.

Oscar Piastri wacht in de coulissen op zijn kans in de Formule 1. (Foto: Renault Sport Media)
Oscar Piastri wacht in de coulissen op zijn kans in de Formule 1. (Foto: Renault Sport Media)

Vettel biedt Alonso welkome uitweg

Alonso had echter wel iemand nodig die hem mogelijk een uitweg kon bieden. Wat had Alpine gedaan als Vettel niet had besloten om aan het einde van het jaar te stoppen? Het was niet waarschijnlijk geweest dat de Franse renstal haar stercoureur opeens een ander aanbod had gedaan. Misschien dat de coureur zijn wensen had aangepast, want een Alonso zonder de Formule 1 kan haast niet in zijn ogen. De Spanjaard had echt iemand nodig die de weg voor hem vrij zou maken.

Uiteindelijk was het Vettel die vorige week besloot een punt achter zijn Formule 1-carrière te zetten aan het einde van 2022. De viervoudig wereldkampioen gaat zich richten op andere dingen en dat betekende het officiële startschot van het zogeheten silly season. Dat deze zo snel op gang zou komen, kwam echter wel een beetje uit de lucht vallen. Bij F1-Insider was men er namelijk van overtuigd dat Alonso een krabbel zou zetten onder een nieuw contract bij Alpine. Volgens Erik van Haren sijpelde het nieuws over de gesprekken tussen Aston Martin en Alonso ook pas dit weekend door, wat suggereert dat de deal alles behalve lang in de pijpleiding zat. Toch blijft het natuurlijk de vraag hoe lang de paddock al afwist van het vertrek van Vettel.

Alonso en Aston Martin een gelukkig huwelijk?

Dan rest natuurlijk nog de vraag waarom Alonso zijn heil gaat zoeken bij Aston Martin. De Britse renstal steekt duidelijk in een mindere vorm dan Alpine en staat daardoor op de negende plek in het constructeurskampioenschap, terwijl het huidige team van Alonso op de vierde plek staat. Geld speelt natuurlijk een belangrijke rol in de sportwereld, en eigenaar Lawrence Stroll heeft natuurlijk voldoende te bieden. Alpine heeft natuurlijk ook wel het geld om het contract van Alonso te betalen, maar met Piastri heeft de Franse renstal een goedkopere optie in haar gelederen.

Toch zal het sportieve project van Aston Martin tot de verbeelding spreken bij de man uit Oviedo. Stroll senior heeft vanaf 2020 miljoenen geïnvesteerd in de Britse renstal om er maar voor te zorgen dat het team competitief is. Meerdere topmannen bij verschillende topteams zijn weggehaald en het team gaat ook proberen om haar eigen motorafdeling uit de grond te stampen. Het is dan ook niet vreemd dat Aston Martin uitkomt bij een coureur als Alonso. Met ervaren namen kan het team immers heel veel leren. Vandaar dat Vettel eerder werd aangetrokken als rijder naast Lance Stroll.

Wie of wat bracht het carrousel aan het draaien? Zoals met de meeste dingen in de wereld komt het door een combinatie van factoren, maar het is geen geheim dat het vertrek van Vettel alles in een stroomversnelling bracht. Alpine heeft Piastri in de gelederen en hem willen ze absoluut niet kwijt, dus zat het team in een goede positie omtrent de contractonderhandelingen met Alonso. Alpine had immers altijd iemand achter de hand. Als Vettel niet was vertrokken had Alonso mogelijk zijn positie enigszins veranderd om zijn plekje in 2023 te verzekeren. De tweevoudig wereldkampioen wil immers nog een titel aan zijn palmares toevoegen. Dat moet nu bij Aston Martin gebeuren, het team dat zowel Alonso als Alpine een uitweg bood.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws